Persoonlijk

In vorm komen en blijven? Geloof niet in deze mythes

Lub Snoek
Geschreven door Lub Snoek

In vorm komen en in vorm blijven. Deze twee doelstellingen zijn vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Studies naar de fysieke conditie van mensen veranderen in de loop van de jaren. Tegenwoordig zijn er dan ook genoeg onderzoeken die oude kennis onderuit halen. Toch zijn er een aantal mythes die elke keer weer terugkomen in de media en vervolgens als feit worden gepresenteerd. Wij vonden 7 mythes die je vaak hoort als je het hebt over in vorm blijven.

10 oefeningen vanuit je bureaustoel

Mythe 1: Van vet word je dik

Veel merken maken reclame met ‘0% vet’. Daardoor zou je denken dat vet een soort vergif is als je in vorm wil blijven. Dankzij de naam van de voedingsstof is het ook niet raar als je denkt dat vet je vet maakt. Zo werkt het echter niet.

avocado

Zoals voor elke voedingsstof geldt, kun je er teveel van eten. Maar vetten, vooral de gezonde vetten afkomstig van bijvoorbeeld olijfolie, avocado’s en noten, zijn een belangrijk onderdeel van ons dieet. Door helemaal geen vetten te eten onthoudt je je lichaam niet alleen van een essentiële voedingsstof; het wordt ook veel lastiger om een vol gevoel te hebben – waardoor de kans groter wordt dat je teveel gaat eten.

Mythe 2: Vetvrije producten zijn gezonde producten

yoghurt

Doordat er steeds meer mensen met overgewicht kampen, is er een enorme industrie van vetvrije producten ontstaan. Vooral in de zuivel-industrie plakken merken maar al te graag de sticker ‘vetvrij’ op hun producten. Het probleem is dat er genoeg vetvrije producten zijn die ongezond voor je zijn. Denk maar aan frisdrank, snoep en bier.

Een tweede probleem is dat vetvrije producten vaak bomvol zitten met een nog veel gevaarlijke substantie: suiker. Vooral “gezonde” yoghurtproducten zitten vaak tjokvol met suiker. Mensen die vaak vetvrije zuivelproducten eten hebben zelfs vaker last van overgewicht.

Mythe 3: No pain, no gain

no-pain-no-gain

In de sportwereld is het een vaak gebruikte term en het is een fundament voor veel sportprogramma’s. In werkelijkheid is het echter slim om naar je lichaam te luisteren. Op het moment dat je lichaam via pijnprikkels laat weten dat je je lichaam beschadigt, kun je een flinke blessure oplopen als je vervolgens doorgaat.

Sommige soorten spierpijn zijn een teken dat je lichaam op een natuurlijke manier sterkere spieren ontwikkelt. Hoewel je met zware intensiviteitstrainingen sneller resultaat boekt, kan het beter voor je lichaam zijn om je spiermassa en conditie langzamerhand te verbeteren.

Mythe 4: Drink acht glazen water per dag

glas-water

Begrijp ons niet verkeerd, het is heel belangrijk om genoeg vocht binnen te krijgen. Sterker nog: als je niet kunt slapen, een geïrriteerd gevoel hebt of je duf voelt, is uitdroging vaak het probleem. Het is dus helemaal niet gek dat je vaak hoort dat water drinken belangrijk is.

Toch blijkt uit recent onderzoek uit The New York Times dat er niets wetenschappelijks zit achter het magische getal van acht glazen. Het is simpelweg belangrijker om goed te blijven letten op je lichaam en het weer. Drink gewoon genoeg water om je gehydrateerd te voelen.

Mythe 5: Je kan te oud zijn voor sport

In onze cultuur hangt een beetje het idee dat je op jonge leeftijd moet beginnen met sporten, omdat je anders nooit fit wordt. Dat is natuurlijk onzin. Inmiddels zijn er studies die uitwijzen dat mensen die op latere leeftijd begonnen met sporten – zelfs na hun 70ste verjaardag – een betere conditie kregen en langer leefden dan leeftijdsgenoten die niet sportten.

oud-sportMythe 6: Een glas rode wijn per dag is goed voor je

Er zijn studies die beweren dat sommige stoffen in rode wijn een positief effect hebben op je bloedvaten en bloeddruk, mits het in kleine hoeveelheid wordt geconsumeerd. De onderzoekers achter de studie zijn er echter wel van overtuigd dat we minder moeten drinken. Er is zelfs bewijs dat het hele positieve verhaal achter rode wijn onzin is.

rode-wijn

Regelmatig drinken hangt vaak samen met onrustig slapen, een ongelukkig gevoel en een hoger risico op kanker. Sorry lezers, alcohol maakt je echt niet gezonder.

Mythe 7: Van bewegen val je af

Bewegen is enorm belangrijk. Het houdt je fit, versterkt je spieren en geeft je een langer en gezonder leven. Van bewegen val je echter niet enorm veel af.

bewegen

Door bewegen an sich verbrand je niet genoeg calorieën om de kilo’s eraf te laten vliegen. Dat maakt het echter niet minder belangrijk voor je gezondheid! De beste manier om af te vallen is simpelweg minder calorieën binnenkrijgen.

over de auteur

Lub Snoek

Lub Snoek

Dat kan makkelijker.

Reageer

2 Reacties

  • Van bewegen val je niet af?

    Meer bewegen zorgt dat je energiebelans de goede kant op (meer verbruiken dan je binnen krijgt) gaat… En meer spieren zorgen voor een hogere rust verbranding!

    Dus een beetje opletten met wat je eet en meer bewegen, geef uiteindelijk een beter en stabiel resultaat.