De kracht van de routine

Het is september en het nieuwe schooljaar is begonnen. Kinderen, scholieren, studenten beginnen vol goede moed aan een nieuw jaar. Voor mij altijd een ideaal moment om nieuwe routines in te bouwen. Routine is voor mij de meest effectieve manier om productiever te zijn en er zijn boeken vol over geschreven. Lift is een mooi middel om de motivatie vast te houden, maar hoe kan je nu het beste routines oppakken en vooral vasthouden? Een aantal tips vanuit eigen ervaring:

KISS

Keep it simple, Stupid! is van origine een principe wat veel gebruikt wordt door designers, maar is voor mij de basis van het trainen en vasthouden van routines. Een ingewikkelde ochtendroutine die uit ontelbare stappen bestaat ga je natuurlijk nooit langer volhouden dan een week. Een appel eten in die 15 minuten die je loopt naar de trein op weg naar je werk houd je veel makkelijker vol. En toch is die appel eten gezond, kost het weinig inspanning en een effectieve manier van een routine opbouwen.

Neem de tijd

Routines, het woord zegt het al, is de kunst van het kunnen herhalen. Loop daarom niet te hard van stapel met het aanwennen van nieuwe routines. Bouw deze 1 voor 1 in je dagelijks leven, als je alles tegelijk doet is het gedoemd om te mislukken. Maak desnoods een lijstje met de 3 dingen die je graag als routine zou willen hebben en werk deze systematisch af.

Hoe slijt je routines?

Naast goede routines zijn er natuurlijk ook zat dingen die je liever niet als routine zou willen hebben. Hoe zorg je er nu voor dat deze verdwijnen? Een goede manier is om op het moment dat je zoiets kwijt wilt daarmee te beginnen nadat je dagelijkse routine eigenlijk compleet verdwenen is. Bijvoorbeeld na een drukke verhuisweek of vakantie. Je ritme is compleet uit het veld geslagen en dus een ideaal moment dat vast te houden. Andersom geldt het natuurlijk ook. Een routine aanwennen gaat het makkelijkste na zo’n moment.

Samen

Tot slot nog 1 tip: doe het samen. Als je met een groep directe collega’s allemaal graag een lege inbox wilt aan het begin van de dag, doe het dan samen. Je kan elkaar aanmoedigen en het maakt het extra leuk. Als je dan na een maand allemaal elke ochtend ‘inbox zero’ hebt zonder er een hand voor om te draaien geeft dat een heel goed gevoel!

Tim Ferriss heeft ook regelmatig geschreven over hoe je routines in kan bouwen. Een uitgebreide uitleg over hoe hij het aanpakt vind je op zijn eigen blog. Hoe pak jij het aan als het gaat om nieuwe routines of gewoontes?

Reacties

  1. zegt

    Mwoah. Matig artikel. Hadden best een aantal uitgebreide voorbeelden in gemogen, maar dat kostte de schrijver teveel tijd? Het boek van Timothy Ferris ervaar ik zelf als een handig hulpmiddel. Meer doen, outsourcen etc. en dat in mindet tijd. De bijbehorende blog komt inderdaad ook goed van pas.

    • Avatar van Klaas Kooistra zegt

      Dank voor je reactie, ik heb vooral gepoogd hier vanuit eigen ervaring heel kort op te schrijven wat je zou kunnen helpen en bij mij zelf helpt met als afsluiting een paar handige links naar de “groten der aarde” die wel heel uitgebreid op het onderwerp ingaan.

  2. Avatar van Bert Plat zegt

    Als je werkelijk werk wilt maken van het tot inleren danwel aanpassen van een gewoonte kan het beslist helpen om eens het boek Macht Der Gewoonte van Charles Duhigg door te kijken (vertaling van The Power of Habit).

    Dan leer je bijvoorbeeld dat een gewoonte bestaat uit een “trigger” (een aanleiding, in goed Nederlands) die gevolgd wordt door een beloning. Na een aantal van zulke aanleiding-beloning sessies heb je een gewoonte opgebouwd. Als na het optreden van de aanleiding (en dat kan van alles zijn, van een advertentie tot een specifieke omgeving) geen beloning volgt krijg je onthoudingsverschijnselen.

    Heel Skinneriaans, maar kennelijk wel de manier waarop we, omwille van de efficiëntie, nog altijd grotendeels opereren.

    Om een gewoonte aan te passen (volkomen weghalen lijkt onmogelijk te zijn) moet je je er van bewust worden wat de aanleiding is, wat de gewenste beloning is, en vervolgens doelbewust die beloning op een andere manier invullen.

    Dat dat niet gemakkelijk is bewijzen talloze dieet- en zelfhulpprogramma’s. En dit artikel. :-)

Trackbacks