DIY Onderweg

Zo eet je buiten de deur en onderweg toch gezond

snack-onderweg-lifehacking
Isabeau Engelaar
Geschreven door Isabeau Engelaar

Tegenwoordig zijn we altijd maar druk. Bezig met het een en alweer denkend aan het ander. Door al dat gehaast schiet het er nog weleens bij in om voor onszelf te zorgen en dan met name wat voeding betreft. Niet alleen ’s avonds zorgt dit voor af en toe een ongezonde maaltijd maar ook buiten de deur kiezen we snel voor iets makkelijks. Hier wat tips om ook onderweg  gezond te eten. Lees ook: Gezonde snacks voor een avondje op de bank.

Voorbereiding voor onderweg

  • Plan je maaltijden en houd in je planning rekening met dagen dat je geen tijd hebt om thuis te koken. Kook op de dagen dat je wel thuis bent dubbele porties, zodat je de volgende dag een gezonde maaltijd kunt meenemen voor onderweg.
  • Als je veel reist, zorg dan dat je altijd gezonde snacks bij je hebt, zoals een raw food energy bar, vers fruit, noten en gedroogd fruit (ongezoet en ongezwaveld), bruine rijstwafels of crackers gemaakt met noten en zaden.
  • Neem altijd een navulbaar flesje water mee voor onderweg. Voeg naar smaak wat verse schijfjes citroen, komkommer of verse kruiden als munt, dragon of basilicum toe.

Uiteten

  • Als je buiten de deur eet, kies dan voor simpele gerechten met een simpele bereiding, een vorm van eiwitten (vis, vlees, linzen) met een grote salade of verse gestoomde of gegrilde groenten. Als er niks op de kaart staat wat je aanspreekt kan je ook altijd aan de ober vragen of ze een stukje ‘proteïne’ voor je klaar willen maken met verse groenten of salade.
  • Vermijd sauzen en dressings of vraag aan de ober om deze er apart bij te serveren. Sauzen en dressings zitten vaak vol ongezonde ingrediënten zoals zoetstoffen en zout. Als je een salade bestelt, vraag om olijfolie en verse citroen, zodat je je eigen dressing kunt maken.

Snelle ontbijtjes voor onderweg

Fruitontbijt

Voor de zoetekauwen een echte aanrader. Kies je lievelingsfruit en zorg daarbij voor veel verschillende kleuren fruit. Mix deze bij elkaar en je supergezonde fruitontbijt is klaar. Tip: kies voor banaan als je vaak sport, eet kiwi’s voor een goede stoelgang en pak een doosje bessen voor een ijzersterk afweersysteem. Neem het mee in een tupperware bakje.

Eieren

Een eiwitrijk ontbijt zorgt ervoor dat je lichaam eiwitten langzamer verteert, waardoor je langer een vol gevoel houdt. Kook dus een eitje of bak een omelet als ontbijt. Ook lekker, simpel en gezond: pannenkoekjes van 2 x een eiwit met geprakte banaan en een mespuntje kaneel. Rol deze pannenkoekjes op en neem ze mee in een tupperware bakje.

Shake

’s Ochtends is een shake snel en simpel te maken en vooral superlekker! Je krijgt zo een goede shot vitamine- en mineralen binnen. Gooi verschillende groenten (wortels, avocado of spinazie) en fruit (mango, rood fruit of peer) in de blender, giet het in een bidon en je kunt het onderweg opdrinken. Doe wat yoghurt en (bevroren) fruit in de blender en drink je ontbijt thuis of onderweg op uit een meeneembeker.

fruitje

Andere tips? Laat dan even een berichtje achter in de reacties!

over de auteur

Isabeau Engelaar

Isabeau Engelaar

Reageer