Persoonlijk Productiviteit

Deze etenswaren maken je slimmer

Isabeau Engelaar
Geschreven door Isabeau Engelaar

Kan je slimmer worden door bepaalde dingen te eten? Wat we wel met zekerheid weten is dat je hersenen veel beter zullen presteren wanneer zij gezonde vetten, vezels, proteïnen, vitaminen en antioxidanten binnenkrijgen. Dus wil je je brein een oppepper geven? Bekijk dan hieronder de etenswaren die je slimmer maken! Lees ook: Waarom zou je banaan moeten eten?

Etenswaren om slimmer te worden

Fruit om slimmer te worden

  • Aardbeien: Onderzoek heeft aangetoond dat als je veel aardbeien eet je hersenen op latere leeftijd minder snel achteruit gaan. Dat komt omdat aardbeien vol zitten met een antioxidant dat je geheugen en ook je stemming verbetert.
  • Appels: In appels zitten een soort antioxidanten die je beschermen tegen schadelijke chemicaliën uit alledaagse etenswaren.
  • Bosbessen: Volgens onderzoek verbeteren bosbessen je geheugen, je leervermogen, je vermogen om beslissingen te maken, je denkvermogen en je verbale begrip.

aardbeien-bosbessen

Groenten/ kruiden om slimmer te wordenavocado

  • Avocado: Avocado bevat veel enkelvoudig onverzadigde vetzuren, en die helpen de zenuwcellen in je brein gezond te houden. In een avocado zitten ook twintig verschillende soorten vitamine. Een halve avocado per dag doet al wonderen.
  • Broccoli: Broccoli zit vol vitamine K, wat erom bekend staat je cognitieve functioneren te versterken. De groente bevat net zoals eigeel ook veel choline, wat goed is voor je geheugen.
  • Salie: Recent onderzoek heeft aangetoond dat salieolie je geheugen stimuleert en zelfs verbetert. Je kunt meer salie aan je dieet toevoegen door het als thee te drinken, aan pasta toe te voegen of je kunt zelfs een paar blaadjes rauw eten. Salie is ook goed voor een frisse adem.
  • Spinazie/ bladgroenten: Alle soorten zwaardere bladgroenten zijn buitengewoon goed voor de hersenen. Bladgroenten bevatten grote hoeveelheden foliumzuur die essentieel zijn voor het metabolisme van de lange vetzuurketens in de hersenen. Probeer dagelijks bladgroenten te eten, gekookt, gestoomd of in een salade. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat spinazie je beschermt tegen ouderdomsverschijnselen en cognitieve stoornissen
  • Tomaten: Onderzoek heeft aangetoond dat lycopeen, een antioxidant dat onder meer in tomaten zit, kan helpen bij het beschermen tegen dementie.

Etenswaren uit de zee die je slimmer maken

  • Oesters: Oesters geven niet alleen een boost aan je libido, ze verbeteren ook je cognitieve vaardigheden en stemming. De hoge concentraties zink en ijzer in oesters helpen je aan een betere concentratie, ze verscherpen je geheugen en verbeteren je vermogen om sneller informatie terug te halen.
  • Vis: Vis bevat namelijk veel proteïne en vooral soorten die rijk zijn aan omega-3 vetzuren zijn goed voor de ontwikkeling en functies van het brein. Uit onderzoek blijkt namelijk dat eetpatroon rijk aan omega-3 vetzuren je kans op dementie en een beroerte verlagen en een belangrijke rol spelen in het verbeteren van je geheugen, zeker wanneer je veroudert. Eet 2 porties vis per week voor het beste resultaat.
  • Zalm: Deze smakelijke vis zit vol omega 3-vetzuren, die cruciaal zijn voor de prestaties van je hersenen. Onderzoek heeft aangetoond dat een tekort aan omega 3 kan leiden tot moeheid, een slecht geheugen en stemmingswisselingen. Eet dus voldoende zalm!
  • Zeewier: Zeewier bevat veel jodium, wat een boost levert voor je hersenen. Je lichaam maakt zelf geen jodium aan, wat wel noodzakelijk is voor de groei en ontwikkeling van je brein en lichaam, dus is het nodig om via je voedsel voldoende jodium binnen te krijgen.

