DIY

Outfittery, een shopping service voor mannen

Geschreven door Frank Meeuwsen

Ik hou van goede kleding en goede schoenen. Ik heb echter een hekel aan winkelen. Zo, dat is er uit. Op een zaterdag winkel in, winkel uit en geen idee hebben wat ik eigenlijk zoek. Verschrikkelijk. Ik was dus blij met het aanbod van Outfittery of ik hun service eens wilde proberen. Een personal assistant die kleren voor je selecteert en je thuis kunt passen en kiezen. Dat is meer mijn manier van winkelen. Hoe werkt het en hoe bevalt het?

Wat is Outfittery

Outfittery is een Duitse curated shopping service voor mannen. Het is net iets anders dan online shoppen. Je laat je op afstand helpen door personal shoppers. Aan de hand van vragenlijsten, geselecteerde kleur- en kledingprofielen en een persoonlijk gesprek krijg je een aantal outfits toegestuurd. Je kunt deze thuis passen en zelf bepalen wat je wilt houden. De rest stuur je simpelweg terug.

Hoe werkt het

Ik kreeg van Outfittery een eenmalige code om de service te proberen en er een review over te schrijven. Je begint heel makkelijk op de site. Ik kreeg een aantal vragen over wat voor kleding ik privé draag en wat ik naar het werk draag. Niet tot in detail, maar meer de stijl. Wat ik erg prettig vind is de vraag wat ik sowieso niet draag. Dat is wel zo handig om te weten. De antwoorden kies je uit een aantal beelden. Daarna krijg je vragen welke merken je leuk vindt. Simpelweg aanklikken en je keuze wordt opgeslagen. De vervolgvragen gaan over de kleuren kleding die je privé draagt en hoe je je voelt. Leuk.

skitch

 

skitch

 

skitch

Na het aanmaken van mijn account op hun website kon ik direct aan de slag. Dat account aanmaken kun je trouwens met je Facebook profiel doen. Wel zo makkelijk. Hou je daar niet van, dan maak je een eigen profiel aan op basis van email en wachtwoord. Na het aanmaken van je account ga je je profiel samenstellen.

Vervolgens vul je een aantal persoonlijke gegevens in. Je lengte, gewicht, maat shirt, jeans-wijdte, jeans-lengte, schoenmaat en optioneel nog je kraag-wijdte, favoriete jeans en model.
In je profiel kun je nog aangeven welke typische pasvormproblemen je kent. Wie mij kent weet dat mijn taille wel eens te krap is 🙂 en broekspijpen te lang. Per kledingstuk geef je nog een prijssegment aan. Als laatste upload je een aantal foto’s of je haalt deze uit je Facebook profiel. Zo krijgt de styliste een idee van je postuur en wat je draagt.

Afspraak personal assistant

Hierna kun je profiel afronden en maak je een afspraak met je personal assistant. In mijn geval Mina die me ongeveer een week later zou bellen. Geen probleem. Ik heb er niet zo’n haast mee. Maar mocht je dus snel willen bestellen, hou hier rekening mee. Ik heb andere reviews van Outfittery gezien waar eveneens de lange wachttijd wordt aangestipt. Mijn insteek voor Outfittery is dat ik er niet “even” een shirt of paar sokken bestel, maar direct een paar outfits voor een seizoen. Dan kan ik nog wel een paar dagen wachten. Mina belt me in elk geval netjes op het afgesproken moment.

Het telefoongesprek is leuk, gezellig, maar wel iets langer dan ik had verwacht. Mina kwam met goede vragen over mijn stijl van kleden. Nu is dat niet iets waar ik héél bewust over nadenk dus sommige vragen vond ik wel lastig. Wat ik bijvoorbeeld vind van “button down” shirts. Tja…ik wist niet dat ik er een mening over moest hebben. Maar al met al kreeg ik wel het idee dat ze begrijpt wat ik wel en niet draag. Vooral wat ik niet draag. Ik vertelde dat ik wel eens iets anders wilde dan de jeans die ik altijd aanheb. Maar dat ik mijn reserves heb over chino’s. Ze wil er toch een in de box stoppen zodat ik het een keer kan proberen. Al met al was het telefoongesprek erg prettig. In combinatie met mijn profiel en de keuzes die ik al op de site had gegeven denk ik dat er wel goeds mijn kant op kan komen.

De bestelling en het passen

Een paar dagen na het telefoontje was de bestelling al binnen. Een enorme box die lijkt op een ouderwetse hutkoffer. Erg opvallend dus. Als je de box openmaakt is het een klein feestje. Zelfs een niet-fashionista als ondergetekende keek zijn ogen uit. Het persoonlijke briefje van Mina, erg leuk, maar vooral hoe alles is verpakt en gepresenteerd. Heel netjes en geordend. Ik kreeg twee outfits om te passen, maar door mijn voorkeuren had ik een overvloed aan overhemden. Dat was exact de bedoeling, ik kon wel wat nieuwe overhemden gebruiken. Tevens zat de chino erbij en een aantal sweaters. Die laatste zou ik zelf niet snel hebben gekozen maar ik was toch wel benieuwd hoe het zou zitten.

