Persoonlijk Productiviteit Thuis Werk

Goede voornemens? Start, maar behaal ‘m niet!

Geschreven door Freerk Terpstra

Goede voornemens, elk jaar hebben veel Nederlanders ze weer (in 2015 waren dat 87% van de Nederlanders). En elk jaar sneuvelen er ook weer veel voornemens (1 op de 4 houdt stand). Vaak al in de eerste drie weken, waardoor de laatste maandag (in een volle week) in januari de Blue Monday is genoemd. Is dat erg? Misschien niet, maar het was misschien wel mooi geweest als. We schreven eerder tips voor het maken van goede voornemensLees ook: De beste tips voor je goede voornemens.

Wil je wel?

Vaak zijn goede voornemens bedoeld om gelukkiger te worden (soms een doel op zich). Maar misschien is het wel beter om te onderkennen dat volledig gelukkig zijn er nooit inzit. Misschien moeten we ons beseffen dat geluk geen doel is, en we meer moeten gaan vervelen . Of om Dolf Jansen te citeren: Je kan afvallen om in een badpak te passen, of op een naaktstrand gaan zitten eten.

Evengoed, ook dit jaar is de top drie goede voornemens weer: Meer sporten en bewegen, gezond(er) leven en eten en zelfontwikkeling. Ik schrijf weer, omdat vorig jaar ongeveer hetzelfde lijstje werd gepubliceerd. Veel terugkomende voornemens dus. Afvallen, stoppen met roken, betere werk/prive-verhouding, sporten, minder stress, het zijn allemaal goede voornemens, waar elk jaar op gejaagd wordt.

Ikzelf maak niet elk jaar goede voornemens. Voor mij zijn goede voornemens belangrijk om iets te proberen, kijken of het lukt en of het bij me past. Een niet behaald goed voornemen is voor mij ook een positief resultaat. Dan weet ik dat dat niet bij mij paste. Wil je toch je goede voornemen behalen, hieronder een paar tips, uit eigen ervaring, en gevonden op internet. Probeer de eerste drie maanden door te komen, wie dat behaald heeft, heeft grote kans dat het beklijft.

Begin niet op 1 januari

Klinkt gek, maar 1 januari geeft een kleine kans om het doel te behalen. Als je nog brak van de avond ervoor toch behoefte hebt aan die vette hap, of jezelf niet naar buiten kan bewegen voor de eerste ronde hardlopen, is je goede voornemen als gesneuveld, eer het begonnen is. Begin dus later. Neem de komende week tijd om je in te lezen, mentaal voor te bereiden en je doelen op te schrijven. En start volgende week maandag.

Start met maar 1 goed voornemen

Grote kans dat je alle voornemens in één keer wil aftikken, maar dat is schier onmogelijk. Beter is het één te kiezen, die serieus te nemen. Eventueel kun je als het goed gaat nog een voornemen starten. Bijvoorbeeld na de zomervakantie. Ook altijd een moment van bezinning.

Maak concreet wat je voornemen is en hoe je het gaat aanpakken

Ben Tiggelaar geeft in zijn column een paar goede adviezen om je goede voornemen aan te pakken. Lees deze tips door, en ga er 1 januari goed voor zitten om dit uit te werken. Loop daarvoor of daarna lekker een stuk (bijvoorbeeld door de natuur) en laat alles bezinken. Wat ging vorig jaar goed en wil je zo houden, en op welk gebied zou je willen veranderen. Maak het doel niet te groot, let erop dat het haalbaar is. En wees blij met kleine stapjes: – Stoppen met roken is moeilijk. Overstappen op een e-sigaret al veel gemakkelijker (er is nog niet bekend of het ongezond is, wel dat het gezonder is.
– Het doel elke week 1 keer hardlopen op weg naar een 5 KM run is gemakkelijker dan jezelf verplichten 3 keer per week te rennen.

Maak tussendoelen

Bij het ene voornemen is dit gemakkelijker dan bij het andere, maar het helpt om doelen te stellen die niet te ver weg in de tijd liggen. Bijvoorbeeld door je in te schrijven voor een hardloop-event van 5 kilometer over 2 maanden. Daar kan je naartoe werken. Bij andere doelen wordt dit al iets lastiger. Maar kun je wel met jezelf afspreken wat je bereikt wil hebben na 1 maand. Zet dat evaluatiemoment in je agenda.

