Persoonlijk

De beste lifehacks voor je sociale vaardigheden

Redactie Lifehacking
Geschreven door Redactie Lifehacking

De redactie van Lifehacking speurt regelmatig het internet af op zoek naar inspiratie voor lifehacks. Zo stuitten we laatst op een internetgebruiker die 23 lifehacks had geformuleerd voor je sociale vaardigheden. Waarschijnlijk is het meer persoonlijke ervaring dan wetenschappelijk bewezen, maar dat mag de pret niet drukken!

Waarom je af en toe offline moet zijn

Sociale lifehacks

1. Als je voor het eerst iemand ontmoet, probeer dan hun oogkleur te ontdekken terwijl je naar ze lacht. Doordat je iemand een paar seconden langer in de ogen kijkt, zul je merken dat diegene positief op je reageert en het gevoel krijgt dat je ze echt aandacht geeft.

2. Let op voetenwerk. Als je twee mensen benaderd die in gesprek zijn en ze richten wel hun torso naar je toe maar niet hun voeten, betekent dit vaak dat ze geen behoefte aan je deelname hebben. Hetzelfde geldt voor een gesprek met iemand, als diegene z’n torso wel naar je gericht is maar zijn of haar voeten niet, betekent dit vaak dat ze geen behoefte hebben aan het gesprek. Haalt iemand maar één oordopje uit z’n oor als je iets tegen diegene zegt? Reken er dan maar niet op dat diegene zin heeft in een gesprek.

3. Het voet-in-de-deur fenomeen. Mensen zijn eerder geneigd om iets voor je te doen als je eerst een kleinere gunst van ze vraagt. Doordat je ze voor hun gevoel geleidelijk aan iets toevertrouwd, geef je mensen het gevoel dat je ze graag mag.

4. Twijfel je of iemand iets voor je wil doen? Vraag ze eerste een onredelijke gunst. Nadat ze deze hebben afgeslagen, snij je de daadwerkelijke gunst aan die dan veel plezieriger zal klinken.

5. Als je vraagt of iemand je een plezier wil doen, zorgt cognitieve dissonantie ervoor dat die persoon het gevoel krijgt dat hij of zij je wel leuk moét vinden, omdat ze je een plezier hebben gedaan.

Kauwgom

6. Stel je iemand een vraag een krijg je maar een half antwoord? Wacht gewoon even en blijf ze in de ogen aankijken. Meestal krijg je dan de rest van het antwoord.

7. Ga je een situatie tegemoet waarvan je nerveus wordt, zoals presenteren of bungee jumpen? Ga kauwgom kauwen! Wanneer we eten of kauwen, stelt ons brein het lichaam gerust. Het primitieve deel van je brein redeneert namelijk ‘Ik zou niet eten als ik in gevaar zou zijn, dus ik ben niet in gevaar’. Met dit trucje kun je makkelijk jezelf gerust stellen.

8. Je kent vast wel de situatie waar je iemand tegemoet loopt in een smalle gang en beide partijen na drie keer een richting kiezen alsnog tegen elkaar aanlopen. Voorkom dit door over iemands schouder te kijken naar een punt achter die persoon. Als je iemand rechts wil passeren, kijk je over de schouder die voor jou rechts zit. Je blik laat anderen zien waar je heen wil, waardoor het voor hun makkelijker is om te anticiperen welke richting je elkaar gaat passeren. Nooit meer botsingen in de gang!

9. Als je iets studeert of wil leren, leer het een vriend of vriendin. Je kan een ander niet onderwijzen over een onderwerp zonder het zelf volledig te begrijpen. Als je het iemand goed kunt leren, begrijp je het.

10. Mensen onthouden niet wat je zegt, maar welk gevoel je hun geeft.

Spiegelen

11. Voordat je naar een sollicitatiegesprek gaat, kun je je eigen psychologische staat een opkikker geven. Probeer jezelf wijs te maken dat je ‘deze mensen al je hele leven kent‘ en dat je ‘oude vrienden bent die elkaar na een lange tijd weer zien’. Probeer de ervaring van het handen schudden en het maken van oogcontact je echt voor te stellen. Welke dingen kun je niet wachten om ze te vertellen?

Hanteer een open houding. Sta met je benen een beetje uit elkaar, handen op je heupen, schouders beetje naar achteren en LACH. Het klinkt allemaal heel cliché, maar doordat je voor een groot deel zelf je psychologische staat in handen hebt, kun je jezelf op deze manier aansporen om je goed te voelen.

12. Als je jezelf ertoe zet om iemand vrolijk te begroeten, kun je de volgende keer op dezelfde reactie rekenen. Het zal misschien niet gelijk de eerste keer gebeuren, maar de tweede keer kun je er donder op zeggen.

