Persoonlijk

Eh … dat ben ik gelukkig vergeten

Om informatie te vergeten moet je er gewoon niet aan denken.

Al die informatie iedere dag… Wat moet je nu echt onthouden en wat kun je vergeten?

Voor iedereen geldt dat we binnen twintig minuten de helft van alle informatie die we ontvangen, weer zijn vergeten. Na een dag zijn we zelfs 80 procent kwijt. Behalve als de informatie van grote waarde is. Dan onthouden we meer, zeker als de context erbij wordt meegenomen.

Er bestaan twee theorieën over vergeten. De vervaltheorie stelt dat de informatie in ons geheugen in de loop der jaren verdwijnt, zeker als de informatie nooit of zeer zelden wordt opgeroepen. De tweede theorie staat bekend onder de naam interferentietheorie. Deze theorie stelt dat alles wat binnenkomt via onze zintuigen, permanent wordt opgeslagen. Omdat er steeds meer informatie bij komt, wordt het moeilijker de juiste informatie op te halen: informatie gaat meer op elkaar lijken en overlapt of verstoort andere informatie.

forget_it_scaledJe weet ook dat je sommige zaken graag snel wilt vergeten. Maar waar zit dan de ‘delete’-knop? Maar net zomin als die knop er is voor het internet, is de ‘delete’-knop er ook niet ons menselijk geheugen.

Het is heel moeilijk om informatie actief te vergeten. Hoe meer we aan iets denken, hoe meer verbindingen er worden gelegd. Daar zijn onze hersenen immers goed in. Het verklaart wellicht ook waarom we zo slecht geheimen kunnen bewaren. Aan informatie die wij alleen kennen, denken we vaak.

Toch enkele adviezen

  • Gebruik gesprekstherapie. Door met anderen over gebeurtenissen te praten, verandert de chemie in de hersenen. Dat komt doordat we tijdens zo’n gesprek een slechte ervaring koppelen aan een goede sfeer. De slechte ervaring wordt daarmee minder erg.
  • Maak een folder aan op de computer, mail en kast. Die folder heet: “Belangrijke informatie die ik binnenkort vergeet”. Wat er in komt, mag duidelijk zijn.
  • Een van de beste manieren om niet te veel informatie te hoeven onthouden of juist vergeten, is op tijd stoppen. Stoppen met het zoeken naar nog meer informatie. Wanneer je moet stoppen, bepaal je zelf. Daar zijn geen aanwijzingen voor te geven. Leer van anderen die wel op tijd kunnen stoppen.
  • Alles wat je doet om juist niet te vergeten (herhalen, context erbij nemen, goed slapen, meer zintuigen gebruiken), moet je nu juist niet doen!
  • Zorg voor heel veel afleiding. Een korte vakantie, een goed feest of interessante nieuwe gebeurtenissen zorgen dat je eerdere informatie sneller vergeet.
  • Wat je niet interesseert, lees je niet, hoef je niet te onthouden en dus ook niet actief te vergeten.
  • Ben heel druk en doe zoveel mogelijk zaken tegelijk. Gegarandeerd dat je een aantal zaken vergeet te doen. Ja, daar zitten natuurlijk sommige echt belangrijke punten bij. So what?
  • Gebruik geen todo-lijsten, reminders of andere fysieke geheugensteuntjes. Vergeet ze echt te gebruiken.

Maar echt vergeten kun je alleen maar door er juist niet aan te denken. Vergeet dat niet!

over de auteur

Guus Pijpers

Guus Pijpers is Managing Director van Acuerdis. Hij helpt mensen hoe ze informatie effectief moeten inzetten en gebruiken.

Guus is auteur van meer dan 7 boeken en tientallen artikelen over het informatiegedrag van mensen. Zijn interesses zijn informatiegedrag van (top)managers, slimmer werken en leven met informatie, onze hersenen en de zachte kant van informatie. Zijn nieuwste Nederlandstalige boek, Het informatieparadijs – Slimmer Werken met minder informatie , is in juni 2011 verschenen bij Haystack .
Zijn nieuwste Engelstalige boek, Information Overload: A System for Better Managing Everyday Data, is in augustus 2010 wereldwijd verschenen bij John Wiley & Sons, New York.

Reageer

5 Reacties

  • Interessant stukje. Wellicht ook leuk om (nog eens) te bekijken: What the bleep do we know? (en WTBDWN Down the rabbithole) waarin ook een stukje van het ‘rewiren’ van je hersenstructuur aangehaald wordt.

  • – Ben heel druk en doe zoveel mogelijk zaken tegelijk. Gegarandeerd dat je een aantal zaken vergeet te doen. Ja, daar zitten natuurlijk sommige echt belangrijke punten bij. So what?
    – Gebruik geen todo-lijsten, reminders of andere fysieke geheugensteuntjes. Vergeet ze echt te gebruiken.

    Is dit nu sarcastisch bedoeld? 😉

  • aardig artikeltje over hoeveel waarde vergeten kan hebben….

    Het is menselijk om dingen uit te stellen

    Gebaseerd op: nrc.next (6-1-2010)
    Bron: http://www.retailactueel.com/924975/het-is-menselijk-om-dingen-uit-te-stellen

    Het uitstellen van dingen doen, zelfs leuke dingen, is iets menselijks. Wij maken geen tijd voor een museum, het verzilveren van een tegoedbon of het gebruiken van een bioscoopbon. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat alle mensen vervelende dingen uitstellen, maar ook leuke dingen worden op de lange termijn geschoven.

    Dat komt omdat mensen niet goed over tijd nadenken, aldus marketingwetenschapper Suzanne Shu van de Universiteit van Californië. We denken dat we het in de toekomst rustiger hebben dan nu. Daarom zeggen we makkelijker `ja` tegen een uitnodiging voor over een paar maanden, dan tegen een uitnodiging voor deze week. Natuurlijk klopt dit niet. Uit experimenten blijkt zelfs dat mensen de neiging hebben leuke dingen uit te stellen. Zo bezoeken toeristen in twee weken gemiddeld meer bezienswaardigheden in een stad dan de mensen die er maximaal een jaar wonen. In drie weken zien toeristen ongeveer evenveel als iemand die er ruim 20 jaar woont. Als bewoners van een stad een bezienswaardigheid bezoeken, is in 60% van de gevallen daar iemand van buiten bij.

    Hoe langer een filmbon of andere tegoedbon geldig is, hoe kleiner de kans dat deze wordt gebruikt. Wel vinden mensen het prettig een bon te krijgen die lang geldig is. Deze wordt echter minder gebruikt dan een bon die slechts kort geldig is. Een financieel onderzoeksbureau schat de waarde van ongebruikte cadeaubonnen in de VS in 2006 op acht miljard dollar.