DIY Productiviteit

6 tips voor het voorkomen van een gestolen fiets

Fiets met zitjeLeef je in een grote stad? Dan heb je waarschijnlijk ervaring met een door een junkie gestolen fiets. Pleite, foetsie, pech gehad, die zie je niet meer terug. Voor een student als ik op zich geen probleem, de fiets was al weinig waard en ik koop toch wel weer een nieuwe bij de gemeente voor 25 euro. Maar het blijft erg naar om ’s ochtends naar je werk te willen gaan en je fiets is verdwenen. Mocht je gehecht zijn aan je fiets, hier een aantal tips om het stelen te voorkomen!

  1. Koop een stevig kettingslot. Logisch toch? Een axa-slot is stevig, maar dat is niet genoeg, je fiets staat nog steeds los. Koop een ketting waarmee je je fiets aan een rek of lantaarnpaal vast kan maken. Sloten zijn duur, maar een nieuwe fiets vaak nog duurder.
  2. Geef je fiets een opvallend kleurtje. Of het nu een zebrapatroon, pimpelpaars met gele stippen of gewoon rood is, een opvallende kleur werkt. Gekleurde fietsen worden minder snel gestolen. De beheerder van de nieuwe fiets zal namelijk snel gepakt worden en daarom zullen ze die fiets niet kopen. Een dief heeft hier dus weinig aan, want hij krijgt de fiets niet verkocht. Voor minder dan 20 euro heb je goede verf bij een bouwzaak en het verven van je fiets is best leuk! (Succes niet gegarandeerd, mijn fiets is alsnog gestolen, mocht iemand een ambulancegele fiets zien in Groningen, laat het eventjes weten)
  3. Laat elke avond je band leeglopen. Staat jouw fiets altijd buiten ’s nachts? Misschien is het handig om je band leeg te laten lopen. Een fiets met een lege band willen ze niet hebben, teveel moeite om de band te plakken. Het is wel een moeite om elke ochtend je band op te pompen, maar je moet toch wat!
  4. Neem je zadel mee. Ga je naar kantoor en staat je fiets een tijd alleen buiten? Neem je zadel mee naar binnen! Fietsen zonder zadels zijn als pasta zonder saus; niets waard. Je zadel is er vaak makkelijk op en af te zetten.
  5. Zet een kinderzitje op de fiets. Ook hier geldt, de fiets wordt niet meer verkocht. Daarnaast heeft een fiets met een kinderzitje een te grote ‘ah-factor’. Een fiets met een kinderzitje jatten kan écht niet. Zie bijvoorbeeld de flickr foto in deze post (klik voor groot), dan zie je de algemene mening.
  6. Zet je fiets andersom in het fietsenrek. Als je je fiets in het rek zet zoals het hoort (voorwiel in het rek), kan je nooit je ketting aan het rek én aan het frame van je fiets vastmaken. Hier heeft de maker van dat rek blijkbaar niet over nagedacht. Wat er vervolgens gebeurt is dat je voorwiel blijft staan, maar dat je de rest van je fiets kwijt bent. Zet je fiets andersom in het rek (achterwiel in het rek) en je kan wel daadwerkelijk je ketting aan het rek én aan je frame vastmaken. Op deze manier blijft de fiets tenminste staan!

Met deze 6 tips wordt je fiets een stuk minder snel gestolen! Ervaring met gestolen fietsen? Hoe pak jij de beveiliging van je fiets aan?

over de auteur

Stefan Knapen

Stefan Knapen (1990) is een Geneeskunde student in Groningen, blogger en iemand die internet leuk vindt. Verder geeft Stefan training in Slimmer werken, maar dan voor studenten. Stefan blogt in het Engels over studeren op zijn website. Volg Stefan ook op Twitter!

Reageer

16 Reacties

  • de combi van #1 kettingslot, #6 andersom en #4 zadel meenemen, lijkt mij wel afdoende. Ik loste het probleem op met een MaxSkateBike*, die kon ook gratis mee in de trein … (*anno nu: Nokai Skatebike).

