Persoonlijk

Aandacht gevraagd

Nog nooit hebben onze hersenen zoveel vragers voor aandacht te verwerken gekregen. We geven je vier tips voor het verbeteren van je aandacht.

Brand 3Nog nooit hebben onze hersenen zoveel vragers voor aandacht te verwerken gekregen. Geen wonder dat deze tijd nieuwe ziekten met zich meebrengt. Twee soorten ziekten die voortkomen uit gebrek aan aandacht, zijn Attention Deficit Disorder (ADD) en Attention Deficit Trait (ADT).

ADD is een neurologische aandoening die kan worden versterkt door omgevingsfactoren. Zichtbare uitingen zijn rusteloosheid, onvermogen om gerichte aandacht te geven en het gevoel continu belangrijke informatie te missen en geen tijd meer over te houden voor reflectie. De gevolgen zijn dat mensen zaken gaan uitstellen, vergeetachtig zijn, termijnen niet halen en zich niet kunnen concentreren.

ADT heeft vooral een oorzaak buiten de persoon gelegen. De symptomen worden vaak pas na lange tijd zichtbaar. Lijders aan deze ziekte hebben ook moeite met het stellen van prioriteiten, het managen van hun eigen tijd en het organiseren van informatie. Dat leidt vaak tot chaotisch, gehaast gedrag, vlagen van razernij, norsheid en gedrag dat geen tegenspraak duldt.

Enkele tips voor het verbeteren van je aandacht

Singletasking
Meerdere mentale taken tegelijkertijd uitvoeren lukt alleen als het merendeel van die taken onbewust verloopt. Ons onbewuste kan wel vele taken parallel uitvoeren, getuige activiteiten als autorijden en ademhalen. Aandacht geven wil zeggen de belangrijkste activiteit selecteren en uitvoeren. Daarbij is bewezen dat je in pakweg 15 tot 20 minuten (of 12 minuten volgens Taco Oosterkamp of 10 minuten volgens John Medina) die taak uitvoert en dan iets totaal anders gaat doen. De taak zelf hoeft niet af te zijn.

Reciprociteit
Mensen willen graag aandacht. Die geef je hen als je hen persoonlijk aanspreekt. Maar het principe van reciprociteit werkt ook hier. Als jij aandacht aan anderen geeft, krijg je aandacht terug. Dat is inherent aan onze cultuur.

In je werk geldt dat voor het gebruik van informatie net zo.

  1. Laat zien of zeg aan welke informatie je aandacht geeft.
  2. Ga na aan welke informatie je zelf tijd en aandacht wilt besteden.
  3. Vraag aan je omgeving of je voldoende aandacht geeft aan de informatie die zij verstrekken.

Wacht enkele minuten
Laat je niet verleiden te snel bepaalde besluiten te nemen. Stel belangrijke besluiten altijd even uit. Een paar minuten is vaak al voldoende. Ga even ergens anders naar toe, las een ander onderwerp in en breng rust terug in de discussie door een verplichte pauze.

Afwijkend
Zorg dat jouw informatie sterk afwijkt van de omgeving. Kleur, vorm, geluid: alles is geoorloofd. Sluit ook eens aan bij basale angsten en reflexen van mensen. Voorspel bijvoorbeeld rampscenario’s als je project niet wordt goedgekeurd. Of neem een hond mee als je weer een presentatie geeft. Alles wat voorspelbaar is, krijgt immers weinig aandacht.

Levenslang leren is noodzakelijk geworden. Aandacht en concentratie zijn een randvoorwaarde om te kunnen blijven leren. Aandacht is wel te richten, maar niet te vergroten. Net als tijd is aandacht altijd schaars en beperkt.

Stuur daarom je aandacht beter. Neem van goede momenten vooral veel informatie uit de context op. In onze hersenen zijn de systemen voor sturing van aandacht en voor gevoelens nauw met elkaar verbonden.

NB: plaatje echt goed bekeken?

over de auteur

Guus Pijpers

Guus Pijpers is Managing Director van Acuerdis. Hij helpt mensen hoe ze informatie effectief moeten inzetten en gebruiken.

Guus is auteur van meer dan 7 boeken en tientallen artikelen over het informatiegedrag van mensen. Zijn interesses zijn informatiegedrag van (top)managers, slimmer werken en leven met informatie, onze hersenen en de zachte kant van informatie. Zijn nieuwste Nederlandstalige boek, Het informatieparadijs – Slimmer Werken met minder informatie , is in juni 2011 verschenen bij Haystack .
Zijn nieuwste Engelstalige boek, Information Overload: A System for Better Managing Everyday Data, is in augustus 2010 wereldwijd verschenen bij John Wiley & Sons, New York.

