Persoonlijk

4 goedkopere alternatieven voor superfoods

Lifehacking voedsel
Geschreven door Chwhynny Overbeeke

Superfoods zijn heel populair maar vaak ook erg duur. Er zijn echter een aantal alternatieven voor superfood waar je veel minder geld voor hoeft neer te tellen en die dezelfde of een vergelijkbare werking hebben. Lees ook: Zo kun je snel een avocado laten rijpen.

Superfoods zijn super populaire zogenaamde wondermiddeltjes. Ze bevatten namelijk een hoog gehalte aan één of meer sporenelementen, zoals bepaalde vitaminen, mineralen, omega 3 vetzuren, enzovoorts. Vanwege deze hoge concentraties, kunnen de voedingsmiddelen extra bijdragen aan de gezondheid. Je hoeft minder te consumeren om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Superfoods zijn echter vaak prijzig, en het is echt niet altijd nodig om ‘the real deal’ te kopen om dezelfde voedingsstoffen binnen te krijgen.

Gojibessen of oranje paprika?

Gojibessen hebben een hoog gehalte aan zeaxanthine, een stofje waarvan men denkt dat het leeftijdsgebonden maculaire degeneratie kan voorkomen, de voornaamste oorzaak van het verlies van het gezichtsvermogen.

Gedroogde gojibessen bevatten tussen de 100mg en 150mg zeaxanthine per 100 gram. Oranje paprika’s bevatten echter ook zeaxanthine en zijn veel goedkoper. Ze hebben een lager gehalte aan zeaxanthine (zo’n 37mg per 100 gram), maar je eet er ook veel meer van dan van gojibessen. Dus uiteindelijk krijg je per portie waarschijnlijk evenveel of misschien wel meer zeaxanthine binnen.

Chiazaad of sesamzaad?

Chiazaden bevatten veel vitamines en mineralen, en ook nog eens veel vezels. Ze kunnen over bakkerijproducten gestrooid worden, door de yoghurt geroerd, of in salades gebruikt worden.

Maar sesamzaad is veel goedkoper en voedzamer. Per gram bevat sesamzaad vijf keer zoveel vitamine E, twee keer zoveel B-vitamine foliumzuur, en meer calcium, magnesium, ijzer en koper. Alleen bevat sesamzaad niet de omega-3 vetzuren die chiazaad te bieden heeft, maar dit kun je compenseren door vette vis te eten. Deze vorm van omega-3 vetzuren wordt ook nog eens efficiënter door het lichaam opgenomen dan die uit plantaardige bronnen.

4 antwoorden op ‘domme’ gezondheidsvragen

Tarwegras of broccoli?

Tarwegras sap wordt door allerlei trendy drankjes gedaan of als shot gedronken om extra energie te krijgen. Er wordt namelijk beweerd dat het chlorofyl in tarwegras in de bloedbaan hemoglobine nabootst.

Dit klopt volgens sommige onderzoekers echter niet. De chlorofyl lijkt qua structuur wel op hemoglobine, maar het heeft in het lichaam niet hetzelfde effect en wordt tijdens de spijsvertering afgebroken. De overige voordelen van tarwegras zijn vergelijkbaar met die van spinazie of broccoli, waardoor deze een goede vervanging zijn.

Amandelmelk of koemelk?

Amandelen bevatten veel magnesium, calcium en ijzer. Maar amandelmelk bevat zoveel water dat er eigenlijk maar weinig amandelen in verwerkt zijn.

Koemelk is veel goedkoper en bevat ook nog eens zeven keer zoveel calcium als een even grote hoeveelheid amandelmelk. Vaak bevat amandelmelk ook suiker, wat de tanden kan aantasten, terwijl de lactose in melk het gebit niet aantast.

over de auteur

Chwhynny Overbeeke

Reageer

1 reactie

  • “terwijl de lactose in melk het gebit niet aantast”. Dat is helaas niet waar. En amandelmelk is niet alijtd gezoet. Melk bevat 4.5% lactose = suiker.
    Daarnaast neem je de calcium uit melk niet zo goed op, van melk kun je juist osteoporose krijgen zeggen diverse studies.