Persoonlijk

Personal branding

Personal branding, zet je zelf op de kaart, laat weten wie je bent en laat weten wat je kan. Hoe zorg je ervoor dat mensen weten wie je bent en wat je kan? Wat maakt jou uniek? Bij deze een paar simpele tips waar je echt iets mee kan.

1. Gebruik een echte gebruikersnaam + email adres!
Je wil niet geassocieerd worden met doggystyle@gmail.com of malle_meid84@hotmail.com. Zorg dat je mail adres matcht met je eigen naam. Dit komt een stuk professioneler over. Ook van je gebruikersnaam, kom ik later op terug, is het belangrijk dat mensen jouw echte naam associeren met je internet profiel of account.

2. Blog!
Personal branding is in mijn ogen vooral laten zien wie je zelf bent en wat je zelf kan. Een weblog kan hier echt enorm bij helpen. Beschrijf op je blog dingen die je interresant vind en dingen die je bezighouden. Nog niet overtuigd? Kijk even naar deze redenen om te bloggen.

3. Interact!
Als je dan een blog hebt, neem dan in ieder geval de moeite om op de hoogte te blijven van andermans blogs. En beter nog, reageer op de blogs! Er zijn vast wel blogs die aansnijden op de interessegebieden uit je vakgebied. Hier zitten vaak ook nog eens interessante mensen achter. Reageer ook op de reacties die op jouw blogposts worden gegeven. Goede laagdrempelige manier van netwerken! Twitter is overigens ook een makkelijke manier van netwerken.

4. CV & Portfolio online!
Zorg dat je CV je online staat en bereikbaar is. Mensen willen weten wie je bent, maar ook wat je gedaan hebt. Je CV kan hier enorm bij helpen. Zorg er wel voor dat persoonlijke informatie niet in je online-cv staat; niet idereen zou het kunnen waarderen dat zijn / haar tel nummer online staat.
Een online portfolio is ook erg belangrijk om je competenties te laten zien. Een LinkedIn account is overigens ook een makkelijke en goede manier om te laten zien aan wat voor projecten je hebt gewerkt en ook vooral met wie je hebt gewerkt. Ook het online delen van je favorieten, foto’s en doelen kunnen een goede insight geven wat voor persoon je bent.

5. Events!
Probeer af en toe ook even een event mee te pakken wat te maken heeft met je interessegebied. Heb je iets gevonden wat veeeel te duur is? Stuur een mailtje naar de organisatie, studenten kunnen vaak voor een knaak en een bos wortels naar binnen. Voor bedrijven is die 500 euro vaak makkelijk te betalen, grote groepen studenten houden ze liever buiten de deur. Ben je echt geinteresseerd, mailen of bellen! Je zal zien dat je makkelijker (en vooral goedkoper!) bij dingen naar binnen komt dan je verwacht. Events zijn een makkelijke manier om met (belangrijke) mensen in contact te komen.

Samengevat: Zorg dat je lekker netwerkt, ziet en wordt gezien! Communicatie is hierbij de hoofdtool.

over de auteur

Redactie Lifehacking

Redactie Lifehacking

Lifehacking.nl gaat over slimmer werken en slimmer leven. Diverse auteurs schrijven over het snijvlak van kennismanagement, persoonlijke ontwikkeling, timemanagement en digitale innovaties. Lifehacking organiseert regelmatig activiteiten en we geven workshops, brainjams en lezingen over lifehacking-gerelateerde onderwerpen.

Reageer

5 Reacties

  • Goede tips, vooral punt 4 is belangrijk. Sinds ik een ‘about me’ pagina heb gemaakt, is deze elke maand de meest bezochte. Mensen zijn nu eenmaal erg nieuwsgierig 😉

    Punt 3, Twitteren in je niche, lijkt me interessant. Echter, ik kan via de zoekfunctie van Twitter of gewoon Google geen Twitters vinden in mijn niche (beleggen). Iemand bekend met een soort zoekmachine voor Twitter?

  • Handige tips!
    Gebruik zelf nog altijd geen Twitter dus dat ga ik zeker snel uitproberen.
    Ook moet mijn CV en Linkedin account nog online dus ik heb weer wat te doen;-)

    Dat is eigenlijk ook wel het moraal van het verhaal denk ik als het gaat om personal branding, gewoon doen!.

    Ook een zeer handige tip als het gaat om de events, vaak zie ik zeer intressante events maar vaak gaat het inderdaad om hoge bedragen. Laten we kijken of een e-mailtje effect heeft!

  • “…kunnen een goede insight geven”… wat is de reden om hier een Engels woord te gebruiken? Hier is een prima Nederlands alternatief voor: inzicht. Waarschijnlijk bent u manager?