Reageer

8 Reacties

  • Goeie tips, goed artikel, wel 1 kanttekening: om te zeggen dat ook ADD voortkomt uit “gebrek aan aandacht” gaat mij enigszins ver. Volgens velen heb ik veel symptomen van ADD/ADHD en om te zeggen dat ik gebrek aan aandacht heb? Als ik dat vind zoek ik het wel op!

    Overigens, aandacht houden bij taken is idd de moeilijkheid….. je vergeet zaken snel. Da’s ook de ironie: deze tips raken zo snel weer op de achtergrond, ook als ik ze opschrijf en voor me op de PC plak, helaas.

    Wat wel werkt is een externe “coach” die me er op wijst. Thuis is dat m’n partner…. op het werk zoek ik er nog 1 😀

  • Aandacht is te trainen.

    Vraag die bij mij opkomt na het lezen van dit (aardige) stukje is of het een soort van doel is om zoveel mogelijk arbeid te verrichten of resultaten te halen. En dan natuurlijk waarom?

    Het is heel goed, óók voor de productiviteit overigens, om zo af en toe even te STOPPEN en te kijken wat er gaande is. Het kopje ‘Wacht enkele minuten’ klopt in zoverre dat het nemen van beslissingen vaak overhaast gebeurd, vaak onder de noemer ‘daadkracht’. Dat er tijdens het laten bezinken van de beslissing iets anders gedaan kan worden legt teveel de nadruk op doen. Ga toch even lekker koffie drinken of het er met een collega over hebben.

    “Aandacht is wel te richten maar niet te vergroten” is klinkklare onzin. Aandacht is zowel te richten als te vergroten. Het antwoord zit hem echter niet in meer ‘doen’, alswel in meer ‘zijn’.

    Wanneer je ADHD letterlijk vertaald hebben we het allemaal (linkje: http://www.leefinaandacht.nl/modules/imblogging/post.php?post_id=29)

    Succes en groet!

  • Toch weer jammer dat ADHD misbruikt wordt om iets over aandachttekort te schrijven. Als je ergens geen verstand van hebt laat het dan buiten beschouwing. ADHD heeft invloed op je gehele denken en handelen, door de overload aan impulsen, en nee niet die van buitenaf door bijv. media. Systematischer met taken omgaan is een droom voor mensen met ADHD. Juist door die veelheid aan impulsen ontwikkelen ze de meest originele en efficiente manieren om zichzelf en hun tijd te managen. Door hun vermogen om te hyperfocussen, hypersnel en associatief te denken vind je ADHD’ ers op R&D afdelingen en creatieve beroepen. Vooral het laatste stukje onder de titel “afwijkend’ laat zien dat de auteur het hier niet over ADHD’ers heeft.

  • Mooi artikel.

    OVERIGENS: het toenemend aantal lelijke, schreeuwende advertenties op deze website zijn ook enorme aandacht vragers. Dat geldt ook voor de vormgevings van de f»dforward aanbevelingen-box. Het wordt een rommelige troep zo. Terwijl menig website aan het ‘simplificeren’ is, wordt Lifehacking.nl steeds drukker. Jammer hoor.

  • Wat leuk, die laatste regel: “N.B. Plaatje echt goed bekeken?”

    Zeer mooi voorbeeld, van waar artikeltje over ging. Dacht ook dat ik het plaatje begrepen had. Maar dat N.B. deed me teruggaan. En pas toen zag ik, na aantal seconden, die jerrycan.
    Schitterend!!

  • “Twee soorten ziekten die voortkomen uit gebrek aan aandacht, zijn Attention Deficit Disorder (ADD) en Attention Deficit Trait (ADT)” Ehh, dit is de omgekeerde wereld. Onvermogen om aandacht te besteden aan taken is het belangrijkste kenmerk (symptoom) van ADD en ADHD. Van ADT weet ik niet, daar wordt onvermogen tot aandacht als een karaktertrek beschreven. Maar goed, dit stukje geeft een aantal tips om ergens op te concentreren en anderen ergens op te laten concentreren (of dat nu mensen met een klinische diagnose betreft of niet). Altijd nuttig maar niet bijzonder volledig. Singeltasking is een van de belangrijkst tip die je iemand kan geven die moeite heeft aandacht te bewaren. Een andere… Zet een kookwekker die steeds na 10 minuten piept. Ben je nog bezig met wat je geacht wordt te doen??