Persoonlijk

Lezer of luisteraar

Als je communiceert, bedenk of je boodschap naar een lezer of luisteraar gaat.

Waarom beantwoorden sommige mensen jouw mail nooit? Grote kans dat ze een luisteraar zijn.

70% procent van alle mensen is een lezer; de overigen luisteren liever. Natuurlijk is dit geen absoluut verschil. Het hangt ook van het gebruikte medium af. E-mail, chat of SMS: een luisteraar heeft liever mondeling contact, bij voorkeur met een fysieke ontmoeting. Als je iemands voorkeuren en interessen kent, is het praktisch om je boodschap op zijn communicatieprofiel af te stemmen.

De meeste managers zijn luisteraars, daarom is e-mail een minder geschikt communicatiemiddel om aan hen informatie over te dragen. Het gaat nog veel verder. Hoe hoger je in de organisatie komt, hoe groter de kans dat de manager een luisteraar is. Aan de top van menig bedrijf werken vaak 100% luisteraars. Iets om rekening mee te houden bij de volgende communicatie naar je meerdere.

over de auteur

Guus Pijpers

Guus Pijpers is Managing Director van Acuerdis. Hij helpt mensen hoe ze informatie effectief moeten inzetten en gebruiken.

Guus is auteur van meer dan 7 boeken en tientallen artikelen over het informatiegedrag van mensen. Zijn interesses zijn informatiegedrag van (top)managers, slimmer werken en leven met informatie, onze hersenen en de zachte kant van informatie. Zijn nieuwste Nederlandstalige boek, Het informatieparadijs – Slimmer Werken met minder informatie , is in juni 2011 verschenen bij Haystack .
Zijn nieuwste Engelstalige boek, Information Overload: A System for Better Managing Everyday Data, is in augustus 2010 wereldwijd verschenen bij John Wiley & Sons, New York.

Reageer

12 Reacties

  • De onderverdeling is al heel oud. De eerste keer dat ik het tegenkwam was bij managementgoeroe Peter Drucker in zijn boek Management Challenges for the 21st Century.
    Overigens heb je ook nog enkele procenten ‘tactilisten’: mensen die informatie via aanraking verkrijgen. Iets dat ons jammer genoeg vroeg afgeleerd wordt, maar we wel nog steeds doen: een schouderklop geven, voelen aan kleding in de winkel, enz.

  • “Aan de top van menig bedrijf werken vaak 100% luisteraars.”

    Betekent dit dat luisteraars het vaak verder schoppen in bedrijven, betekent dit dat ze vaak ouder zijn en nog niet gewend aan media zoals Email, of dat mensen veranderen naarmate ze meer informatie moeten verwerken (of nog iets anders)?

    Staat daar toevallig ook iets over in het boek waaraan je refereert?

  • @Jasper: in het boek staat niets. Mensen zeggen vaak: “Dat is een goede manager; die kan goed luisteren.” Deze topmanagers zijn gewend uit grote hoeveelheden informatie de juiste ‘krenten’ te halen. Vooral ook door de juiste mensen om zich heen te hebben, die hem of haar daarbij helpen.

    Het ligt dus niet direct aan leeftijd of een slim gebruik van IT-hulpmiddelen, maar is een karaktertrek van de persoon. En ook wel grijze haren. Immers, na vele jaren kom je – pas – er achter dat je meer moet luisteren dan praten.

  • Ik vind dit artikel ook een beetje een losse flodder… Je zegt, vanuit een bron, dát iets zo is. Prima. Dat kan. Maar tips blijven buiten “praat met luisteraars” achterwege.

    Je kunt er donder op zeggen dat je ooit in de positie komt toch een mail naar een luisteraar te moeten sturen. Tips om dit dan goed aan te pakken zouden handig zijn.

  • “Je kunt er donder op zeggen dat je ooit in de positie komt toch een mail naar een luisteraar te moeten sturen. Tips om dit dan goed aan te pakken zouden handig zijn.”

    Wat dacht je van even nabellen of de luisteraar de belangrijke mail heeft ontvangen?

  • Volgens mij betekent dit hackje dat je voortaan al je getypte mailtjes moet voorzien van een MP3-bestandje waarin je hetzelfde mailtje hebt voorgelezen 🙂

  • Afstemmen van de boodschap op de doelgroep is al een oud principe.
    Waar dat niet kan zou je er dan voor moeten zorgen dat voor de niet-lezer wel-luisteraar de mail door de computer wordt voorgelezen (ja dat kan inmiddels, alhoewel ik niet weet of het ook in andere talen als Engels goed werkt). Op een druk kantoor met meerdere werkplekken in één ruimte betekend dat te veel lawaai, dus of gezamenlijk luisteren, of toch weer lezen.

  • “Wat dacht je van even nabellen of de luisteraar de belangrijke mail heeft ontvangen?”

    Dat is opzich een bekend principe. Echter in deze een omgekeerde wereld-situatie. Als je eerst een heel verhaal mailt om vervolgens deze nog eens telefonisch te herhalen (er vanuit gaande dat deze persoon echt alleen kan en wil luisteren).
    Betere oplossing zou zijn: bellen/spreken om vervolgens af te sluiten met de melding dat je dit ook nog even op de mail zet.

    Maar ook dit dekt nog niet alle situaties 😉