13. Blijf kalm als iemand boos op je wordt. Als ze door jouw kalmte nog bozer worden, is de kans groot dat ze zichzelf daar later schuldig over gaan voelen.

14. Wanneer je iemand een warme hand schudt, kom je vaak gelijk al een stuk gemoedelijker over.

Bonustip: Wanneer je iemand gaat ontmoeten onder het genot van een koud drankje, wen jezelf dan aan om het glas niet in de hand te houden waarmee je handen schud. Naast het koud worden van je handdruk wordt je hand vaak ook vochtig en niemand is fan van een klamme handdruk.

15. Iedereen heeft wel een bepaald beeld van zichzelf en bijna iedereen zal zijn of haar zelfbeeld verdedigen. Je kan mensen heel makkelijk tegen je keren door hun zelfbeeld aan te vallen.

16. Het vervalsen van opwinding. Als je met iemand voor het eerst op date gaat, neem ze dan mee naar iets spannends waardoor hun hart sneller gaat kloppen zoals een achtbaan of enge film. Doordat er adrenaline gaat stromen tijdens de date, krijgt diegene sneller het idee dat ze van jou hebben genoten in plaats van de activiteit.

17. De sleutel naar zelfvertrouwen is het binnenwandelen van een kamer en er vanuit gaan dat iedereen in de kamer je graag mag.

Moed

18. De lichamelijke reactie op stress (versnelde hartslag en ademhaling, enz.) zijn bijna identiek aan de lichamelijke reactie op moedige handelingen. De volgende keer als je stress krijgt van een situatie, herinner jezelf er dan aan dat je lichaam zich voorbereid op het doen van iets moedigs. Je voelt helemaal geen stress.

19. Noem mensen die je net hebt ontmoet bij naam. Mensen stellen het op prijs als je ze bij hun naam noemt omdat je ze het gevoel geeft dat je hun naam belangrijk genoeg vindt om te onthouden. Het creëert gelijk een gevoel van vertrouwen en vriendschap.

20. Als je een zo groot mogelijk glimlach opzet, wordt je automatisch iets vrolijker. Probeer maar.

21. Ga gelijk rechtop in je bed zitten op het moment dat je wekker je wekt. Gooi je armen in de lucht en schreeuw ‘JA!’. {wut?}

22. Geef je kind altijd een keuze waardoor ze het idee krijgen dat ze de dienst uitmaken. Als ik bijvoorbeeld wil dat hij z’n schoenen aantrekt, vraagt ik ‘wil je de Star Wars-schoenen aan of je haaien-schoenen?’.

23. Mensen zijn enorm gevoelig voor het gevoel van aanraking. Als iemand (van het andere geslacht?) ‘per ongeluk’ zijn of haar knie op de jouwe laat rusten, kun je rustig stellen dat ze zich daar van bewust zijn.

Heb jij nog tips op het gebied van sociale vaardigheden? Laat het weten in de reacties!

over de auteur

Redactie Lifehacking

Redactie Lifehacking

Lifehacking.nl gaat over slimmer werken en slimmer leven. Diverse auteurs schrijven over het snijvlak van kennismanagement, persoonlijke ontwikkeling, timemanagement en digitale innovaties. Lifehacking organiseert regelmatig activiteiten en we geven workshops, brainjams en lezingen over lifehacking-gerelateerde onderwerpen.

Reageer

3 Reacties

  • De tip van het ontdekken van de kleur van iemands ogen, sprak me direct aan.
    Als je iets van iemand iets gedaan wil krijgen, zou je in eerste instantie positieve aandacht aan iemand moeten geven, i.p.v. welke gunst dan ook vragen.
    En lachen is altijd goed, voor jezelf en voor de interactie met mensen.

    @Erwin Cavens: Zo kap je dus direct een positieve sociale interactie af.

    • Erwin is ook vast goed in bepaalde vaardigheden. Misschien kan hij helpen met tips hoe je anderen van je afhoutt… bv. mensen die het altijd beter weten of niet over de inhoud van je verhaal een reactie geven, maar hoe je dat verhaal in correct Nederlands geschreven hebt. Ik las laatst ergens dat het een kwestie van tijd is dat ‘Me moeder’ en ‘jou fiets’ gewoon tot het Nederlands behoren gaat, omdat eerdere veranderingen in taal ook zo tot stand zijn gekomen. Dat scheelt dan vast heel veel correctiewerk….
      Lastig is dan wel dat er dan weer andere onderwerpen gezocht moeten worden om over te neuzelen….