Persoonlijk

10 tips om je uitstelgedrag te hacken!

“Morgen is vaak de drukste dag van de week”
– Spaans spreekwoord

Uitstelgedrag
Je kan nog zo’n prachtig Getting Things Done systeem hebben, als je last hebt van uitstelgedrag dan kan geen enkel takensysteem je redden. Om uitstelgedrag te lijf te gaan moet je bewust zijn van waar dat uitstelgedrag vandaan komt en wat je eraan kan doen. Uitstelgedrag is heel gecompliceerd en lastig te bestrijden. Toch zijn er wel een aantal tips, die het jou makkelijker maken om niet te snel in uitstelgedrag te vervallen:

Sta op tijd op

De meeste succesvolle mensen staan meestal al vroeg naast hun bed. Bedenk eens hoeveel meer je in een week kunt doen als je elke dag een uur eerder opstaat. Als je elke dag op een vast moment opstaat, dan gaat je biologische klok daar aan wennen en zul je gedurende de dag alerter zijn en meer energie hebben.

Werk met lijsten

Of je nu een fan bent van Getting Things Done of niet, werk met todo lijsten. Een todo lijst zorgt ervoor dat je weet wat je nog moet doen en heeft het bijkomende voordeel dat je kunt doorstrepen of afvinken wat je al gedaan hebt. Dat laatste houdt je gemotiveerd om je todo lijst verder af te werken.

Een kikker voor je ontbijt

Brian Tracy heeft een boek geschreven “Eat that Frog (bol.com link)”. Wat Tracy voorstaat is, dat je jouw belangrijkste en meest uitdagende taak meteen ‘s morgens aanpakt. Het idee erachter is als hoe je een olifant opeet: hapje voor hapje. Je eet de lelijkste kikker het eerste op, gevolgd door de volgende, totdat je alle kikkers hebt opgegeten. Op mijn persoonlijke blog staat hier een heel artikel over: Brian Tracy: “Eat that Frog!” – Je uitstelgedrag de baas!.

Neem kleine stapjes

Dit is het advies wat hierboven staat. Breek grote klussen op in kleine stappen. Soms stel je een bepaald klusje eindeloos uit en kom je er achter, dat het je maar 10 minuten kostte om het klusje te doen. Vaak lijkt een klusje veel omvangrijker dan het in werkelijkheid is.

Gebruik de Pomodoro techniek

Verdeel je werk in Pomodoro’s. Een Pomodoro is een periode van 25 minuten waarin je met volle aandacht en focus werkt. Wij schreven er op Lifehacking.nl al eerder over: Tijd voor de Pomodoro ‘tijd benuttings techniek’!. Als uitsteller is het veel eenvoudiger om 25 minuten achter elkaar gefocust te werken, dan uren achtereen te zwoegen.

Visualiseer je werk

Probeer eens voordat je aan een klus begint te visualiseren hoe het resultaat eruit komt te zien. Visualiseer ook welke stappen je moet zetten om dat resultaat te bereiken. Hou dat beeld steeds weer vast als je dreigt af te glijden richting uitstelgedrag.

Beperk de verleidingen

Uitstellers zijn meesters in het rationaliseren van verleidingen. Zo hebben ze altijd een excuus voor hun uitstelgedrag voorhanden. Om dit gedrag te veranderen is meer nodig dan dit artikel. Makkelijker is het om de verleidingen te beperken. Zet bijvoorbeeld het internet uit als je een rapport aan het schrijven bent. Of ga op zolder werken in plaats van in de huiskamer als je niet wilt dat de televisie je afleidt.

Doe de kleine klusjes meteen

Zet de vuilnisbak meteen buiten als je daar aan denkt. Haal de vaatwasser meteen leeg of stop de witte was in de wasmachine. De printer aanzetten en een rapport uitprinten kan ook meteen en hoeft niet op een takenlijst. De methode Getting Things Done legt uit, dat je zaken die je in minder dan 2 minuten kunt doen, ook meteen moet doen.

Ga gewoon beginnen

Onderzoek wijst uit dat jezelf overtuigen dat er meer planning of research nodig is, eigenlijk alleen maar weer een excuus is van de uitsteller om de klus te vermijden. Datzelfde onderzoek wijst ook uit dat klussen die eerst als “niet leuk” werden aangemerkt, uiteindelijk toch als “leuk” werden ervaren. Het is dus de moeite waard om de aanvankelijke aarzeling te negeren en dan toch verrassende resultaten te boeken.

Beperk je perfectionisme

Soms stellen we zaken uit omdat we het gevoel hebben dat de klus perfect uitgevoerd moet worden. Dat je iets perfect wil doen is natuurlijk een goede eigenschap van je. Als dat echter tot uitstelgedrag leidt dan wordt het ineens iets waar je last van hebt. Accepteer van jezelf dat je niet perfect bent en dat goed genoeg ook OK is. En dat je niet afgewezen wordt als je het niet perfect gedaan hebt.

Zoals ik hierboven al aangaf is uitstelgedrag lastig te bestrijden. Uitstelgedrag heeft te maken met diepgewortelde, aangeleerde gewoontes die naar andere gewoontes omgevormd moeten worden. Ik hoop dat je als uitsteller baat hebt bij de bovenstaande 10 hacks.


Heb jij nog andere tips of uitstelgedrag hacks, dan hoor ik die graag.

over de auteur

Jos v.d. Voort v.d. Kleij

Ik help mensen die vastlopen in hun werk of hun carrière. Ik ben NOBCO Beroepscoach, Gingermood Coach en NVvA Arbeidsdeskundige en de auteur van de columns op mijn eigen blog. Ik ben gespecialiseerd in het coachen en trainen van mensen met loopbaanvragen en mensen die efficiënter en productiever willen werken. Ook ben ik een van de weinige coaches in Nederland die ervaring heeft met het coachen van mensen met extreem uitstelgedrag. Ik ben ook de initiatiefnemer van www.leerslimmerwerken.nl. Op deze online leeromgeving kun je betaalbare online cursussen aanschaffen op het gebied van Slimmer Werken, Productiviteit, Time Management en Uitstelgedrag. Je kunt je met mij verbinden op LinkedIn, Twitter en Facebook.

Reageer

20 Reacties