Persoonlijk

Helemaal niets doen in 4 simpele stappen

Het bijna weekend! Tijd om te ontspannen in plaats van toch weer mails te gaan beantwoorden of een andere taken uit te voeren. Dit kan best moeilijk zijn als je vergroeid bent met je werk, omdat je met je telefoon in staat bent om overal mail te checken, omdat je zelfstandig ondernemer bent, of om welke reden dan ook. Geef jezelf eens de ruimte om helemaal níets te doen. En dan niet in de vorm van op de bank liggen en een managementboek lezen, of die stapel kranten van de hele week, maar echt níets. Dat  is heerlijk, maar met mij zijn velen vergeten hoe dit moet.


Niets doen is niet persé stil zitten en nergens aan denken. Dit is alleen weggelegd voor degenen die zeer ervaren zijn in meditatie. Absoluut niets doen is dankzij ons brein bijna onmogelijk voor mensen. Onze hersenen zijn namelijk altijd wel met íets bezig. Zaak is om zo weinig mogelijk te doen. Geen afleiding, geen denkwerk en zo weinig mogelijk prikkels. Dit kan in vier simpele stappen.

Stap 1: ga offline

Zet je smartphone en/of tablet in vliegtuigmodus, klap je laptop dicht en laat je TV uit staan. Deze apparaten veroorzaken veel prikkels die we nu juist willen buitensluiten.

Stap 2: zoek een plek waar je ontspant

Laat je niet afleiden door klussen die nog moeten gebeuren, maar zoek een plek in je huis waar je zonder dergelijke afleiding kunt ontspannen. Of beter nog: zoek zo’n plek buiten op.

Stap 3: doe niets

Een boek lezen of een serie kijken valt hier niet onder. Het voelt misschien wel ontspannend, maar je geeft je brein er geen rust mee. Wanneer je eenmaal helemaal niets doet, is de kans groot dat je zonder dat je het wilt gaat denken aan dingen die je nog wilt doen of moet doen. Probeer dan te denken aan dingen waarvoor je dankbaar bent, of dagdroom over wat je graag zou willen. Vind je het moeilijk om niets te doen, vraag dan een vriend(in) om samen niets te doen.

Stap 4: nagenieten

Op een gegevens moment zul je toch moeten eten, je kind van school moeten halen, of iets anders wat gedaan moet worden. Geniet nog even na van het niets doen door op te schrijven hoe het voor je was, en welke inzichten je hebt gekregen. Door weinig prikkels om je heen te hebben, kom je makkelijker tot inzichten dan wanneer je veel afleiding hebt.

Inspiratiebron: Be More With Less

 

Wat is jouw ultieme manier om te ontspannen?

over de auteur

Janine Sterenborg

Janine is freelance journalist, (web)redacteur en (SEO)tekstschrijver. Ze heeft de website Nordic Vibes opgericht omdat ze nergens al het moois uit Scandinavië op één plek kon vinden. Op haar eigen website JanineSchrijft vind je artikelen en persoonlijke blogs. Momenteel reist ze plaatsonafhankelijk door, inderdaad, Scandinavië.

Reageer

8 Reacties

  • Janine,
    Goede post. Totaal uitloggen uit je Facebook en twitter apps is ook rustgevend en verhelderend. Ben zelf met een project bezig een week geen facebook, wel e-mail en RSS feeds. Tot nog toe is het heerlijk! Die rust en de behoefte om in te loggen op socialmedia is er niet. De winst? Tijd nuttiger besteden en meer kans op een echt gesprek. Mensen moeten je bellen,emailen om met je in contact te komen.
    Een minivakantie; een saunadag bij voorkeur met een goede opgieting en z nu en dan een massage dan kom ik echt tot rust. Nu nog een vriendin uit het zuiden die ook van het bovenstaande houdt en het plaatje is bijna compleet.

  • Bij stap 4 heb ik mijn twijfels. Opschrijven hoe het voor je was en welke inzichten je hebt gekregen? Dan ben je niet aan het nagenieten, maar er eigenlijk weer werk van aan het maken. Blijkbaar moet je inzichten hebben opgedaan, moet het productief zijn geweest.
    Mijn tip: lees Momo en de Tijdspaarders, van Michael Ende.

  • Om helemaal los te komen van mijn werk ga ik regelmatig naar de 4 dagen naar kust B&B, veel fietsen en wandelen door de duinen en langs de zee. Heb geen smartphone en neem geen laptop mee. Heerlijk het hoofd leeg laten waaien en de zakenmobiel blijft thuis ;-D.