DIY

Review: Online in het buitenland: de DROAM

Twee weken geleden was het eindelijk zo ver: Wintersport! Heerlijk een weekje eruit, in de sneeuw, hoge lucht, lekker over de pistes glijden en spelen met de kinderen. En tussendoor even een update op Facebook of Twitter zetten, een runkeeper verslagje van die snelle run over de rode piste van 3,5 km posten en even een YouTube filmpje bekijken waar iemand het op de skihut over heeft, gewoon om te lachen.

Normaal gezien zou ik dit nooit doen in verband met de buitensporig hoge data roaming kosten die dit soort (beperkt) online gedrag met zich meebrengt. Lang leve de DROAM!!!

Ik heb van @attore (Phillip Actor) de DROAM 2 dagen van tevoren in een beschermende enveloppe die wel door de brievenbus past. Makkelijk, want dan komt hij in ieder geval op tijd aan zonder dat je daarvoor naar het postkantoor moet gaan als je niet thuis bent.

De enveloppe bevat de volgende items:

  • De DROAM
  • Een auto-oplader
  • Een stopcontact-oplader
  • Een handleiding
  • De retourenveloppe

Eerste indruk

Na het uitpakken van de spullen oogt het apparaatje simpel en compact. De handleiding bevat alle benodigde informatie – dat is niet veel want het gebruik is erg eenvoudig – en de stekkers laten niets aan de verbeelding over. Na inschakeling zie ik direct op mijn iPhone, iPad en laptop het netwerk van de DROAM verschijnen. Met de bijgeleverde netwerksleutel zijn alle apparaten (maximaal 5) binnen 2 minuten verbonden. Maar dan wil ik online gaan. Geen verbinding. Raar, toch nog maar even de handleiding doorlezen wat de kleurtjes van de lampjes betekenen.

De oplossing is simpel: Na inschakeling van de DROAM moet je ook nog op de ‘Connect’ knop drukken om de 3G-verbinding tot stand te brengen. Deze knop zit erop omdat de DROAM automatisch na enige minuten inactiviteit de verbinding verbreekt zodat er niet allerlei achtergrondprocessen die na 30 minuten actief worden, ineens verbinding gaan maken en data gaan versturen en ontvangen. Wel jammer dat de DROAM niet bij inschakeling automatisch verbinding maakt.

Op reis

Het mooie van de DROAM is dat hij overal in het buitenland te gebruiken is. Dit houdt in dat hij bij een autoreis naar – in dit geval – Zwitserland naadloos overschakelt tussen Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland (ik ben op de heenweg via Frankrijk gereden en op de terugweg via Duitsland). Auto-oplader erin, DROAM aanzetten en gaan! iPhone als navigatie met realtime traffic informatie over internet, iPad achterin bij de kinderen en mijn vrouw met haar smartphone af en toe wat Facebook- en e-mail checks. Volledig connected.

Op de piste

TIjdens het skien heb ik uiteraard andere zaken aan mijn hoofd dan Facebook. Maar toch, het programma RunKeeper wat vaak voor hardlopers wordt gebruikt blijkt ook ski-runs te kunnen meten. Dat is leuk! DROAM mee in mijn zak en RunKeeper op de iPhone. Opstarten en stoppen onderaan de piste en mijn resultaten worden direct op Facebook geplaatst.

Daarna zet ik hem weer uit om energie te besparen.

In de skihut

Om te DROAM ook goed in de bergen te testen heb ik uiteraard even mijn iPad in mijn rugzak gestopt om ook in de skihut op 2100 meter hoogte in de zon even wat kleine statusupdates te doen, het weer realtime te bekijken en de openingstijden van de skilift te bekijken.

Uiteraard was dit ook een test om te kijken of het apparaatje het een beetje blijft doen in de kou (het was die dag -9), het bereik goed is en de batterij het uithoudt. Op alle punten geslaagd!

In het Chalet

Eerlijk is eerlijk: in het Chalet heb ik de DROAM eigenlijk alleen maar aan het stopcontact gehangen, want er was gratis WiFi aanwezig. Dus niet ten nadele van de DROAM, maar wel tekenend voor het feit dat steeds meer bedrijven in de hospitality WiFi aanbieden. Als het betaald was geweest had ik zeker ook in het Chalet de DROAM gebruikt!

