DIY Persoonlijk

Groenten en fruit om extra vocht binnen te krijgen

Geschreven door Chwhynny Overbeeke

Vooral in de zomermaanden is het belangrijk dat je voldoende vocht binnen krijgt. Als je de hele dag door water drinkt kun je soms een beetje wezenloos worden, en zoete drankjes gaan ook na een tijdje tegenstaan. Om extra vocht binnen te krijgen zonder heel veel meer te hoeven drinken, kun je bepaalde soorten groenten en fruit aan je dieet toevoegen.

Verbrande huid? Deze voedingsmiddelen helpen!

Lunch / avondeten

Sla bestaat voor 95% uit water en bevat bijna geen calorieën. Bij warm weer heb je waarschijnlijk toch meer trek in salades dan in een boterham. Toch zin in brood? Leg er dan wat schijfjes komkommer op, erg lekker met wat mayonaise en kaas. Komkommer bevat net als sla 95% vocht, en je eet er gemakkelijk meer van.

Tomaten bevatten ook veel vocht. Lekker op brood, vers door de pasta, of in een salade.

Rauwe spinazie is een goed alternatief voor sla. Het bevat veel vocht, heeft een intensere smaak, wat bij warm weer vaak prettig is, en bevat veel vezels, ijzer en vitamines.

Rode kool lijkt stugger van structuur, maar bevat toch 92% vocht. Als je het een beetje gehad hebt met sappige, vochtige dingen is een rode kool salade daarom een goed alternatief. Ook broccoli lijkt niet echt waterig wanneer je het eet, maar toch bevat het 91% vocht.

Snacks

Selderij bevat veel vocht en heeft zogenaamde ‘negatieve calorieën’, wat betekent dat je bij het eten van selderij minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt om de selderij de kauwen en te verteren. Paprika’s en wortels bevatten iets minder vocht, maar zijn ook erg lekker rauw als tussendoortje. Zowel selderij als reepjes paprika gaan goed samen met hummus. Je kunt de groente gekoeld serveren of zelfs bevroren.

Een ander lekker hartig tussendoortje is rauwe bloemkool. Het is een klein beetje spicy en is verkwikkend wanneer het buiten warm is.

Aardbeien bestaan voor 92% uit water en zijn erg verfrissend als tussendoortje. Ze smaken beter op kamertemperatuur, maar uit de koelkast of zelfs lichtjes bevroren zijn ze ook erg lekker.

Als kind kreeg ik in de zomer altijd watermeloen, een grote schijf recht uit de koelkast. Heerlijk verfrissend, niet al te zoet, en bevat vitamine A, B6 en C. Andere meloensoorten bevatten ook veel vocht en zijn heerlijk uit de koelkast.

Perziken en ananas bevatten iets minder vocht, zo’n 88%, maar bevatten veel vezels en zijn erg verfrissend.

over de auteur

Chwhynny Overbeeke

Reageer

2 Reacties