Persoonlijk Productiviteit

10 dingen die je niet moet doen voor het slapengaan

slapeloosheid
Geschreven door Chwhynny Overbeeke

Sommige activiteiten zorgen ervoor dat je moeilijker in slaap komt. Daarom kun je deze dingen beter vermijden voor het slapengaan. Lees ook: 5 voedingsmiddelen waar je slaperig van wordt.

Om de volgende dag goed productief te kunnen zijn, is het van belang dat je een goede nachtrust hebt. Sommige dingen die je doet voordat je naar bed gaat kunnen ervoor zorgen dat je minder gauw in slaap valt of minder goed uitgerust wakker wordt. Wat kun je beter niet doen vlak voor je naar bed gaat?

Je smartphone of e-book reader gebruiken

Het blauwe licht dat door het scherm van je smartphone, televisie of e-book reader wordt uitgestraald, hindert de productie van melatonine in het lichaam, een stofje waar je slaperig van wordt. Daarom is het aan te raden om deze apparaten een uur voor het slapengaan niet te gebruiken.

Betere nachtrust door minder blauw licht

Bepaalde medicijnen nemen

Van sommige medicijnen word je slaperig, terwijl je van andere juist urenlang wakker kunt liggen. Lees daarom goed de bijsluiter en neem de juiste dosis medicatie op het geadviseerde tijdstip.

Thee drinken

Bijna iedereen weet dat je als je ’s avonds laat koffie drinkt moeilijker in slaap komt. Maar veel soorten thee bevatten ook veel cafeïne, zoals bijvoorbeeld zwarte, groene en witte thee. Let daarom goed op de soort thee die je ’s avonds uitkiest.

De meeste cafeïne in thee komt aan het begin van het proces vrij. Daarom kun je door een theezakje voor de tweede keer te gebruiken een kopje thee maken dat minder cafeïne bevat dan het eerste kopje dat je met dat zakje gemaakt hebt.

Chocolade eten

De suiker in chocolade geeft je even een opkikker, waardoor je minder snel in slaap valt. Tevens bevat chocolade ook cafeïne. Let ook op met chocolade ijs en andere producten waarin chocolade verwerkt is als je gevoelig voor cafeïne bent.

Niet ontspannen

Als je doodmoe van je werk thuiskomt, je warme maaltijd naar binnen werkt en vrijwel meteen naar bed gaat, kom je waarschijnlijk moeilijk in slaap. Dat komt doordat je jezelf geen tijd gegund hebt om even te relaxen en de (stressvolle) gebeurtenissen van de dag van je af te laten glijden. Je bent dan in je hoofd nog met van alles bezig, waardoor je de slaap maar niet kunt vatten. Even een lekker warm bad nemen (waarbij je je telefoon uit de buurt houdt) kan heel goed helpen om hoofd een beetje leeg te maken.

Ruziemaken

Als je voor het slapengaan een conflict met iemand aangaat, of als een ruzie niet is uitgepraat, blijf je er vaak of je dat nu wilt of niet de hele nacht mee bezig. Zelfs tijdens je slaap zijn je hersenen bezig met het verwerken van argumenten, tegenargumenten en het nare gevoel waarmee je naar bed gegaan bent.

Vet of gekruid eten

Als je een erg vette hap of iets heel scherps gegeten hebt, kun je sneller last van brandend maagzuur en zure oprispingen krijgen. Hier heb je nog meer last van als je plat in bed ligt. Probeer daarom dergelijke gerechten ’s avonds te vermijden.

Alcohol drinken

Van alcohol word je slaperig, maar terwijl je lichaam de alcohol verwerkt, wordt je remslaap verkort waardoor je minder diep slaapt en dus ook minder uitgerust wakker wordt.

Roken

Mensen die roken zeggen dat het ontspannend werkt. Je zou dan ook denken dat rokers na een sigaret gerookt te hebben gemakkelijker in slaap vallen. Maar nicotine werkt stimulerend, waardoor je juist wakker kunt komen te liggen als je voor het slapengaan nog even een sigaret opsteekt. Zware rokers worden vaak ook vroeg wakker omdat hun lichaam na een tijd slapen een tekort aan nicotine heeft.

Stoppen met roken in Stoptober

Veel water drinken

Het is goed voor je om gehydrateerd te blijven, maar als je voor het slapengaan veel water drinkt, zul je waarschijnlijk ’s nachts op moeten staan om naar het toilet te gaan.

over de auteur

Chwhynny Overbeeke

Reageer

1 reactie

  • Over het eerste punt: een echte e-reader gebruikt ‘digitale inkt’ en geen led, en zendt dus geen blauw licht uit. Je kunt met een echte e-reader dus uitstekend met een boek in slaap vallen. 🙂