Persoonlijk Thuis Werk

De beste dagindeling volgens een slaapexpert

Isabeau Engelaar
Geschreven door Isabeau Engelaar

Dr. Paul Kelley, slaapexpert aan de Oxford University, is jaren druk geweest met het analyseren van onze innerlijke klok. Aan de hand hiervan heeft hij een dagindeling opgesteld. De beste dagindeling voor een twintiger ziet er als volgt uit. Dit zijn de beste tijden om op te staan, te sporten en seks te hebben. Lees ook: Tijd doden in de trein. 

Dagindeling

Wakker worden – 09:30

Volgens Kelley zouden alle twintigers niet voor dit tijdstip wakker mogen worden. Dit komt door twee hormonen: melatonine (slaaphormoon) en orexine (ontwakingshormoon). Het ontwakingshormoon begint pas om 9:30 met werken en dus zal je lichaam gaan protesteren wanneer je eerder wakker wordt.

Koffie drinken – 10:00even-wakker-worden-met-een-kop-koffie-2

Veel jongeren ontbijten niet, dit omdat ze gewoon geen honger hebben in de ochtend. Kelley: “Tot ongeveer twee uur na het wakker worden hebben twintigers niet echt veel energie nodig. Cafeïne helpt het lichaam toch even een boost te geven.” Mocht je koffie drinken dan is dit het beste tijdstip om een bakkie te doen.

Beginnen met werken – 12:00

Hier zal je baas niet heel blij van worden maar je hersenen worden pas rond een uur of twaalf productief.

Seks – 15:00

Volgens Kelley is elk moment van de dag hier geschikt voor, maar er is een energiepiek rond drie uur. Niet heel praktische aangezien de meeste van ons dan met andere dingen bezig zijn. Gelukkig hebben twintigers niet veel nodig om in de mood te komen en is elk tijdstip van de dag ook prima.

Lunch – 15:30

Door het uitslapen heb je blijkbaar pas rond dit tijdstip eten nodig. Dat mag volgens Kelley best een flinke lunch zijn. Twintigers verbruiken namelijk veel energie doordat ze zich vrijwel de gehele dag moeten concentreren.

 Sport- 17:00

Rond 5uur zit je op je piek op fysiek gedeelte. De beste tijd om te sporten is dan ook tussen 15 en 18uur. Dit verklaart misschien ook het om 3uur seks ding. Je longfunctie is dan blijkbaar ook zo’n 18% efficiënter.

Klaar met werken – 20:00

Rond acht uur heb je je mentale piek. Het heeft na dit tijdstip niet zoveel nut om nog verder te werken. Je bent toe aan je avondroutine.

TV kijken of je tablet gebruiken – 20:30

Je hersenen hebben net genoeg energie om te kunnen dealen met een beeldscherm. We zijn benieuwd of er ook nog rekening wordt gehouden met de mensen die op hun werk al de hele dag voor een scherm zitten.2fda1aaa04be548eaa46200a58bbb067

Avondeten – 21:30

Wie rond dit tijdstip nog niet is uitgehongerd zou rond dit tijdstip moeten gaan eten. Het is volgens Kelley namelijk het perfecte tijdstip voor een energieboost.

Studeren – 22:00

Een twintiger is het creatiefst laat in de avond. Hier kan je rekening mee houden in je planning! Laat in de avond is het beste moment op creatief aan de slag te gaan of om nog wat te leren.

Alcoholisch drankje – 23:00

Dit betekent niet dat je iedere dag om 11 uur een drankje moet doen, maar twintigers hoeven geen rekening te houden met de regel: ‘drink niet later dan vier uur voor je bedtijd’. Twintigers hebben over het algemeen namelijk een hogere alcoholtolerantie en kunnen tot een uurtje of 11 best een drankje doen.

bar-galaxy-free-cocktails-the_461835

Zet je beeldschermen uit – 00:00

Het blauwe licht dat je telefoon, tablet of laptop produceert is niet goed voor je nachtrust. Het beste is dan ook om deze apparaten minimaal een uur voor het slapen uit te zetten.

Slapen – 01:00

51wjehtn1cl-_sy355_

 

over de auteur

Isabeau Engelaar

Isabeau Engelaar

Reageer