Persoonlijk

Dit is waarom je zou moeten hoelahoepen

hoelahoepen
Isabeau Engelaar
Geschreven door Isabeau Engelaar

Bij hoelahoepen denk je misschien niet meteen aan iets wat voor volwassen is bedoeld. Nu blijkt dat hoelahoepen veel voordelen met zich mee brengt. Dit is dan ook de reden dat steeds meer volwassenen een hoepel aanschaffen. Hoelahoepen is een hele leuke en effectieve work-out en er zijn tegenwoordig zelfs hoelahoeplessen te volgen in de sportschool. Wat zijn nu precies de voordelen en wat kan je allemaal met een hoepel? Lees ook: Snacks en tips voor een platte buik.

Voordelen van hoelahoepen

  • Goed voor je humeur
  • Het is goed voor je doorbloeding
  • Een gezonde spijsvertering
  • Het verbetert je conditie
  • Je tailleomvang neemt af
  • Versterkt je buik, been, bil en rugspieren
  • Verbetert je rompstabiliteit
  • Zowel je rug als je heupen worden soepeler
  • Het verbetert je motoriek
Note

Met een uurtje hoelahoepen verbrand je zo’n 400 kilocalorieën per uur. Dit hangt af van hoe fanatiek je aan het hoepelen gaat. Nog een voordeel aan hoelahoepen is dat je het heel gemakkelijk thuis kunt doen. Als je eenmaal een hoepel hebt aangeschaft kan je op ieder gelegen moment aan de slag.

Verschillende hoepels

De hoepel die we allemaal wel kennen en die de meeste kinderen weleens hebben gehad zijn de lichte hoepels van plastic. Deze zijn erg licht en soms verzwaard met een klein beetje water. Dit doen ze om het draaien wat makkelijker te maken. Deze hoepels zijn niet geschikt voor een goede work-out.

Fitnesshoepel

Hoepels die geschikt zijn voor een work-out zijn zwaarder en groter. De fitnesshoepel heb je in verschillende diktes en groottes, wat weer samenhangt met het gewicht van de hoepel. De hoepels zijn te verkrijgen met een gewicht tussen de 0,9 en 3kg.

Massagehoepelwh-003

Je hebt niet alleen hoepels die egaal rond zijn, maar ook hoepels met drukpunten. Deze hoepels hebben hobbeltjes aan de binnenkant van de hoepel die je een “massage” geven. Dit is goed voor de afvoer van afvalstoffen, zuurstoftoevoer en bloeddoorstroming. Nadeel van deze hoepel is dat er een kans is dat je blauwe plekken krijgt van de hobbeltjes.

Oefeningen

Een beetje met je heupen draaien, wat is daar nu moeilijk aan? Maar het is moeilijker dan je denkt. Belangrijk is dat je doorzet, na een paar keer oefenen moet het je lukken. Iedereen heeft zo zijn natuurlijke voorkeur voor welke kant je opdraait, probeer hier echter wel in af te wisselen.

Stap 1

Zet de hoepel op taillehoogte op je rug en geef de hoepel een zwaai. Maak schommelende bewegingen met je heupen, van links naar rechts/ voor naar achter. Het is de bedoelingen dat je draaiende beweging maakt en de hoepel draaiende houdt.

Stap 2

Je kunt het jezelf zo moeilijk maken als je wilt. Mocht je de eerste stap goed onder de knie hebben dan kan je het tempo verhogen. Til je benen om en om omhoog voor of doe wat squats tussendoor. Dit allemaal terwijl je de hoepel draaiende houdt natuurlijk.

Note

Het is belangrijk dat je het hoela hoepelen opbouwt. Begin met 2 a 3 minuten per dag. Je kunt dit opbouwen tot een half uur per dag.

hula-hoop

 

over de auteur

Isabeau Engelaar

Isabeau Engelaar

Reageer

1 reactie