Kort en goed: missie voor 2011 in enkele woorden

The ProphecyEen aantal bloggers (bijvoorbeeld Tara Hunt en Chris Brogan) kijkt in deze periode vooruit naar het nieuwe jaar en kiest er voor om voor het nieuwe jaar een motto, een woord of aantal woorden te kiezen. Daarmee krijgt de vooruitblik een compacte samenvatting. Uiteraard is die terugblik ook sterk ingegeven door een terugblik en de lessen die daaruit getrokken kunnen worden. Dat compact formuleren sluit aan bij de vaak opduikende idee van curatie of een conservator zijn. Immers, het uit veel ideeën en informatie zoeken naar een rode draad is in essentie wat een conservator doet. In Rework leggen Fried en Hansson dat uit in het hoofdstuk Wees een conservator. Kortom, wat wordt jouw themeword?

Ready, aim, fire?

Niet iedereen zal de idee van een missie of gepland woord voor het nieuwe jaar aanspreken. Voor degenen die keuzes maken als ze zich aandienen of die niet teveel van plannen houden, zal het wat geforceerd aandoen. De terugblik, die als basis dient, kan echter ook voor de minder ‘blauwe‘ denkers aanspreken. Zo een moment van reflectie heeft waarde. Tom Peters beschreef al ooit het verschil tussen plannenmakers (Ready, aim, fire) en doeners (fire, fire, fire). Wellicht spreekt de niet zo strakke planners ook wel de formulering van Jim Collins aan: big, hairy, audacious goals (bhag’s).

Kort

De meerwaarde van een kort statement is het snoeien en selecteren. En hoe meer tekst, hoe groter de kans dat er minder krachtige woorden en minder heldere keuzes insluipen. Bekijk ter inspiratie even Guy Kawasaki, die mantra’s mission statements zeer aannemelijk maakt:

Woorden vinden
Om trefwoorden te vinden, is een mindmap (mindmap-tools of online met MindMeister) een mooi instrument. Noteer achter elkaar allerlei invallen, associaties, beelden, woorden en orden periodiek. Het hoeft niet in één keer af (zie ook de Evernote-tip hierna). Pas de mindmap aan, voeg toe, schrap net zo lang totdat er lijn ontstaat.

Vragen die je mindmap op gang kunnen helpen:

  • wat wil ik doen?
  • wat wil ik meer doen?
  • wat wil ik niet doen?
  • wat wil ik niet meer doen?
  • voor wie wil ik aan de slag?
  • met wie wil ik aan de slag?
  • kippenvel krijg ik van …
  • in flow werkte ik aan …
  • wat ik goed kan, is …
  • wat anderen in mij waarderen, is …
  • routine dreigt als ik … doe
  • in mijn BCG-portfolio onderscheid ik als star, cash cow, question mark en dog: …, …, … en …

Manieren om aan woorden te komen:

  • gebruik kaartjes met woorden om te zien wat je aantrekt en wat juist niet. De waaier van wording is daar erg handig voor. Maar ook de kernkwaliteitenkaarten of een set kaarten uit de serie van Peter Gerrickens
  • Stop je LinkedIn-profiel, je tweets van een periode et cetera in Wordle en kijk eens welke termen er boven komen drijven
  • Vraag vooral ook anderen van wie je inbreng waardeert om je mindmap aan te vullen
  • Zetvan alles in Evernote (voorbeeld) dat je associeert met het nieuwe jaar, doelen, dingen anders aanpakken. Gebruik bijvoorbeeld als tag 2011 voor deze notities, foto’s, clips, … Zo stel je een 2011 moodboard samen
  • Bekijk de ondertitels van producten in de supermarkt. Iets voor je set trefwoorden? Zo heeft chorizo als ondertitel : “grof en pittig” en een bepaalde espresso: “vol en pittig”. Haal je daar inspiratie vandaan? Of wijnomschrijvingen? Of advertenties?
  • Stop je trefwoorden in Flickr of Google Afbeeldingen en kijk eens wat eruit komt. Kijk eens welke tags er onder de gevonden afbeeldingen staan
  • Welk woord of welke zinnetje uit gesprekken de afgelopen tijd is je bijgebleven? Welk citaat of motto staat je helder voor ogen? Gebruik woorden daaruit
  • Wat voor soort sfeer moet je motto hebben? Martiaal, technisch, zenachtig, mondiaal, zakelijk, energiek, … Vind woorden die de sfeer weergeven
  • Bekijk de lijst trefwoorden die talentenscouts gebruiken om brieven en CV’s op te controleren. Wil je meer strategisch advieswerk doen, kijk dan eens welke woorden je volgens talentenscouts moet gebruiken (ook veel clichés/jargon)

Heb je een motto voor 2011? Hoe vind jij de juiste woorden?

(afbeelding van Cuppini op Flickr.;Links uit deze blog hier verzameld)

Reacties

  1. Maria zegt

    Ik snap iets niet helemaal het filmpje van Kawasaki luidt juist: don’t write a mission statement, write a mantra. De link die in deze tekst boven het filmpje staat ‘Mantra’s mission statement’ wekt bij mij iets anders op. Dit is wel handig om te zien, Kawasaki gaat namelijk veel verder en dieper dan dat en de reden waarom die titel boven het filmpje staat don’t write a mission statement sluit daar juist prima op aan. Het schept verwarring, is niet duidelijk. Ik zou dit dan ook duidelijk, kort en goed weer willen geven door dit dan tussen aanhalingstekens te plakken als een soort nieuwe titel ter vervanging van de titel die echt boven het filmpje staat op youtube.

  2. zegt

    @Maria, klopt. Boven de film had ik willen zetten ‘mantra VS mission statements’. Maar wat jij aangeeft, is de essentie van Guy Kawasaki’s betoog

  3. Maria zegt

    @arjan, goed om te lezen. En het werd mij ook al duidelijker nadat iemand mij wees op: missie en visie, motto en slogan ;-).

Trackbacks