Kosten

De DROAM is een dienst. Je koopt dus geen hardware, maar je huurt het apparaatje inclusief data voor een bepaalde periode. De eerste dag kost je relatief veel (€ 27,50), maar daarna kost het slechts een paar euro (€ 3,50) per dag. Het weegt in ieder geval niet op tegen de datakosten die je waarschijnlijk anders zou hebben gehad. Nu weet ik dat Vodafone Passport data (ik geloof 30MB) aanbiedt in EU landen voor 2 euro per dag. De tarieven buiten die datalimiet zijn echter verschrikkelijk hoog en over het algemeen gelden deze tarieven enkel voor ‘internet op je telefoon’ waarbij je dus – als je nog andere apparaten wilt aansluiten – je verbinding op een (voor veel gebruikers onhandige) manier moet gaan delen.

Ook kan je bij DROAM in plaats van per dag per GB inkopen, dit kost dan € 65,- voor de eerste GB en € 45,- voor daaropvolgende GB’s en is geldig voor een periode van 30 dagen.

Voor de VS geldt een vast weektarief van € 65,- voor onbeperkt dataverkeer. Na 5GB gaat de snelheid wel naar beneden.

Zakelijk gebuikers die vaak reizen kunnen de DROAM ook als service aanschaffen. Ze kopen dan DROAM mifi (het apparaatje) en betalen een abonnement en verbruikte MB’s.

Kijk voor de actuele prijzen op http://www.droam.nl/prijzen

Conclusie

De DROAM is een erg handige dienst die goed werkt en je waarschijnlijk veel geld bespaart als je in het buitenland online wilt zijn. Het is een totaaloplossing voor dataroaming, geen gedoe met SIM-kaartjes en tethering, gewoon alles via WiFi en het werkt.

Daarnaast is Philip – vertelde hij – erg actief bezig met continue deals sluiten en de markt scannen welke pakketten het voordeligst en meest stabiel zijn in de verschillende landen. Zo kan je in de VS gebruik maken van het netwerk van AT&T maar ook van het netwerk van Verizon, waarbij de snelheden iets lager liggen maar wel veel stabieler zijn.

Al met al heb ik – achter af berekend op basis van mijn dataverbruik, een bescheiden 156 MB totaal – € 326,- bespaard met de DROAM (€ 48,50) ten opzichte van mijn ‘reguliere’ dataroaming tarieven bij T-Mobile (€ 373,66). Ik heb echter al van Philip gehoord over vakantiegangers die 4GB verbruiken voor ongeveer € 200,- en daarmee dus zo’n € 8000,- aan roaming datakosten besparen!

Ik kijk terug op een erg plezierige ervaring en ik heb hem alweer besteld voor mijn trip naar de VS binnenkort.

over de auteur

Mischa Coster

Mischa is sinds 2001 zelfstandig mediapsycholoog en werkt samen met klanten en relaties aan vraagstukken op het raakvlak van online media, psychologie en techniek. Hij is gespecialiseerd in persuasion, het veranderen van gedrag met behulp van multimedia en internetcommunicatie via social media. Dit doet hij als adviseur voor zowel B2B als B2C omgevingen. Hij is bestuurslid van het platform NIMA Customer Insights, actief organizer in de TEDx community en mede-oprichter van en Director of Consulting bij Grey Matters, een organisatie waarin persuasion- en media-experts samen psychologisch onderzoek doen, publiceren en multidisciplinaire projecten uitvoeren waarbij gedragsbeïnvloeding centraal staat.

Reageer

37 Reacties

  • Ik heb afgelopen vakantie in Spanje gewoon een lokale SIM gekocht bij Vodafone en 2 maal een internet “flatfee” service. Toegegeven het is wat omslachtig (je moet een lokale sim zien te kopen in een winkel waar ze alleen Spaans spreken (zelfs geen Engels) en je moet een keer met de helpdesk bellen) maar daardoor heb ik in Twee weken ruim 2 GIG aan data kunnen verbruiken voor de totale kosten van 20 Euro … kortom het kan echt nog veel goedkoper 🙂 (en btw van de zomer komt t-mobile met een buitenland optie voor waarschijnlijk 15 euro per week … dus ik vrees dat het business model van de DROAM niet lang houdbaar is….

