Persoonlijk

6 gezonde voedingsmiddelen met verborgen calorieën

Geschreven door Chwhynny Overbeeke

Er zijn nogal wat etenswaren die erom bekend staan dat ze gezond zijn, en in veel gevallen klopt dit ook. Maar gezond wil niet zeggen dat je er niet dik van kunt worden. Deze gezonde voedingsmiddelen bevatten toch meer calorieën dan je zou denken! Lees ook: 3 gezonde voedingsmiddelen die slecht zijn voor je spijsvertering.

Muesli

Muesli is gezond vanwege het hoge vezelgehalte, en de gezonde oliën in de noten die er vaak in verwerkt zijn. Maar muesli bevat erg veel suiker, en vaak ook veel vetten. Hoe gezond deze vetten ook mogen zijn, ze dragen wel bij aan de calorieën die muesli rijk is.

‘Gezonde’ muffins

Je ziet tegenwoordig bij allerlei koffieketens zogenaamde ‘gezondere’ muffins opduiken, die boordevol zemelen of pompoenzaden zitten. Er mogen dan wat meer vezels en gezonde vetten in zitten, maar om dergelijke muffins toch een exclusieve smaak te geven wordt er vaak extra suiker of boter aan toegevoegd. En om het er nog gezonder uit te laten zien bevatten ze vaak ook nog eens extra fruit, noten, enzovoorts. En dus extra calorieën.

Bevroren yoghurt

Het is een goed alternatief voor roomijs omdat bevroren yoghurt veel minder vet bevat. Maar aan vetvrije etenswaren moet extra suiker worden toegevoegd om een vergelijkbare smaak en substantie te realiseren. Dus veel minder vet, maar vaak wel veel meer suiker.

Salades

Als je zelf salades maakt, zit je waarschijnlijk wel goed. Als je thuis een salade aan het maken bent, ben je je er namelijk van bewust hoeveel eetlepels mayo je door je pastasalade heen roert. Als je zou kunnen zien hoeveel er door een kant en klare salade heen gaat, zou je best nog weleens kunnen schrikken. Salades van restaurants en supermarkten zitten vaak boordevol olie, mayonaise, kaas, olijven, noten, rozijnen, bacon, avocado en andere lekkernijen die gezamenlijk toch wel voor een heleboel extra calorieën zorgen. Vaak zonder dat je het doorhebt of dat de salade er ongezond uitziet.

Avocado

Avocado is gezond vanwege het hoge gehalte onverzadigde vetzuren. Maar een gemiddelde avocado bevat maar liefst 20 gram vet en 230 calorieën. Avocado is dus een goede vervanger voor andere voedingsmiddelen met een hoog vetgehalte omdat de vetten in avocado gezonder zijn, maar deze vetten bevatten nog altijd veel calorieen.

Honing

Honing is gezond en lekker, het heeft een antibacteriële werking en is goed voor je keel. Bovendien kan je door honing uit jouw streek te nuttigen minder last krijgen van hooikoorts. Honing is een gezonder alternatief voor geraffineerde suiker. Maar het zit natuurlijk boordevol suikers, en dus calorieën. Een theelepel honing bevat over het algemeen 23 calorieën en 6 gram suiker, terwijl een theelepel gewone suiker 16 calorieën en 4 gram suiker bevat. Dus door gewone suiker te vervangen door honing ben je niet per se beter af wat betreft de calorische waarde. Wel is het zo dat mensen de neiging hebben om minder honing te gebruiken dan suiker, omdat honing veel zoeter is dan suiker.

over de auteur

Chwhynny Overbeeke

Reageer

2 Reacties

  • Sorry, maar gewone muesli bevat geen suikers en toegevoegde vetten. Ik denk dat je Cruesli bedoelt? Om die knapperige “brokjes” te maken wordt inderdaad suiker en vet toegevoegd en dat is zeker een stuk minder gezond.