  • 1&2 zijn prima. Sommige mensen kopen ieder jaar het nieuwste stevige slot: dieven kennen die nog niet. Daarbovenop: Gebruik minstens 2 verschillende sloten: fietsendieven schijnen veelal gespecialiseerd te zijn in 1 type.
    3/4/5 zijn leuk & inventief. Was ik me niet zo bewust van.
    6 = aardig bedacht. Niet doen, want optimale uitdaging voor fietsendief om even makkelijk jouw voorwiel los te draaien en dat in die van de ernaast staande fiets te draaien.
    Zet fiets altijd vast ‘aan de wereld’, rek/paaltje/hek, met goede ketting door frame EN voorwiel.
    Meerdere fietsen stevig aan elkaar is ook goede optie.
    Gebruik waar mogelijk een stalling. U-stal in Utrecht kost 50 cent per dag, 1e dag gratis, dacht ik.
    [in >25 jaar Utrecht is er nog nooit een fiets van mij gestolen, slechts 1x een voorwiel, waarbij idd het voorwiel van de buurfiets er ook nog stond]

  • Een andere tip is om 1 van je snelbinders net onder het spatbord op je wiel te plaatsen, en de ander eroverheen op het spatbord. Als een dief weg wil rijden met je fiets zal hij na ong. 100M vast komen te staan omdat je snelbinder in het wiel verstrikt raakt. Heeft mij al heel wat gescheeld

  • De meegeleverde foto laat toch inderdaad een paar ideeën van jou in de praktijk zien. Resultaat…. Fiets niet gestolen, wel onbruikbaar.

  • Twee maal is het me overkomen: mijn fiets met kinderzitje werd gestolen, met als gevolg dat ik met kind op de arm en volle boodschappentassen naar huis moest lopen. Als de nood hoog is, is de aah-factor nihil, blijkbaar.

  • Een voorwiel is snel losgemaakt, dus beter een slot dat vaste wereld + frame + voorwiel kan omvatten. Lukt met niet te korte ketting heel vaak en met een groot beugelslot ook. Maar wel even de juiste plek opzoeken om je fiets aan de wereld vast te zetten: grote stalen fietsbeugels zijn ideaal, maar elk dun verkeersbordpaaltje is ook prima. Nooit alleen je voorwiel vastzetten, dat staat schattig, zo’n los voorwiel met een slotje er omheen. Vooral buiten de randstad zijn de mensen hier naïef in. Liefst je fiets op een plek zetten met sociale controle, bijvoorbeeld voor een café. Als iemand die fiets gaat stelen, weet ‘ie totaal niet wie er briesend met een stuk hout uit de kroeg komt stormen om ‘m te… Wel kiezen voor een plek waar mensen staan en zitten zoals een kroeg, want langslopende mensen zoals bij een metro-uitgang – reageren nergens op. Meeste kabelsloten zijn zwak, niet doen. Goede beugelsloten mijns inziens handigst om te plaatsen en erg goede diefstalpreventie. Kettingsloten moet je alleen de echt goede van kopen met een penslot en door en door geharde schakels, maar ik vindt een slappe ketting niet handig om te plaatsen. Ook met name je voorwiel niet op een ‘kromtrap’-gevoelige plek opstellen. Wielen van geparkeerde fietsen worden nogal eens kromgetrapt maar als jouw fiets parallel geparkeerd staat tussen andere fietsen zodat je van opzij niet goed een trap tegen je wielen kunt geven, wordt je dit lot bespaard. Nooit even je ringslot open laten staan bij kortparkeren, als een ander ‘m voor jou dichtdrukt en de sleutel weggooit, mag je met een haakse slijper naar je eigen fiets reizen om die ‘van jezelf te stelen’. Een stevig ringslot is wel een praktische aanvulling op je ‘echte’ slot, om een dief altijd met twee – verschillende – sloten te confronteren. Vervang een dun oud ringslotje meteen door het dikste nieuwe A-merk ringslot, hele oude dunne ringslotjes kun je met je blote handen al bijna opentrekken. Om je fiets heen staan altijd wel een dozijn fietsen met maar één slot, dus jouw fiets staat er nog als je ’s avonds uit de kroeg komt. Sloten met cijfercode: niet doen, serieuze sloten hebben een sleutel. Uitvalnaven voorzien van gewone moeren of antidiefstalmoeren voorkomt diefstal van wielen maar ook bemoeilijkt het het deels demonteren van je fiets bij een poging om die te stelen. Vouwfietsen – vooral bromptons – kun je vaak gewoon mee naar binnen nemen in een woning maar ook in winkels. Zorg dat je fiets lelijker en verwaarloosder oogt dan de meeste fietsen in je omgeving, zou buiten de randstad geen probleem moeten zijn, daar zijn bijna alle fietsen glimmende nieuwe a-merk bolides. Jouw fiets is daar geen aantrekkelijke buit. Ook parkeren bij een politiebureau – liefst bij een uitgang en in het zicht van agenten, kan helpen. Ben je met iemand anders op pad, zet dan beide fietsen zoveel mogelijk vast aan de vaste wereld en bovendien aan elkaar. Met z’n tweeën heb je zo vier sloten om jullie fietsen zitten, geen dief die begint aan zo’n kluwen staal. Als je de keuze hebt, parkeer dan je fiets in een ‘betere buurt’, waar de junks en andere fietsendieftypes niet zo vaak komen omdat ze er niet wonen en ze er niet zoveel te zoeken hebben, notarissen en advocaten hebben wel wat beters te doen als fietsen stelen. Koop ook een zeer goed slot en bespaar hier niet op. Bedenk je maar eens hoe fijn het is als je na een avond uit gewoon naar huis kunt fietsen in 30 minuten en niet tussen 2 en 5 ’s morgens naar huis hoeft te lopen terwijl je al in bed had kunnen liggen. Of dat je een taxi moet betalen, die zoveel kost dat je een veel beter slot had kunnen kopen. Mijn fietsen worden al 18 jaar – sinds ik stap voor stap bovenstaande aandachtspunten ben gaan toepassen – niet meer gestolen. Mijn laatste fiets die gestolen werd, stond met (1) alleen een ringslot op (2) een plaats zonder sociale controle en was dus ’s avonds weg. Dan even voor degenen die ‘The Secret’ hebben gezien en snappen en toepassen: ik parkeer m’n fiets in de verwachting dat die er nog ongeschonden staat wanneer ik ‘m ophaal. Dat is mijn bestelling aan het universum en die bestelling wordt ook consequent geleverd. Aangezien het universum diegenen helpt, die zichzelf helpen, werk ik wel mee met het universum door de bovenstaande aandachtspunten te hanteren bij het parkeren van mijn fiets. Gaat al 18 jaar goed!
    Nou, dit is een leuk stukje geworden zo bij de ochtendkoffie; ik zal ‘m in m’n weblog – samsaranirvana.webs.com – plaatsen, kunnen nog meer mensen hun voordeel er mee doen…