  • @Daniel: Het kan altijd goedkoper. Maar goedkoop is niet gelijk aan gemak. Met een lokale SIM in je smartphone ben je bijvoorbeeld weer niet bereikbaar op je normal nummer tenzij je (duur) gaat doorschakelen. Als je een data-only SIM komt voor bv Dongle of iPad kan het wel uitmaken, maar dan zit je weer aan dat ene apparaat gebonden (als je niet te veel gedoe wil met jailbreaken of connection sharing, zoals de meeste ‘doorsnee’ gebruikers). Het gaat niet alleen om kosten, maar om de combinatie van kosten en gemak. Een oplossing dus, geen workaround 🙂 Kortom, goedkoper kan, makkelijker niet denk ik.

  • Zeer interessant product, die Droam. Ik reis veel en hotels in het buitenland vragen soms de hoofdprijs voor internet, die vaak tergend sloom is, VPN blokkeert, mail versturen via poort 25 onmogelijk maakt en maar één apparaat tegelijk toelaat. Ik boek dan graag hotels met bedraad internet en neem vervolgens m’n eigen router mee.

    Maar na dit artikel heb ik nog wat vragen, Mischa. Levert de Droam nou een beetje snel internet? Goeie dekking of veel zwarte gaten? En de tweede vraag is: hoe verhoudt zich dit tot andere roaming oplossingen? Vodafone heeft een heel mooi MiFi routertje, en dan is er nog de Novatel simlockvrije MiFi-router.

    En inderdaad, het kån goedkoper, maar dan moet je of veel moeite doen of allerlei trucs uithalen. Zakelijk is de Droam best wel interessant!

  • @Daniel : wat is jouw uurtarief? tel dat eens bij de moeite op de boel te flessen, want in Spanje dien je ook eigenlijk over een geldig fiscaal nummer en een bankrekening te beschikken alvorens je dat data kaartje mag kopen. Kortom, schimmig op z’n minst en leuk voor techneuten en andere hobbyisten! :-). Wij hebben jouw hobby tot een business gebouwd die WERELDWIJD werkt en niet alleen in de EU waar de operators het ons juist heel makkelijk gaan maken alle reizigers NAAR de EU te bedienen 🙂 Heerlijk !
    Gelukkig is meer dan 90% van alle bewoners deze aardkloot geen doehetzelver! 🙂

    @Maarten Droam werkt wereldwijd, is een door ons aangepaste mifi van Huawei die wiju als service overal geschikt voor maken qua netwerk en infrastructuur. Er is een zakelijke aanbieding.

  • Wat een zure reactie van die Philip (wat heeft zijn uurtarief er mee te maken, de boel flessen, schimmig, hobby doehetzelver)… als dat de reactie is op een klein stukje ‘negatievere’ feedback; dat geeft te denken over hoe de servicedesk van het bedrijf zich zal gedragen…

  • Jammer dat de 2 grote nadelen aan de DROAM niet worden genoemd: je moet 150 euro borg betalen en hij moet binnen 2 werkdagen na terugkomst weer retour zijn. Dat laatste is iets wat wel heel erg krap aan wordt waardoor het weer een extra stuk zorg en stress met zich meebrengt. Niet echt een geweldige manier om je vakantie te beëindigen. Daarnaast vinden veel mensen het ook wel prettig om eens even helemaal weg te zijn van alles waaronder ook internet. Daarbij komt nog dat wie wel graag internet de beschikking kan hebben over wifi, zeer aantrekkelijke roamingtarieven binnen de EU en zelf ook met een beetje vooronderzoek een MiFi kan aanschaffen incl. een goedkoop internetabonnement of het data abonnement van je dongle/ipad gebruiken (daar heb je ‘m immers ook voor; let bij de ipad wel op de microsim).

    Zelf eens uitgerekend en het blijkt dat je met T-Mobile een stuk goedkoper uit bent en veel aantrekkelijkere voorwaarden hebt in heel veel gevallen, met name wanneer je weinig internet. Als je dan toch al T-Mobile abonnee bent is dit wel de weg van de minste obstakels. Doe dus vooral vooraf eerst zelf onderzoek of je internetgebruik wel aansluit bij o.a. de DROAM en de diverse mogelijkheden die bijv. KPN, Vodafone, T-Mobile, etc. bieden. En lees vooral de FAQ op de site van de DROAM eens goed na.

  • De besparing is wel een beetje jezelf rijk rekenen. Wanneer ik weet dat ik €350,- aan internetkosten moet gaan betalen op vakantie, is het updaten van mijn facebook niet bovenaan mijn prioriteiten lijstje.

