Persoonlijk

10 manieren om je stofwisseling te versnellen

Geschreven door Chwhynny Overbeeke

Als je een te trage stofwisseling hebt, val je lastig af. Hier bespreken we een aantal dingen die je kunt doen om je stofwisseling te versnellen. Lees ook: 6 gezonde voedingsmiddelen met verborgen calorieën.

Gehydrateerd blijven

Voor een goede stofwisseling is het belangrijk dat je voldoende vocht binnenkrijgt. Je kunt je vloeistofinname verhogen door extra water te drinken, of door regelmatig soep aan je dieet toe te voegen. Pas wel op, veel te veel water is ook niet gezond. Twee liter is op een gewone dag ruim voldoende, maar als je sport of als het erg warm is heb je waarschijnlijk meer nodig.

Groene thee drinken

Groene thee versnelt je stofwisseling, maar om echt een effect te zien moet je zo’n 4 tot 5 kopjes per dag drinken. Dit is natuurlijk wel een goede manier om gehydrateerd te blijven.

Calciuminname

Calcium is niet alleen goed voor je botten en nagels, maar een tekort aan calcium kan de productie van een hormoon stimuleren dat ervoor zorgt dat het lichaam vet vasthoudt.

Vitamine C inname

Vitamine C zorgt ervoor dat calcium in het lichaam kan worden opgenomen, dus in combinatie met calcium is dit belangrijk voor een snellere stofwisseling.

Minder alcohol drinken

Als je ‘s avonds flink wat gedronken hebt, werkt je stofwisseling de volgende dag trager. Dit komt doordat je lichaam alcohol prioriteit geeft als het om het je spijsvertering gaat. Als je dat ook nog eens combineert met vet voedsel om van je kater af te komen gaat het helemaal mis.

Regelmatig gezond snacken

Snacken hoeft niet verkeerd te zijn. Als je maag namelijk te lang leeg is en je echt honger hebt, worden de processen in je lichaam vertraagd om ervoor te zorgen dat je reserves langer meegaan. Hierdoor vertraagt ook je stofwisseling.

Stress verminderen

Stress kan de productie van het hormoon cortisol aanwakkeren, wat ervoor kan zorgen dat je lichaam vetreserves aanmaakt. Door te proberen je stressniveau te verlagen kun je dit voorkomen, en je voelt je ook nog eens beter.

Vette vis eten

Vette vis bevat naast gezonde vetzuren ook leptine, een hormoon dat verantwoordelijk is voor het regelen van je eetlust.

Chilipepers eten

Hete pepers zoals jalapeno, habanero, cayenne enzovoorts bevatten capsaïcine, een stofje dat ervoor zorgt dat het lijkt alsof je mond in brand staat. Het doet in het lichaam zelf iets vergelijkbaars, waardoor je zo’n half uur lang na het eten ervan extra calorieën verbrandt.

Gember eten

Gember is lekker door roerbakschotels en smoothies, en het kan ook nog eens je spijsvertering versnellen met maximaal 20 procent.

over de auteur

Chwhynny Overbeeke

Reageer