Persoonlijk

Is huilen goed voor je?

Lub Snoek
Geschreven door Lub Snoek

We huilen niet allemaal even vaak, maar we kunnen ons allemaal nog wel een moment herinneren dat we moesten huilen. De één probeert het tegen te houden, terwijl de ander zijn emoties weer de vrije loop laat. Wat is nou eigenlijk beter voor je? En waarom doen we het überhaupt?

De functie van emoties

Soorten tranen

Volgens een artikel van Alia Hoyt zijn er drie soorten tranen. Basale tranen zijn er om onze ogen vochtig te houden en deze te beschermen van irritatie. Tranen van emoties zijn anders. Volgens Hoyt beginnen deze tranen in het deel van je hersenen waar verdriet wordt geregistreerd. Dit deel van je hersenen geeft vervolgens via je hormoonstelsel een signaal af naar je het deel van je hersens die zicht registreert, waarna er tranen worden gevormd. Dit zijn de tranen die men krijgt van verdrietige verhalen en persoonlijk verlies.

In de wetenschap

Therese Borchard heeft een verband ontdekt tussen het uiten van emoties en de hoeveelheid mangaan in ons lichaam. Deze stof heeft invloed op onze gemoedstoestand en we voelen ons beter als we hier niet teveel van hebben. Een overvloed aan mangaan kan nervositeit, irritaties, agressie en vermoeidheid met zich meebrengen en een flink potje huilen kan de hoeveelheid mangaan die iemand in zijn of haar lichaam heeft flink verlagen. Het kan dus zowel fysiek als mentaal goed voor iemand zijn, doordat je lichaam stoffen als mangaan aanmaakt in tijden van veel stress. Veel onderzoekers zien huilen dan ook als een natuurlijke manier om je lichaam te ontdoen van een teveel als stoffen als mangaan.

In de psychologie

Zijn verhalen over mangaan iets te wetenschappelijk voor je? Volgens Temma Ehrenfeld is psycho-dynamische therapie gebaseerd op het idee dat we geraakt kunnen worden door emoties die we eerder hebben meegemaakt en dat huilen voorkomt dat de nieuwe emoties of gedachten die ons emotioneren worden ondergesneeuwd door emoties en gedachtes van vroeger. Huilen maakt de kans ook kleiner dat emoties of gedachtes op ons een later moment weer raken, waardoor menen die tranen tegenhouden uiteindelijk langer overstuur kunnen zijn.

Huilen dwingt ons ook om te ontdekken wat er met ons aan de hand is en waarom we emotioneel worden. Als tranen uit het niets lijken te komen, is het belangrijk om proberen te ontdekken waarom je moet huilen. Uit onmacht? Vanwege kritiek? Als je weet waarom je moet huilen, is de kans kleiner dat je emoties de overhand krijgen en dat de situatie tussen je oren uit de hand loopt.

In een artikel van Science Daily wordt ook uitgelicht dat mensen hun lichaam op een natuurlijke wijze kalmeren nadat ze hebben gehuild. Zo ga je automatisch langzamer en dieper ademhalen als je aan het bijkomen bent van een flink potje huilen. Wat opvalt is dat het kalmeren van het lichaam meestal langer duurt dan het huilen zelf. Het kalmerende effect op je mentale toestand komt meestal lang nadat het lichaam zelf al is gekalmeerd, waardoor mensen vaak vooral de goede kant van huilen onthouden.

Don’t Cry

Eigenlijk geeft Guns ‘N Roses dus best wel slecht advies als ze zingen ‘Don’t Cry‘. Op zowel wetenschappelijk als psychologisch gebied kan het heel goed zijn voor een mens om even flink te huilen. Lees een ontroerend boek, bekijk een zielige film, luister naar een hartverscheurend verhaal, begraaf je hond, ga trouwen, breek je been, maak het uit met je partner en hou de hand vast van je stervende vader of moeder. Wat je ook meemaakt, vergeet niet om te huilen.

over de auteur

Lub Snoek

Lub Snoek

Dat kan makkelijker.

Reageer