    @ Philip: als dit de manier is waarop de Droam verkocht moet worden, zou ik een andere aanpak kiezen…

  • Tip: Aan de afbeelding te zien is dit apparaatje gewoon een Huawei 3G router (in VS ook wel Mifi genoemd), welke voor 125 dollar te koop is bij dealextreme (http://www.dealextreme.com/p/huawei-e5830-3g-wifi-router-ap-wcdma-hsupa-hsdpa-umt-edge-gprs-gsm-44675) hier gaat gewoon een simkaart in en heb je altijd je eigen wifi basestation bij de hand.

    Misschien niet ideaal voor in het buitenland, maar wel ideaal wanneer je volledige internet toegang nodig hebt in hotels, bij klanten etc. Of wanneer je online wilt met je wifi iPad 😉

  • Een ander alternatief, eventueel in combinatie met de tip van iMartien, is http://www.abroadband.com/en/NL/home Hier heb je je eigen sim / dongle (die je eenmalig moet kopen) en vervolgens betaal je 0,59/MB. Voor een week met DROAM kan je met deze oplossing ruim 82MB internetten.

    Als je bedenkt dat veel locaties WIFI hebben, is het dus alleen nodig voor de locaties waar dat niet is en is dit waarschijnlijk voldoende.

    Een genoemd argument is gebruikersgemak: dit hoef je niet terug te sturen, geen stress, meenemen als je weggaat.

    Overigens werkt een oude smart-phone prima als wifi-hotspot: je kan er iedere sim instoppen en hij hoeft alleen de internetverbinding te delen. Mijn oude nokia E71 voldoet prima met een appje.

    (Overigens heb ik geen (economisch) belang in welke oplossing dan ook 😉

  • Klinkt allemaal behoorlijk omslachtig. Moet je zo’n ding gaan bestellen, borg betalen, en na afloop weer terugsturen. Daar is mijn uurtarief toch echt te hoog voor 😉 Het is een leuke gimmick voor internet junkies, maar voor gewoon wat email checken, weerbericht en facebook zijn er genoeg andere alternatieven te vinden. In het slechtste geval ga je even langs een internet cafe waar je voor een paar eurootjes alles kunt regelen.

  • @allen, jammer dat jullie de reactie van Phillip als zuur bestempelen, zo komt het op mij totaal niet over. Ik werk samen met Phillip, dan weten jullie dat, transparant zijn is handig in deze. Droam is niet bedoeld voor mensen die weinig internetten of mensen die graag zelf dit soort dingen oplossen. De oplossing is in de meeste gevallen ook niet zo eenvoudig als onze cliënten denken. Droam ontzorgt data roamen in het buitenland, voor een zeer interessant tarief. Wat betreft de logistieke afhandeling. Wij begrijpen dat het enige druk op jullie tijd legt om Droam snel weer terug te sturen, wij proberen dit zo makkelijk mogelijk te maken door een antwoordenveloppe te leveren en het is bovendien brievenpost, dus je hoeft niet naar het postkantoor. Makkelijker kunnen we het momenteel helaas niet maken.

  • Wel apart dat de reactie van Philip als “zuur” wordt bestempeld, en geen van de andere reacties als “bekrompen”, bijvoorbeeld… (En nee, ik ben niet verbonden aan Philip en heb ook geen aandelen in Droam ofzo.)

    Voor wie graag alle tijd en moeite kan en wil nemen om uitgebreid vooronderzoek voor zichzelf te doen en dan alles voor zichzelf kan en wil regelen, is de Droam waarschijnlijk niet de oplossing. De Droam lijkt mij ook niet de beste oplossing voor wie simpelweg van Nederland naar één ander (EU-)land reist met slechts één telefoon/smartphone en/of één laptop o.i.d. – dan kies je, denk ik, inderdaad voor een lokale PAYG SIM/foon/dongle.

