Persoonlijk

Op herhaling

Herhaling is de sleutel tot een goed geheugen.

Herhaling is de sleutel tot een goed geheugen. Hoe vaker we iets herhalen, hoe meer verbindingen en associaties er worden gemaakt. We herinneren ons om niet te vergeten. Vergeten betekent immers dat we bepaalde informatie niet of niet bewust terug kunnen vinden in ons geheugen.

PostzegelHerhaling betekent dat we nieuwe of reeds bekende informatie vermengen met wat we al weten. Een nieuw opgeslagen herinnering is dus een herinnering van de laatste herinnering met telkens kleine veranderingen.

Enkele praktische tips

  • Koppel een gebeurtenis aan een sterke emotie (lachen, geluk, twijfel, nostalgie, angst en zo). Onze primitieve hersenen herinneren bij uitstek emotionele gevoelens: dat was immers handig op de savanne.
  • Praat er met anderen over. Daardoor wordt een bepaalde gebeurtenis herhaald en opnieuw in onze herinnering opgeslagen.
  • Leg zoveel mogelijk associaties, liefst grappige, onverwachte of overdreven associaties. Door het internet weten we wat associaties zijn en hoe je dat moet doen.
  • De kracht van herhaling werd ons op school al geleerd. ‘Beter drie keer twee dan één keer zes’, was een gevleugelde uitdrukking bij het leren van proefwerken. Het best is bovendien om een te leren tekst op verschillende manieren te benaderen: hardop voorlezen, een samenvatting maken, aan een ander vertellen. Door de herhaling en variatie stellen we onze hersenen in staat telkens nieuwe verbindingen te maken.
  • Bij een andere manier van lesgeven geeft de leerkracht een 15 tot 20 minuten les en dan mogen de kinderen 10 minuten spelen. Daarna herhaalt de onderwijzer de stof enkele keren net iets anders. De gedachte achter deze methode is dat informatie effectiever wordt verwerkt wanneer je deze telkens anders aanbiedt en voldoende pauzes inlast. Het brein heeft namelijk tijd nodig om feiten te onthouden. Idealiter doen de kinderen in de pauze van tien minuten een fysieke activiteit. De belangrijkste voorwaarde voor deze manier van informatieoverdracht is dat de mentale belasting anders is. Daarom, wissel intensieve mentale activiteiten daarom af met fysieke oefeningen. Doe ook eens tien minuten helemaal niets. Gewoon lekker lummelen.
  • Je hebt twee variaties die per persoon verschillend zijn: de context en de emotie. Studenten vertellen vaak dat ze in een kille collegezaal veel minder van de lesstof kunnen onthouden dan thuis in hun vertrouwde kamertje. Voor anderen is die context geen enkel probleem. Maar misschien voelen zijn zich gestrest en is die emotie juist de belemmering.

En zoals met veel mindhacks: mensen zijn de beste informatiebron. Jullie beste tip?

over de auteur

Guus Pijpers

Guus Pijpers is Managing Director van Acuerdis. Hij helpt mensen hoe ze informatie effectief moeten inzetten en gebruiken.

Guus is auteur van meer dan 7 boeken en tientallen artikelen over het informatiegedrag van mensen. Zijn interesses zijn informatiegedrag van (top)managers, slimmer werken en leven met informatie, onze hersenen en de zachte kant van informatie. Zijn nieuwste Nederlandstalige boek, Het informatieparadijs – Slimmer Werken met minder informatie , is in juni 2011 verschenen bij Haystack .
Zijn nieuwste Engelstalige boek, Information Overload: A System for Better Managing Everyday Data, is in augustus 2010 wereldwijd verschenen bij John Wiley & Sons, New York.

Reageer

2 Reacties