Maak een ‘fall back’ plan. Wat doe je als het stokt?

Stel je rookt toch weer één sigaret, je hebt een week niet hardgelopen, je hebt toch weer teveel stress. Wat doe je dan? Denk hier vast over na. Anders is de kans groot dat dit ervoor zorgt dat je voor jezelf bepaalt dat je het niet gehaald hebt. Door hier vooraf alvast een antwoord op te formuleren, kun je jezelf gemakkelijker herpakken. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af, dat als je op vrijdag nog niet hebt hardgelopen, dat je zondag een lange wandeling maakt. En de week daarna weer fris start. Zet het hardlopen in je agenda, en verschuif de afspraak als je niet kan.

Beloon jezelf als het lukt én als het niet lukt

Zet alvast in je agenda: 1 februari (als je op 1 januari toch begonnen bent) Ben je de eerste maand doorgekomen zonder te roken? Heb je hardgelopen? Heb je gezonder geleefd? Gefeliciteerd. Trakteer jezelf op iets waar je heel blij van wordt. Is het niet gelukt? Ook dat vraagt om een traktatie. Goed om te weten dat dit moeilijker is dan je denk. Ga bij jezelf na of je dit voornemen nog steeds wel echt wil. Waar is je motivatie? Is die er nog? Mooi moment om nieuwe plannen te maken.

Slaap meer

Eigenlijk zou dit goede voornemen bij meer mensen op de lijst moeten staan. Slapen is namelijk belangrijker dan je zou denken. Door te weinig slaap wordt je humeurig, sneller geïrriteerd, gestressed en dikker. Van te weinig slaap ga je negatiever over jezelf en je omgeving denken. Goede redenen dus om meer te slapen (tenzij je de benodigde acht uur al pakt).

Hoe pak ik dit zelf aan?

Zelf ben ik een jaar geleden gestopt met alcohol drinken, het jaar daarvoor ben ik gaan trainen voor de Damloop. Het stoppen met alcohol was in eerste instantie voor een maand, om te kijken of ik het zou kunnen (ik dronk niet veel, maar wel regelmatig). Dit beviel me na een maand zo goed, dat ik het nog steeds volhoud, zonder enig moeite. Het zit inmiddels in mijn systeem. Ik twijfel of ik in 2017 wel weer wil beginnen.

Mijn doel was: de hele maand januari niet drinken.
Aanpak: Daarna onderzocht ik alternatieven voor thuis, maar belangrijker ook in de horeca. Wat is nog meer lekker om te drinken (sommige alcoholvrije bieren zijn best aardig).
Ik had voor mezelf bepaald wat ik kon drinken als alternatief, en hoe ik de ‘draad’ weer zou oppakken als het tussentijds zou mislukken en welke momenten (borrels!) het moeilijkst zouden zijn en hoe ik hier mee om zou gaan.

Mijn goede voornemen voor 2017?

Weer meer bloggen, onder andere op Lifehacking.nl en ik ga minstens een maand geen vlees eten (stiekem 2 voornemens).

over de auteur

Freerk Terpstra

Na mijn hbo bachelor communicatie (Inholland) heb ik communicatiewetenschap aan de UvA gestudeerd. Mijn bachelorscriptie bij Inholland ging over Het Nieuwe Werken en de mogelijkheid om online samen te werken in een virtuele organisatie. Bij de UvA ging mijn thesis over sociale media en de kansen voor bedrijven om dit goed in te zetten. Inmiddels werk ik als consultant bij Rapid Circle. Ik geef advies op het gebied van interne communicatie, met voornamelijk op het inzetten van online tools om de interne communicatie te verbeteren. Wij gebruiken daar Office 365 voor, met een belangrijke rol Sharepoint Online en Yammer.

De vrije tijd wordt gevuld met hardlopen, basketballen en het kijken van documentaires.

Volg me op Twitter en Google+.
Ik kan één kaarttruc

Reageer