    Maar voor wie met een reeks aan apparatuur (zoals de schrijver van het artikel – meerdere smartphones, laptops, iPads e.d.) gaat reizen en/of door meerdere landen trekt en/of naar een land (zoals de VS) met een uitgebreid (ingewikkeld) web aan aanbieders/netwerken/kwaliteitsverschil… is de Droam een prima totaaloplossing, en daar betaal je dan dus voor, voor dat gemak. En als je die tarieven vergelijkt aan het gemiddelde uurtarief van de doorsnee professional, dan vind ik ze persoonlijk écht niet onredelijk. Als je ‘beter’ of ‘goedkoper’ kunt vinden, moet je het niet laten, maar of je dan ook hetzelfde gebruiksgemak hebt als het simpelweg aan en uitzetten van je Droam…

    Natúúrlijk betaal je voor de huur van apparatuur een borg, dat doe je ook als je in je land van bestemming een telefoon of dongle o.i.d. huurt, of in Nederland een fiets huurt, of… nou ja genoeg voorbeelden (en denk niet dat je geen borg betaalt als een bedrijf enkel vraagt om je bank- of creditcardgegevens, want dat betekent gewoon dat je hele rekening als borgstelling dient(!)). Twee dagen om een apparaat in een meegeleverde antwoordenvelop naar de brievenbus te brengen lijkt me ook niet onredelijk – en anders boek je ‘m toch gewoon voor 1-2 dagen langer dan je vakantie is?

    Als gemaksoplossingen (waar je dus voor betaalt) niet voor jou zijn, tja… prima, maar betitel andermans reacties dan ook niet als “zuur”… dat vind ik persoonlijk dan weer “bekrompen” 😉

  • @Barbara: de brievenpost is naast de korte termijn anders wel het grootste nadeel. Postbezorging is iets waarvan de kwaliteit in de loop der tijd flink gedaald is. Pakketten en post raken zoek, worden weggegooid omdat de bezorger geen zin heeft of worden gejat. Enige verzekering voor de verzender is dan al een must geworden. Dan kun je het pakketje niet alleen traceren maar mocht er iets mee gebeuren dan heb je in ieder geval enige zekerheid dat je wat geld terugkrijgt. Met de gewone brievenpost is het een simpele kwestie van weg = pech. Voor de klant wordt het lastig om te bewijzen dat ie het naar jullie heeft opgestuurd en jullie zullen vast net als de klant niet voor deze kosten opdraaien.

    Het aangestuurd verzekerd versturen van een pakket is een veel beter plan maar wel wat duurder. UPS en DHL bieden dit soort services ook aan en daarbij hoef je echt niet naar het postkantoor of een of ander loket. Het wordt gewoon thuis opgehaald (je kunt bij verzending namelijk een retouretiket steken). Een zeer gebruikelijke procedure bij RMA van bijv. HP. Het kan dus nog makkelijker en veiliger 🙂

    Afgezien hiervan betwijfel ik het of de mensen die dit soort dingen niet willen uitzoeken überhaupt wel het publiek is dat op vakantie wil internetten. Misschien wanneer men langdurig reist maar dan wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van internetwinkeltjes, al is het maar omdat je niet overal even apparatuur kunt opladen. Bij de mensen die wel veel belang hechten aan internet zie je ook vaak dat ze hun eigen oplossing gaan zoeken of inmiddels al hebben. Hoe is jullie kijk hierop? In hoeverre houden jullie daar rekening mee?

  • @dyn, we zijn het met je eens dat de postbezorging via TNT veel nadelen met zich meebrengt en zoeken ook actief naar een betere oplossing. Dit blijkt echter niet altijd efficiënter en zeker niet goedkoper voor onze gebruikers. Bovendien draait de cliënt niet voor de schade op als Droam kwijtraakt. Wij kunnen niet aantonen wat daar fout is gegaan dus dragen wij deze schade. Wij draaien dus wel op voor de kosten.

    Wat betreft onze doelgroep, deze kan ik niet in een paar woorden vatten. Droam is voor reizigers in de breedste zin. Wat betreft het zoeken naar eigen oplossingen wij voegen waarde toe (denken wij) in de zin dat wij deze zoektocht uit handen nemen. Zoals ik hierboven al beschreef, de oplossing is niet altijd zo eenvoudig. Kijk eens bij het blog van Werner Vogels, CTO van Amazon http://www.allthingsdistributed.com/2011/01/droam_-_cheap_data_roaming.html

