15 gewoontes die je leven kunnen veranderen

De mens is een gewoontedier. Het is gemakkelijker iets aan te leren dan af te leren. En helaas, niet alle gewoontes die we hebben zijn ook daadwerkelijk goed voor ons. Vandaar deze lijst met gewoontes die wél goed voor je zijn. Ik start vanuit gezondheid en ga dan via productiviteit naar persoonlijke ontwikkeling. Doe er je voordeel mee en vul aan waar nodig!

  1. Beweeg elke dag minimaal 30 minuten. Zeker als je niet veel beweging krijgt tijdens je werk, is het cruciaal dat je elke dag wat oefeningen doet. Een half uurtje is de minimale aanbevolen tijd voor een optimale gezondheid. Heb je geen discipline, of echt geen zin? Neem een hond. Dan ga je in ieder geval 4 keer per dag naar buiten.
  2. Sla je ontbijt niet over. Je moeder zei het al: Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Toch wordt deze door veel mensen overgeslagen. Overigens telt “rennend van de tram naar de trein een vloeibaar drinkontbijt doorslikken” niet als echt ontbijt.
  3. Slaap 8 uur per nacht. Kort slapen is geen oplossing voor een druk leven. Je denkt misschien dat je tijd wint door korter te slapen, in werkelijkheid zet je deur slechts open voor stress en vermoeidheid. 8 uur is de ideale duur en -afhankelijk van je leeftijd of culturele achtergrond nog een optioneel dutje van 20 minuten na de lunch.
  4. omega3Eet geen tussendoortjes, eet meer vis. Van snacken tussen de maaltijden kom je aan. Als je dat niet wilt, zul je de discipline moeten opbrengen om je trek uit te stellen tot de echte maaltijd. Het zal je dan ook beter smaken. En wat die echte maaltijd betreft: sommige soorten vette vis zijn rijk aan omega-3 en andere gezonde elementen. Minstens één maaltijd per week met deze vis is al voldoende. Lust je geen vis? Er zijn ook capsules te koop die een prima substituut vormen.
  5. Drink een glas water bij het opstaan. Na een nacht slapen, is je lichaam uitgedroogd en heeft het behoefte aan water. Maak er een gewoonte van om bij het opstaan een glas water te drinken. Ook in plaats van tussendoortje (zie tip 4) is water een prima hulpstof om de dag door te komen.
  6. Stop met wat slecht voor je is. Als je rookt omdat je rookt… stop ermee. Heb je een goede reden om te roken? Waarschijnlijk niet, ik hoef je niet te vertellen dat er wel goede redenen zijn om te stoppen met roken. Idem voor alcohol. Drink je per dag meerdere glazen? Minder. Je kunt altijd nog lid worden van de club die heilig gelooft in één glas rode wijn per dag.
  7. Gebruik een (inbox) systeem. We hebben het allemaal druk, en we kunnen echt niet alles onthouden. Maak ruimte in je hoofd door alles wat je moet doen/onthouden in lijstjes bij te houden. Losse ideeën, acties, projecten… alles. Je kunt een mooi notitieblokje kopen, of door middel van je iphone of computer alles centraal bewaren en inzien.
  8. Kick af van je mail-verslaving. Zet Outlook of Gmail ook eens uit. Of liever nog: check alleen op vaste momenten per dag je e-mail. Tenzij je op een helpdesk werkt en je werk per e-mail binnenkomt, is er weinig reden om continu te zoenen met je inbox. Programma’s als MSN of binnenkomende notificaties zorgen voor een continue stroom van afleiding die je 5 minuten per gebeurtenis kosten. Zet ze uit en ga wat doen. Je beloning is daarna weer even zoenen.
  9. Ruim je bureau op. Bij tip 7 hebben we je een tip voor een leeg hoofd gegeven. Vind je het fijn om nu ruimte voor ideeën te hebben? Kijk dan nu eens rond in je werkkamer en op je bureau. Al die rommel, al die stapels en verwaarloosde to-do lijstjes. Ruim het lekker op, wees rigoreus. Gooi weg, archiveer op een grove manier. Kans dat je het ooit nog nodig hebt, is ontzettend klein. Een opgeruimde werkplek vergroot je focus en creativiteit.
  10. Automatiseer. Merk je dat je veel dezelfde dingen doet achter je computer? Investeer wat tijd om te zoeken naar een slimmere oplossing. Veel taken op de computer kun je automatiseren, van apple scripts tot en met tool om sneller te typen. Laat automatisering voor je werken, niet tegen je.
  11. Lees een boek per week. Lezen is een goede manier om je hersenen te stimuleren. Met slechts 30 minuten per dag lukt het je om een boek per week, of zelfs meer dan 50 boeken per jaar te lezen. Bevalt het boek niet Geef hem weg en begin in een nieuwe.
  12. Denk positief. Je bent wat je denkt, de hele tijd. Maak snelle beslissingen. In plaats van te bedenken wat er eventueel allemaal kan gebeuren, kun je beter genieten van de dingen die goed gaan. Het gaat hier natuurlijk niet over de moeilijke, zware beslissingen, maar over de dagelijkse zaken. Gebruik je slimme onderbewuste. Maak je beslissingen zo snel mogelijk (meestal minder dan 1 minuut).
  13. Neem de trap. Dit is gewoon een hack die je dwingt om tóch te doen wat we je bij tip 1 al vertelden. Maar aangezien je nog steeds niet naar de sportschool bent geweest en je ook geen hond heb gekocht, krijg je deze tip nog even. Het is een kleine aanpassing van je gewoonten, maar de trap in plaats van de lift scheelt op termijn een hele hoop.
  14. Stel aankopen uit. Heb je moeite om het einde van de maand te halen met je salaris? Voorkom onnodige aankopen door het moment van kopen even uit te stellen. Wacht bijvoorbeeld 48 uur voordat je iets koopt, je zult zien hoeveel geld je uitspaart als je je niet laat leiden door de reclame in winkels en supermarkten.
  15. Start een blog. Bloggen is een van de beste manieren om anderen te laten profiteren van jouw kennis. Het helpt je om je eigen gedachten te ordenen en feedback te krijgen van mensen die er misschien wel meer van weten dan jijzelf. Het kan een blog over je werk zijn, of natuurlijk over persoonlijke belevenissen.

