Nieuwe Nozbe-opties: site in het Nederlands en labels

reality tagMet Nozbe houd je je taken en projecten bij. Via de site of de iPhone- of iPad-app kun je de taken die je te doen hebt op verschillende manieren ordenen. Nieuws van Nozbe: de web-toepassing is vertaald naar onder andere het Nederlands en projecten kunnen je ordenen met labels (“bubble-view”). Daardoor kun je projecten aan elkaar koppelen.

Vooraf: veel systemen

Nozbe is niet enig in zijn soort, want andere manieren om digitaal je taken en projecten te ordenen zijn onder andere Things, Omnifocus, Egretlist, Remember the MilkTodo.txt (met Dropbox), Nirvana, Oh ja, Thymer, Toodledo. En uiteraard zijn taken ook bij te houden in je moleskine of je hipster pda met allerlei setjes met kaartjes (art). Maar te lang met deze discussies bezig zijn, zou je volgens het GTD-Q assesments scoren als micromanager kwalificeren ;-)
Nozbe werkt met Evernote, wat het voor de fervente Evernote-gebruikers een plus geeft. Verder zullen verschillen en waardering van GTD-systemen sterk persoonlijk zijn.  In discussies over de plussen en minnen van systemen is voor de één koppeling met agenda essentieel, voor de ander zijn snelle toetscombinaties belangrijk, weer een ander heeft wensen ten aanzien van de apps of de kosten van een abnnement en apps.

GTD

De meerwaarde van deze tools is dat ze jouw Getting things done-systeem worden. Dat betekent dat je er niet alleen taken in noteert, maar dat je op meer manieren zorgt dat je taken doet, overzicht houdt, je hoofd leeg hebt, nagaat of je voldoende waarde toevoegt, taken deelt en door periodiek onderhoud leert wat voor jou werkt om effectief te zijn.
Getting things done (GTD) is het systeem van David Allen. Het is een manier om overzicht te hebben over wat je allemaal wilt betekenen in alle rollen die je wilt vervullen én controle te hebben over hoe je dat allemaal gedaan wilt krijgen. De verschillende takenprogramma’s helpen daarbij. Je vult een project met meerdere taken of één taak zo compleet mogelijk in, zodat je die taken op verschillende manieren kunt zien. Daardoor is zo een takenlijst meer dan een bladzijde uit een to do-boekje.
In GTD-systemen geef je taken zo compleet mogelijk in (taak, context, project, label, deadline) met daarna de mogelijkheid ze op verschillende manieren te sorteren afhankelijk van wat je wilt doen.
Als je taken compleet invult kun je meerdere overzichten krijgen.
  • next action/eerste stap: een overzicht van alle taken die op de korte termijn af moeten
  • due date: een overzicht deadlines terug wilt werken
  • contexts: een overzicht gesorteerd op alle taken die je op een bepaalde plaats doet (kantoor, bibliotheek, thuis) of anderszins samenhangen (bellen, films kijken)
  • wachten op: een overzicht van alle verzoeken, vragen en gedelegeerde taken die uitstaan en waarbij een ander een actie moet doen
  • ooit: een overzicht van ideeën, potentiële projecten, kansen die je nog niet zo concreet zijn dat projectendat je er taken van gemaakt hebt, maar die je wel periodiek wilt zien om na te gaan of je er al actie op wilt nemen
  • project: overzicht van alle taken die rond één project spelen
  • inbox: een overzicht van alle notities en aantekeningen die je ingevoerd hebt, dan wel via Captio of Evernote of mail naar je inbox gestuurd hebt. Periodiek verwerk je die naar projecten, taken, archiveren.

Nieuwin Nozbe: Nederlands

De site van Nozbe is in het Nederlands beschikbaar. De GTD-termen zijn vertaald en de instructies zie je op het scherm in het Nederlands. Je kunt je voorstellen dat bestaande blogs en helpteksten waarnaar verwezen zijn in het Engels zijn. Een collectieve inspanning die tot een mooi resultaat heeft geleid.
Nozbe heeft ook de iPad en iPhone app in het Nederlands in voorbereiding dus die moet ook binnenkort beschikbaar zijn.

Nieuw in Nozbe: labels

Nozbe geeft je de mogelijkheid labels (de bubble-view) aan projecten te koppelen. Dat geeft een praktisch voordeel: in plaats van een lange en erg diverse projectenlijst links in je beeld kun je de lijst kortermaken. Daarnaast is het plezierig als je met een bepaald project aan de slag wilt om niet voortdurend andere projecten en taken langs te moeten met alle potentiële afleiding van dien. Tenslotte kun je je ook voorstellen dat je in een periodieke terug- en vooruitblik projecten op een bepaald aggregatie-niveau langs wil gaan. Door het label te zien en de projecten kun je eens overpeinzen hoe het met die specifieke groep ervoor staat in plaats van per project die afwegingen te maken.
Nozbe noemt het bekijken van die projecten onder de labels de bubble view. Hier wordt het uit de doeken gedaan:

Meer over GTD en GTD-systemen op Lifehacking:

Workflow

Binnenkort op Lifehacking een serie over manieren waarop lifehackers hun werkstroom organiseren. Wat gebruik jij voor invallen, taken, notities, … ?

Illustratie van Scoobymoo op Flickr

Reacties

Trackbacks