  • Nu DE ideale en meest gemakkelijke en betaalbare oplossing voor mobiel internetten in Europa bij T-Mobile:
    Vanaf 17 april 2011 is de volgende combinatie “Internetten in Europa” op laptop, notebook, iPAD, enz mogelijk met een ingebouwde SIM-module of een USB-SIMmodem-stick (te koop voor een paar tientjes):
    Je neemt een abonnement op de laptop data-bundel “Internet soms” voor Nederland van T-Mobile als basis-abonnement voor 0,- euro per maand (alleen werkelijk gebruik 0,20 per MB wordt afgerekend) indien je zoals zovele vakantiegangers weinig of geen behoefte hebt aan mobiel internetten op laptop, etc. in Nederland.
    Vervolgens kun je voor 9,95 euro per maand de “Internet-bundel Europa” per maand aan en uitzetten, met 500 MB per maand in het buitenland. Dus dit gaat bijna niets kosten. Je betaalt alleen de maanden die je daadwerkelijk in het buitenland bent en wilt internetten en verder niets. Die 500 MB is meestal rijkelijk voldoende en ook al ga je daar overheen, het kost niets extra. Alleen de snelheid gaat dan voor de rest van de maand omlaag.
    Volgens mij DE ideale oplossing voor mobiel internetten in Europa voor vakantiegangers. Daarmee zijn oplossingen als buitenlandse SIM-kaarten kopen en DROAMs huren/lenen/terugsturen en per dag betalen meestal niet meer nodig.

  • Ik zit nu in de VS en heb een DROAM bij mij. Ik heb al een aantal keer flinke Skype gesprekken gevoerd via de DROAM waarbij ik ruim over de 500 MB heen ga. Langzamere verbinding is geen optie daarna omdat ik dan geen kwalitatieve lijn meer heb. In mijn geval is 500 MB per maand snel bereikt en zal de T-Mobile oplossing niet opwegen tegen de DROAM.

    Voor ‘lichte’ gebruikers die enkel e-mail checken en af en toe een website bezoeken zal dit wel handig zijn, buiten het feit dat het T-Mobile is en sommigen onder ons geen klant bij T-Mobile zijn. Dan moet je dus weer een nieuw abo af gaan sluiten wat weer de drempel verhoogt. Zoals ik al eerder zei, er zullen heus wel allerlei freubel en houtje-touwtje oplossing zijn om goedkoper uit te komen, maar het is ook het gemak van de DROAM waar ik gecharmeerd van ben. Gewoon 1 device, bereikbar onder je eigen nummer, geen gekloot met tethering of sharing etc.

  • Zeker, bij veel meer dan 500 MB per maand kan de Droam een alternatief zijn. MAAR je kunt ook gewoon twee SIM-kaartjes van T-mobile aanschaffen voor de dubbele hoeveelheid op maximale snelheid. Kost je dan maar 19,90 euro per maand.
    En het is helemaal geen gedoe, gefreubel en houtje-touwtje oplossing. SIM-kaart insteken en klaar is kees. Ook blijf je gewoon onder je eigen nummer bereikbaar want je gebruikt je laptop waar je immers niet mee belt, toch ? Ook niets te tethering of sharing, etc.

  • Zojuist online besteld, via http://gsm.t-mobile.nl/tmobile/RAPRD/T-Mobile-Internet-Stick/itis3is.html en dit antwoord gekregen :

    Overzicht van uw bestelling:
    T-Mobile Internet Stick Eenmalige kosten € 49.95
    T-Mobile Internet Soms € 0.20 / MB 2 jaar Maandelijkse kosten € 0.00
    T-Mobile Internet Europa (500 MB per maand) 2 jaar Maandelijkse kosten € 9.95
    Eenmalige kosten totaal € 49.95
    Maandelijkse kosten totaal € 9.95

    Super van T-Mobile

  • DE Magic Edition Black schrijft over T-Mobile Internet Europa: per maand aan en uit te zetten.
    Maar ik lees bij T-Mob in de voorwaarden: Internet Europa kan worden afgesloten met alle huidige tariefplannen en loopt tot het eind van de vaste contractperiode.
    Weet iemand hioer inmiddels het fijne van?

  • Klantendienst T-Mobile heeft mij inmiddels bevestigd dat je, als je eenmaal Internet Europa geactiveerd hebt, je tot het eind van het contract 9,95 per maand (extra) blijft betalen. Je kunt deze Euopa-optie dus niet naar believen aan en uit zetten. Stom van ze, want zo missen ze veel klanten.
    Een geschikter alternatief lijkt Travel&Surf van T-Mob, wat de mogelijkheid biedt voor onbeperkt internet in Europa op weekbasis, voor 14,95/wk. Alhoewel je bij meer dan 8 weken buitenland per jaar toch weer goedkoper uit bent met die 9,95. (En dat is dan alleen nog maar T-Mob; je wordt echt gestoord van alle mogelijkheden en beperkingen bij het zoeken naar betaalbare vakantiemogelijkheden).