Gebaseerd op dit Amerikaanse artikel; vertaald, vereenvoudigd en aangepast naar de Nederlandse situatie. Foto credits (CC): Yes, i’m guccio.

En jij? Heb jij nog aanvullingen op deze lijst? Welke gewoonte heeft jouw leven verbeterd?

Reacties

  1. zegt

    Ik (her)kende het engelse artikel al. Ben er mee begonnen een paar weken terug, en dat voelt goed :)

  2. MacBart zegt

    Ik denk dat een lijstje zoals hierboven nog maar een beginnetje is. Wat naar mijn ervaring echt goed werkt is een samenhangend plan zoals de: “Four hour work week” van Timoty Ferriss. Je hebt dan een heel duidelijk doel waar je naar streeft. Dat werkt een stuk eenvoudiger dan het nastreven van een lijstjes “gewoontes”

  3. Douwe zegt

    Mooi overzicht van zaken die we eigenlijk allemaal al weten, maar die toch erg moeilijk zijn om vol te houden.

    Nu de grote vraag, krijg je dit alles in je systeem?

  4. BP zegt

    goede tips, wel jammer van dat vis eten, aangezien de oceanen al bijna leeg zijn…

  5. Gerard zegt

    Elke dag aan het begin van de dag je drie belangrijkste taken voor die dag opschrijven en deze dan ook echt uitvoeren.

  6. zegt

    Hoi
    Leuke tips!

    Met eentje ben ik het niet helemaal eens. De tip: “beperk je tot de hoofdmaaltijden en eet geen snacks, want dan kom je bij”… die klopt wetenschappelijk gezien niet.
    Je lichaam is een kacheltje die moet blijven branden, krijgt het na 3 uur geen brandstof, dan schakelt het over op “overlevingsmodus” en slaat het alles op.
    Het is dus beter 5 a 6 gezonde (en kleine) maaltijden te nuttigen per dag dan 3 grote schotels.

    Groetjes
    Jan

  7. zegt

    Eet geen tussendoortjes, is niet helemaal correct.

    Je hebt een enorme variant aan tussendoortjes mogelijkheden zoals: evergreen, sultana, fruit, ontbijtkoek etc. Dit juist niet overslaan. Dit zijn de gezonde tussendoortjes. Dit voorkomt snaai momenten en dat je juist je maaltijden niet te snel eet. Juist om de 2 a 3 uur wat eten houdt je stoelgang op gang…
    En ben het (gedeeltelijk) eens met wat Jan hierboven zegt!

    ontbijt – evergreen – lunch, zuivel en fruit – sultana – avondeten – zuiveltoetje – avondtussendoortje

    Dit is gezond, bewust eten…

    Van dieten word je dik, eet gewoon gezond, regelmatig, zie de schijf van 5 en niet meer dan de aanbevolen calorien per dag, behalve als je veel sport.

  8. Romana zegt

    Nou, een aantal punten hieruit kloppen niet en zijn uitermate slecht voor je. Zoals de tussendoortjes, die moet je wel blijven eten tussen je maaltijden door omdat het bijvoorbeeld je spijsvertering op gang houdt. En zo kan ik nog wel bij een paar punten door gaan… ;)

  9. Avatar van Jim Stolze zegt

    Dank allen voor de reacties. Zoals je misschien ziet heb ik het artikel ge-update. Bij tip 4 is het niet meer slecht om tussen de maaltijden door te eten.

    Wat ik bedoelde was natuurlijk “snacks”, vettigheid e.d. Met een hapje tussendoor om de spijsvertering op gang te houden lijkt me niets mis. Koekje bij de thee?

  10. zegt

    Ik ben tegenstander van punt 4, eet meer vis.
    Het gaat slecht met de visstand en allerlei groepen roepen dat mensen meer vis moeten eten alsof dat een oplossing is voor alle problematiek. Als je vlees enkel door vis vervangt maakt je dat niet direct gezonder.

    Mijn tip zou zijn: “Eet gevarieerder, wissel vlees met (duurzame) vis af.” Enkel vis is niet goed (en heel slecht voor de al slecht lopende visstand) Gevarieerd eten is echt DE oplossing, enkel vis eten niet. Eet noten, groente, vlees, vis en nog veel meer.

    Nog iets anders: Gebruik in geen geval visolie. Dit is nog vele malen slechter voor de visstand. Lekkerder en veel beter is om af en toe een visje op je bord te hebben. Of neem een haring elke week.

  11. zegt

    “Je moeder zei het al”, schrijft Jim bij punt 2. Een les van mijn moeder die pas na vele decennia tot mij doordrong: “houd een voorjaarsschoonmaak”. Mijn herinnering aan de voorjaarsschoonmaak was negatief, maar vandaag merkte ik het effect. De voorjaarsschoonmaak is niet opruimen, maar weggooien. Het scheiden tussen ballast en nuttig. Het geeft ruimte in de kast en in je hoofd. De voorjaarsschoonmaak is een creatief proces, dat nog voorafgaat aan al die nuttige tips van Jim.
    Ik wens je veel plezier met een opgeruimd en creatief voorjaar.

Trackbacks