Persoonlijk

Slaap altijd horizontaal

Het nut van een dut is bewezen. Een goede nachtrust met verwerking van de indrukken van de vorige dag kan alleen als je horizontaal slaapt.

Einstein 3Dat slapen goed voor ons is, weet eigenlijk iedereen. Powernaps, enkele keren per dag maximaal twintig minuten slapen, worden populair, ook onder zakenmensen. Deze hazenslaapjes hebben een gunstig effect voor het langetermijngeheugen. Maar ook je creativiteit verbetert. Einstein kende al het nut van een dut. Het bed in zijn laboratorium gebruikte hij meerdere keren per dag.

Voldoende slapen betekent ook genoeg REM-slaap. Juist tijdens die perioden worden nieuwe verbindingen gelegd tussen de informatie die overdag is opgedaan. Rust en ontspanning zijn een randvoorwaarde om creatief te zijn.

Maar er is meer dan slapen alleen. Die belangrijke REM-slaap kan alleen ontstaan als het lichaam totaal ontspannen is, in een horizontale ligging dus. Tijdens die REM-periode beweegt het lichaam niet en is geen energie nodig om de spieren aangespannen te houden. En de signalen die de hersenen naar het motorische deel van de spieren sturen, worden onderweg geblokkeerd!

Intuïtief weten we dat we altijd horizontaal moeten slapen. We zijn blij als we bij een trans-Atlantische vlucht een paar extra stoelen hebben. Op een strandstoel val je gemakkelijk in slaap, net als thuis op de bank. En Einstein wist intuïtief ook dat slim slapen alleen horizontaal kon.

over de auteur

Guus Pijpers

Guus Pijpers is Managing Director van Acuerdis. Hij helpt mensen hoe ze informatie effectief moeten inzetten en gebruiken.

Guus is auteur van meer dan 7 boeken en tientallen artikelen over het informatiegedrag van mensen. Zijn interesses zijn informatiegedrag van (top)managers, slimmer werken en leven met informatie, onze hersenen en de zachte kant van informatie. Zijn nieuwste Nederlandstalige boek, Het informatieparadijs – Slimmer Werken met minder informatie , is in juni 2011 verschenen bij Haystack .
Zijn nieuwste Engelstalige boek, Information Overload: A System for Better Managing Everyday Data, is in augustus 2010 wereldwijd verschenen bij John Wiley & Sons, New York.

Reageer

4 Reacties

  • Dat we niet bewegen tijdens onze slaap betwist ik. Ik blijk enorm veel te bewegen in de slaap. En heb ooit gelezen dat dit zelfs goed schijnt te zijn.

  • @gerard, om in rem slaap te komen moet je ontspannen zijn, dit betekend niet dat je totaal vast ligt genageld op een bed… en tijdens rem slapen door ga je zowizo draaien en een andere positie aannemen.

    En ga niet je slaap in de nacht totaal vervangen door een aantal dutjes per dag en nacht om meer tijd over te houden, je word er niet gelukkig van en het werkt uiteindelijk tegen je qua meer onthouden en je uiterlijk.