  • Echte of betaalde review van Mischa? Las gisteren een uitgebreid artikel over hoe bepaalde leveranciers gaarne bereid zijn om te betalen voor positieve feedback/reviews. Persoonlijk vind ik de review van Mischa te gelikt, te uitgebreid en zeker niet compleet qua (vooral minder gunstige) informatie.
    Ik twijfel dus over de echtheid van zijn verhaal.

  • @Atwil: Dat is je recht. Ik ben benieuwd wat je dan te ‘gelikt’ vind. Dit is mijn manier van bogpost schrijven, ik ben nogal uitgebreid (als je de moeite had genomen om wat onderzoek te doen had je dat zelf ook kunnen zien. Ook anderen zullen dit bevestigen).

    Ik heb de DROAM op verzoek van lifehacking.nl redactie de DROAM meegenomen op vakantie om hem te testen en in ruil hoefde ik geen huur te betalen, maar dat lijkt me logisch. En ik was enthousiast. Ik heb nog NOOIT geld in ontvangst genomen voor een review en zal dat ook NOOIT doen.

    Jammer dat je wantrouwende basishouding je op deze manier naar reviews laat kijken….

    Voor de goede orde: inhoudelijke reacties over de DROAM ga ik absoluut nog beantwoorden, over dit onderwerp echter is voor mij met deze reactie alles gezegd.

  • Deze zomer gebruik gemaakt van de droam van Philip Actor, wacht nog steeds op terugbetaling borg. Eindeloos veel gemailed en gebeld. Sta op het punt er werk van te maken. Zo is het nog duur!!!!!!

    • Beste J. Torjuul,
      Hebt u inmiddels al wél een reactie gekregen van de heer Actor?
      Ik wacht al 13 maanden. Op 3 x 150 euro borg.
      Geen specificaties gekregen. Geen restitutie gekregen.
      En net als u eindeloos gebeld en gemaild.
      M.

  • Ook ik krijg de borg niet terug; ben al 6 weken terug van vakantie!
    Email: geen reactie.
    Bellen met droam: geen concreet antwoord, ik zou terug gebeld worden, gebeurt niet.
    Weer bellen: antwoordapparaat….

  • Zal nog wel goed komen; het duurde even maar ik heb hem inmiddels wel teruggekregen.
    (Nee, ik heb geen economisch of ander belang in het bedrijf van Phillip.)

  • Gebruik de Huawei(Droam) regelmatig in het buitenland met een duosim van Tmobile.
    In US had ik een at&t kaartje welke ik gekocht had voor 8dollar bij Amazon.com . Even in de ipad (je moet op dat moment even binnen bereik van wifi zijn, b.v. McDonalds) activeren en een dataplan gekocht bij at&t voor 25dollar. Dit kan allemaal op de ipad met de creditkaart in de hand. Veel gebruikt voor email en zo nu en dan internetten. Het is plan is 30dg geldig en moet dan stopgezet worden anders gaat de nieuwe maand in.
    Dus handig als je zoals ik 4 wk in de US bent.

  • In september de droam gebruikt in Frankrijk, in gebruik bijna perfect. Het apparaat maakt steeds standaard verbinding met een 2G netwerk terwijl er ook 3G netwerken zijn – en dat scheelt te veel in browse snelheid(2G=niet te doen 3G=acceptabel/goed) – dus steeds de configuratie in om handmatig een 3G netwerk te selecteren. En helaas na 9 weken nog steeds geen borg terug gekregen, na eerste navraag wel een bevestiging dat de droam retour was ontvangen en dat het 6 weken (!) kan duren. Volgende keer toch maar andere Internet mogelijkheden zoeken. Erg jammer dit, voor droam.

  • Ik sluit me aan bij Wim, John en Torjuul. Heb na gebruik in zomer 2011 en na verschillende mailtjes en excuses nog altijd geen geld terug! Geen aanrader !

  • Ook ik heb mijn borg van Droam nog niet terug,

    Geen reactie op email, telefoon etc.

    Ga deze week aangifte doen, indien er gecommuniceerd werd OK, maar op deze manier….