Persoonlijk

De McDonald’s Theorie, begin gewoon ergens

Geschreven door Patrick Loonstra

Elk begin is moeilijk. Of het nou gaat om het verzinnen van oplossingen, het schrijven van een artikel, het leren van een nieuwe vaardigheid of het oppakken van een taak. Het blad is leeg, het document bevat nog geen enkele letter en van wat er gedaan moet worden is nog helemaal niets gedaan. Er is dus geen enkele referentiepunt om de volgende stap aan op te hangen. Daarom moet je gewoon ergens beginnen. Bijvoorbeeld met McDonald’s. Lees ook: Zo eet je een grote hamburger.

writing-blank-pageDe McDonald’s theorie

Stel, een groepje wil samen lunchen, maar niemand heeft een idee waar ze gaan lunchen. Niemand komt dan ook maar met een suggestie.
Want, als je geen goed idee hebt, kun je maar beter je mond houden. Toch?

Totdat iemand McDonald’s als optie noemt. Waarschijnlijk zal de meerderheid in opstand komen. Ze kunnen zich wel een gezelligere en bovenal ook lekkerdere lunch voorstellen. Ze keren zich dan ook snel tegen het idee om een super-sized hamburger met dito cola te halen. Vervolgens komt de eerste met het idee: “Dan ga ik nog liever naar…”.

De eerste stap

En hoppa, een eerste échte suggestie om de middagmaaltijd te nuttigen is gemaakt en de discussie is op gang gekomen. Van hieruit kunnen mensen het ermee eens zijn, of niet, maar is er in elk geval iets ter referentie neergezet.

Datzelfde geldt ook voor de eerder genoemde voorbeelden.

  • Wil je iets schijven? Zet gewoon een zin op papier, het kan altijd weer weg.
  • Wil je iets tekenen? Zet de eerste lijn, de rest komt vanzelf.
  • Wil je iets leren? Begin met iets makkelijks, het moeilijke komt daarna wel.

Start gewoon, met… iets.

over de auteur

Patrick Loonstra

Patrick werkt voor zichzelf en helpt bedrijven, producten en services aan Branding & Design. Dit door de liefde voor vorm, design, strategie en de digitale wereld te combineren.

Verder vooral bekend van buxx.nl, Twitter, G+, van Dribbble en natuurlijk Lifehacking.nl

Reageer

5 Reacties