Persoonlijk

Nooit meer last van slapeloosheid

We hebben geen keuze. Willen we overleven, dan moeten we regelmatig slapen. Maar wat heeft het eigenlijk voor nut dat we zo’n 8 uur per dag ‘offline’ zijn? Waarom kunnen we geen winterslaap houden om bij te tanken? En hoe zorgen we ervoor dat we beter slapen? En waarom willen pubers zo laat naar bed om vervolgens een gat in de dag te slapen? Deze en veel meer vragen worden in dit dossier beantwoord. Nooit meer last van slapeloosheid! Lees ook: Overleef het semester met Google Calendar.

Inhoudsopgave

Pagina 1 Pagina 2 Pagina 3
Feiten en fabels Slaap helpt je geheugen Kun je slaap inhalen?
6 tips om beter te slapen Hoeveel slaap heb je nodig Winterslaap voor mensen?
Hersenen rusten niet uit Experimenten met hartstilstand
Hoeveel slaap heb je nodig Winterdip

Maar liefst een derde van ons leven brengen we door met nietsdoen. Slecht slapen heeft vervelende gevolgen voor ons functioneren. We worden op z’n best alleen wat kribbig. Maar slapen we langere tijd niet goed, dan tast dat ons geheugen, concentratievermogen, spraakvermogen, reactiesnelheid en besluitvaardigheid aan. Daarnaast beïnvloedt het in sterke mate onze emotionele gesteldheid en uiteindelijk ook onze fysieke gesteldheid. Lekker slapen is dus allesbehalve een luxe. Het is bittere noodzaak.

Feiten en fabels

Een middagdutje is slecht voor je Fabel. Niet alleen rond 4 uur ’s nachts, maar ook rond 14 uur ’s middags heb je een natuurlijke dip in je biologische ritme. Het is juist goed om dan een middagdutje te doen. Maar: je wilt niet in een diepe slaap vallen. Die wordt namelijk afgetrokken van je nachtslaap en verstoort dus je ritme. Beperk het daarom tot maximaal dertig minuten.
Van slecht slapen word je dikker Feit. Je hormoonhuishouding verandert, waardoor je meer eetlust krijgt.
Met een slaapmutsje op slaap je beter Fabel. Je slaapt makkelijker in, maar de kwaliteit van je slaap is een stuk minder, waardoor je meer moeite hebt om de slaap vast te houden.
Een slaap-app helpt Onbekend. Een slaap-app is bedoeld om makkelijker te kunnen opstaan door je wakker te maken als je in een lichte slaapfase bent, maar of het werkt is onduidelijk. Het is zo dat wij de slaapfasen alleen betrouwbaar kunnen meten aan de hand van elektroden op het hoofd. Heb je moeite met opstaan, doe dan zodra de wekker gaat de lamp aan, zet je voeten op de koude vloer en ga douchen. Actie is het codewoord.
Slapen met een boek onder je kussen helpt je de stof te onthouden Fabel én feit. Zo letterlijk is het niet. Je moet het boek wel daadwerkelijk hebben gelezen, maar als je na het leren gaat slapen, verbetert dat wel de leerprestaties. In China slapen de kinderen op de basisschool daarom tussendoor op hun schoolbankjes.

6 Tips om beter te slapen

  1. Bepaal jouw eigen biologische ritme en probeer je daar zoveel mogelijk aan te houden. Ga naar bed als je moe wordt en kijk wanneer je uit jezelf wakker wordt. Houd bijvoorbeeld op vakantie – als je niets hoeft – een tijdje een slaapdagboek bij om te zien wat jouw natuurlijke ritme is.
  2. Zorg voor regelmaat. De bedtijden in het weekend zouden maximaal 1,5 uur mogen afwijken van de bedtijden doordeweeks.
  3. Bouw de dag af. Zorg dat je minimaal een uur voordat je naar bed gaat geen spannend boek leest of een spannende serie kijkt, een moeilijk gesprek voert of sport. Neem liever een warm bad of ga een rondje wandelen.
  4. Weg met alle schermen vlak voor je naar bed gaat. Tv, smartphone, tablet: ze geven allemaal blauw licht af, vergelijkbaar met de intensiteit van daglicht. De melatonineproductie kan daardoor worden afgeremd.
  5. Drink geen cafeïnehoudende dranken meer na het avondeten. Cafeïne is een adenosine-blokker, een stof die de slaapdruk helpt verhogen.
  6. Doe niet aan snoozen. Je denkt misschien dat je niet echt meer slaapt, maar als je het zou meten, zie je dat je wel degelijk heel kort weer in slaap valt en dat verstoort het slaap-waakritme. Je doet het voor je gevoel om makkelijker op te staan, maar het wordt juist moeilijker.

Lees verder op de volgende pagina.

Inhoudsopgave

Pagina 1 Pagina 2 Pagina 3
Feiten en fabels Slaap helpt je geheugen Kun je slaap inhalen?
6 tips om beter te slapen Hoeveel slaap heb je nodig Winterslaap voor mensen?
Hersenen rusten niet uit Experimenten met hartstilstand
Hoeveel slaap heb je nodig Winterdip

Fotocredits Shutterstock

over de auteur

Redactie Lifehacking

Redactie Lifehacking

Lifehacking.nl gaat over slimmer werken en slimmer leven. Diverse auteurs schrijven over het snijvlak van kennismanagement, persoonlijke ontwikkeling, timemanagement en digitale innovaties. Lifehacking organiseert regelmatig activiteiten en we geven workshops, brainjams en lezingen over lifehacking-gerelateerde onderwerpen.

Reageer

4 Reacties

  • Puntje 4; Weg met alle schermen vlak voor je naar bed gaat. Ik heb een tijdje geleden een testje bij mijzelf gedaan. ‘Experiment slapen zonder smartphone’ noemde ik het.
    Mijn conclusie is dat ik gedurende de dag veel meer energie heb als ik elke avond iets eerder stop met naar blauwe schermen te turen.

    Experiment slapen zonder smartphone

  • Inderdaad, als ik wakker wordt (meestal van de hond die wil opstaan, maar ik nog niet 😉 ) en ik val weer in slaap, word ik erg moe en vaak met hoofdpijn wakker. Beter direct opstaan… Met puntje 3 ben ik het niet helemaal eens, ik lees meestal een boek in bed en dat helpt om in slaap te vallen…