2014-11-29 11.05.55

Het passen van de kleding is natuurlijk niet veel anders dan via andere aanbieders, maar omdat de stylist aandacht besteedt aan de combinaties zaten er voor mij wat verrassende keuzes tussen. Zo was ik twijfelachtig over een trui, maar in combinatie met de overhemden was dit een prima keuze. Nogmaals, dit zou niet een keuze zijn die ik zelf snel in de winkel maak en een winkelmedewerker zou mij al wat beter moeten kennen om zoiets te proberen. De chino heeft het niet gered. Het is nog steeds niet mijn favoriete kledingstuk, maar toch wil ik wel eens een alternatief voor de jeans. Tips zijn welkom in de reacties!

Betaling en retour

Het mooie van Outfittery is dat ik nog niets hoefde te betalen. Toen ik alles had gepast maakte ik een keuze wat ik hou en wat ik terugstuur. Pas daarna betaal je de definitieve rekening. Ik begrijp van andere reviews dat een stylist op basis van je retour je mogelijk nog een alternatief stuurt. Dat was bij mij niet het geval en niet nodig. Ik heb zo’n 1/3 teruggestuurd van de kleding en de rest kon ik afrekenen. Al met al was ik niet veel meer kwijt dan wanneer ik zelf op pad zou gaan in de stad. Met als voordeel dat er wat verrassende en voor mij nieuwe keuzes bij zaten, ik kan relaxed alles thuis passen en ik hoef niet moeilijk te doen in winkels met maten en pashokjes.
Het retour sturen gebeurt trouwens in dezelfde box waar je de kleding in ontvangt. In de box zitten stickers en wat handig plakband om de box weer af te sluiten. Een les voor andere aanbieders, ik hoefde niet te zoeken naar plakband, mijn printer van zolder te halen en moeilijk te doen. Outfittery haalt je veel gedoe uit handen. En daar gaat het mij vaak om.

Conclusie

Outfittery is geen service die ik elke maand gebruik om online kleding te kopen. Ik vind het een prima alternatief om bijvoorbeeld 2 tot 3 keer per jaar wat nieuwe outfits te kopen zonder een complete dag in winkels kwijt te zijn. Reken niet teveel op koopjes, outlet-kleding en veel-voor-weinig. Outfittery is een online service voor een wat hoger segment, met bijbehorende prijzen. Je betaalt in mijn ogen zeker niet de hoofdprijs. Maar het is wel een verschil of je in één keer 2 complete outfits koopt of dat gaandeweg een seizoen in meerdere winkels koopt. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. Het profiel van de klanten is volgens Outfittery heel divers. “We hebben klanten van 21 die gewoon geen zin hebben om te shoppen, maar wel van mooie merkkleding houden tot mannen van boven de 70 jaar doe zelf niet meer kunnen winkelen.” aldus Babette Bakker, online marketing manager van Outfittery.

Ik ben wel te spreken over de manier waarop je contact hebt met de stylist en hoe ze je nieuwe dingen laat proberen. Soms lukt dat niet (chino) en soms lukt dat wel (truien). Ik stel dat wel op prijs. Het hele proces van inschrijven tot profiel, afspraak en bezorging liep vlekkeloos.

Een verbeterpunt voor Outfittery is het feedbackformulier. Bij de box zit een formulier, maar je kunt eveneens via de website feedback geven op de kleding die je krijgt. Dat laatste is lastig te vinden op de site als je bent ingelogd. Tevens zou ik graag wat meer feedback aan de stylist willen geven voor een mogelijke volgende order. Al is het maar een regel extra toelichting bij de reden voor retour. Daar staat wel weer tegenover dat ik inmiddels twee mails van Mina heb ontvangen met passende tips voor nieuwe kleding.

Outfittery zou je eens kunnen proberen als je toe bent aan een nieuwe outfit voor de lente of rondom feestdagen. Ik ben benieuwd wat jullie van zo’n service vinden!

over de auteur

Frank Meeuwsen

Frank Meeuwsen is een onafhankelijk digitaal strateeg in zijn bedrijf The Incredible Adventure starts here... en oprichter van de website Lifehacking.nl. Tevens is hij voor Evernote de Nederlandse ambassadeur Zakelijk Gebruik.

Frank gelooft sterk in Getting Things Done. Nu nog het in de praktijk zien te houden. Je vindt hem vooral op Twitter en Google+.

Reageer

2 Reacties