DIY

4 tips voor het inrichten van een ergonomisch thuiskantoor

Geschreven door Janine Sterenborg

Ewout van Officecity geeft 4 tips over het inrichten van een ergonomisch thuiskantoorDit is een gastblog van Ewout Doevendans, medewerker van Officecity. Officecity focust op de implementatie van Het Nieuwe Werken bij bedrijven en Ewout weet dan ook alles van het ergonomisch inrichten van een thuiskantoor. Want ook als je thuis werkt, heb je een goede werkomgeving nodig. Maar wat precies een goede werkomgeving is, is lang niet bij iedereen bekend.
Ewout geeft vier praktische en gedetailleerde tips voor een goed thuiskantoor:

 

Bij het herinrichten van kantoren kom ik regelmatig onhandige situaties tegen die productiviteit en effectiviteit allesbehalve bevorderen. Zoals niet op elkaar afgestemd meubilair, een slecht verlichte werkplek, of een goede bureaustoel die onjuist wordt gebruikt. Waar moet je nou op letten tijdens het inrichten van een thuiskantoor?

De juiste bureaustoel en houding

Dat een stoel van goede kwaliteit moet zijn en op de juiste manier ingesteld moet zijn, hoef ik niemand meer uit te leggen. Toch werken veel mensen nog op een bureaustoel die alleen maar omhoog en omlaag kan en hierdoor treden lichamelijke klachten veel sneller op dan bij een goede bureaustoel. De bureaustoel is misschien wel het belangrijkste punt om aandacht aan te geven bij een thuiswerkplek. Ook is het belangrijk om in de juiste houding op de stoel te zitten, want je hebt niets aan een goede stoel als deze niet goed wordt gebruikt. Helaas zie ik nog te vaak dat mensen verkeerd op hun stoel zitten. De juiste positie op een bureaustoel is om helemaal naar achteren geschoven op het zitvlak te zitten, dus rechtop en met een rechte rug. Zo wordt je rug goed ondersteund. Je benen moeten bij de knieën een hoek van negentig graden maken. De zitting mag dus niet te diep zijn en er moet nog ongeveer een vuistbreedte ruimte over zijn tussen de knieholtes en de stoel. Bij de aanschaf van een stoel is het belangrijk dat je goed let op de mogelijke instellingen die je nodig hebt. Heb je bijvoorbeeld veel last van je onderrug, dan is het verstandig om te kiezen voor een stoel met een lendensteun, die is te herkennen aan een bolling onderin de rugleuning. Daarnaast zijn in hoogte en breedte verstelbare armleggers ook belangrijk, zodat deze kunnen worden afgesteld op de hoogte van het bureaublad. Het beste is om je armen op de armleuningen op dezelfde hoogte als het bureaublad te zetten, zodat je hele arm wordt ondersteund.

De beste hoogte en positie voor een bureau

Ook een bureau moet in hoogte verstelbaar zijn, zodat deze kan worden afgestemd op de hoogte van de bureaustoel. Als er vaak thuis wordt gewerkt, kan een standing desk een uitkomst zijn, omdat je dan afwisselend staand en zittend kunt werken. Dat komt de productiviteit ten goede. Een bureau op een thuiswerkplek is, afhankelijk van de gebruiker, tussen de 73 en 75 centimeter hoog en heeft gemiddeld een afmeting van 160 centimeter breed en 80 centimeter diep. Op deze manier is er voldoende ruimte voor de computer, randapparatuur en voor het neerleggen van documenten en ander kantoormateriaal. Indien er slechts incidenteel wordt thuisgewerkt, voldoet een bureau met een vaste hoogte ook prima.

De positie van het beeldscherm

Plaats het beeldscherm op uw bureau op ooghoogte en op een afstand van vijftig tot zeventig centimeter van uw ogen, zodat ze weinig hoeven te bewegen en u niet snel vermoeide ogen krijgt. Zorg ook dat het scherm haaks van een raam staat, zodat u geen last van tegenlicht heeft of van spiegeling van het scherm.

Genoeg verlichting

Aan goede verlichting wordt vaak weinig aandacht gegeven, maar het is van grote invloed op je prestaties. Natuurlijk licht is het beste licht dat je op je kantoor kunt hebben. Met grote ramen is dit overdag makkelijk binnen te halen, maar in de winter en in de kantoren waar ’s avonds en ’s nachts wordt gewerkt, is kunstlicht de enige optie. Maar wat voor kunstmatige verlichting is de beste? Kies voor verlichting van minimaal 800 lux op een werkplek. Hoe ouder je wordt, hoe meer lux je nodig hebt. Dat heeft te maken met de achteruitgang van je ogen. De hoeveelheid lux is afhankelijk van onder andere de sterkte van de lamp en de afstand ervan tot de werkplek. De lux is vast te stellen met behulp van een lux-meter, maar voor een thuiskantoor kunt u ook zelf testen bij welke lichthoeveelheid u zich het prettigst voelt. Waarom licht zo belangrijk is? Met slechte verlichting ben je sneller vermoeid, verlies je concentratie en ben je minder productief. Daarnaast wordt depressiviteit ook in verband gebracht met een gebrek aan licht. Dat is al lang geen nieuws meer, dus des te meer reden om voor een goede verlichting op het thuiskantoor te zorgen!

 

(Fotocredits ‘young man working on a laptop indoors: Jack Frog via Shutterstock)

over de auteur

Janine Sterenborg

Janine is freelance journalist, (web)redacteur en (SEO)tekstschrijver. Ze heeft de website Nordic Vibes opgericht omdat ze nergens al het moois uit Scandinavië op één plek kon vinden. Op haar eigen website JanineSchrijft vind je artikelen en persoonlijke blogs. Momenteel reist ze plaatsonafhankelijk door, inderdaad, Scandinavië.

Reageer

2 Reacties