zaanplaza-winkels-viswinkel

Overige etenswaren die je slimmer maken

  • Chocolade: Eindelijk een goed excuus om chocolade te eten! Recent onderzoek heeft aangetoond dat er een bewezen link is tussen normale chocoladeconsumptie en betere cognitieve vaardigheden. Mensen die minstens eenmaal per week chocolade eten hebben een beter geheugen en denkvermogen. Pure chocolade met minstens 70% cacao werkt wel het beste.
  • Complexe koolhydraten: Het klopt dat het helemaal niet erg is om bepaalde koolhydraten te eten, het is zelfs aan te raden. Complexe koolhydraten uit bijvoorbeeld volkorenbrood en bruine rijst leveren een langzame afgifte van glucose aan het brein. Glucose in je hersenen leveren meer concentratie en een beter geheugen op, en je kunt er beter door leren.
  • Eieren: Hoewel sommige mensen alleen het eiwit opeten omdat ze denken dat dat gezond is, is eigeel eigenlijk het gezondste van het ei, want het bevat veel choline, wat heel goed is voor je geheugen.
  • Knoflook: Rauwe knoflook is goed voor je bloedsomloop, en knoflookextract beschermt je brein tegen functieverlies. Knoflook kan dus helpen als alternatieve behandeling van Alzheimer.
  • Noten: Noten en zaden zijn een goede bron van het antioxidant vitamine E, dit zorgt ervoor dat je hersenfuncties in mindere mate afnemen met het verouderen. Zorg ervoor dat je jezelf beperkt tot één of twee handen noten per dag, want teveel van het goede is ook niet goed. Niet alle noten zijn hetzelfde. Met name: Walnoten, amandelen en pompoenzaden zijn erg goed voor je.

Dranken die je het beste kunt drinken om slimmer te worden

  • Alcohol: Hoewel veel alcohol drinken tot dementie kan leiden, heeft onderzoek aangetoond dat matig alcohol drinken je hersenen beschermt. Mensen die een tot zes glazen alcohol per week drinken hebben 54% minder kans om dementie te ontwikkelen. Alcohol beschermt zowel je hart als je brein doordat het blokkades in je bloedvaten voorkomt. Rode wijn werkt het beste.
  • Cafeïne: Onderzoek toont aan dat koffie je geheugen stimuleert en je reactievermogen versnelt. Regelmatig koffiedrinken wordt ook gelinkt aan een kleinere kans op Alzheimer.
  • (Groene) thee: Thee barst van de antioxidanten die de productie van neuronen in je brein ophogen. Ook zou thee geheugenverlies vermijden. Uit recent onderzoek van onderzoeker Yun Bai komen diverse aanwijzingen naar voren dat groene thee invloed heeft op de mechanisme in onze hersenen. Voornamelijk één bepaald antioxidant uit groene thee zorgt hiervoor. De onderzoekers denken dat het stofje ingrijpt op de vorming van neurocellen wat helpt bij het functioneren van ons brein. Dit zou ten goede komen van ons geheugen, leervermogen en een bijdrage leveren aan het begrijpen van complexe dagelijkse handelingen.
  • Water: Een van de belangrijkste veroorzakers van geheugenverlies is uitdroging, dus iets simpels als het drinken van een glas water kan al je hersenfuncties verbeteren. Uitdroging beschadigt namelijk het concentratievermogen en het geheugen, dus zorg ervoor dat je dagelijks ten minste 8 glazen water drinkt om je bereik gehydrateerd en gelukkig te houden.

 

over de auteur

Isabeau Engelaar

Isabeau Engelaar

Reageer

1 reactie

  • Hmm, ik heb er honger van gekregen. Gelukkig eet ik al gezond en doe ik dat graag, maar af en toe zondigen moet ook kunnen. Leuk om te lezen dat je van chocolade en alcohol slimmer wordt! 🙂