  • Een hele simpele tip is verder: als jouw fiets niet veel aantrekkelijker is om te jatten dan de gemiddelde fiets, zet ‘m tussen zoveel mogelijk andere fietsen. Als een fietsendief een willekeurige fiets zal proberen te jatten en jouw fiets staat tussen 99 andere (en net zo hard op slot als de rest), dan is de jat-kans alleen al daardoor 1 op 100.

  • Let op met die zadel- en legebandtip: in Amsterdam althans telt een fiets met deze kenmerken snel als wrak: waarschuwingstip of niet, je vindt ‘m dan terug bij AFAC 🙁 Mijn truc was lang: 1 trapper. Telt -bleek- ook als wrak. NB Wrakken staan geloof ik maar twee weken bij AFAC, itt ‘gewone’ fietsen.

  • nog een tip als je toch aan het verven bent verf je naam er op. niemand wil op een fiets fietsen met de naam klaas terwijl hij piet heet.

  • Goede tips Eric, maar misschien moet je toch eens wat vaker buiten de randstad komen. Daar is de wereld toch niet zo anders als jij beschrijft..

  • Mijn fiets die ik 2 dagen had! is vanavond gejat en ik ben hierdoor ook wat creatief gaan denken.
    Mijn tip, en ik weet nog niet of ik hem zelf ga opvolgen, is stroom(dmv wegwerpcamera of iets anders) aan te sluiten op beide handvaten van een fiets. Vervolgens een verstopte aan/uitknop en een schakeling dat als deze fiets op slot staat er geen stroom kan lopen(dit ivm lollige collega’s of mensen die het nodig vinden een fiets met reclame te behangen). Nu als een dief het slot kapot maakt en de beveiliging is ingeschakeld dan levert dit een resultaat dat misschien niet effectief is(hoeveel schokken kan mijn systeem geven? :)) maar zeker wel voldoening geeft.

  • Als je studenten met een oplaadbare slijptol junkies wil noemen wel ja.
    En niet te vergeten dat die vaak gewoon in de gracht is verdwenen, ja ook door die vervelende junkies met stropdas. Ach je woont maar even in die stad wat kan het boeien :(.
    Bedankt voor de tips.

  • Ik heb mijn fiets een keer teruggestolen. Ik ging naar de supermarkt en daar bleek het slot het niet te doen, dus besloot ik het risico te nemen en liet hem open staan. 5 min later terug, fiets weg. Twee weken later zag ik hem in de stad staan. Ik zei het tegen mijn vader en onderweg naar huis pakte hij hem op en nam hem mee naar huis. Prachtig toch?

  • Een fiets met kinderzitje…. Nou bij mij zat er een paars zitje op en toch was mijn vertrouwde fiets toch echt gestolen…