Onderweg Persoonlijk

Slaapproblemen? Reset je slaapcyclus in één nacht

David Kers
Geschreven door David Kers

Kan je niet wennen aan je nieuwe slaapritme of last van een jetlag? 12 tot 16 uur niet eten kan je helpen om snel je slaapcyclus te resetten. Volgens het onderzoek op Harvard Medical School helpt de methode met het omgaan van een jetlag of het aanpassen van je slaappatroon voor nachtelijke werkdiensten.

Kom makkelijker in slaap, dankzij F.lux

Onderzoekers weten al geruime tijd dat onze biologische klok beïnvloed wordt door licht. Nu blijkt ook voeding van grote invloed te zijn om deze interne klok. Volgens het onderzoek kan deze tweede klok het biologisch ritme opheffen en zo in één keer naar de nieuwe tijdzone veranderen. Normaal gesproken kost het een week om volledig aan een nieuwe tijdzone of slaapschema te wennen.

Voedsel klok

Hoe werkt het?

Stop gedurende een periode van 12 tot 16 uur met eten voordat je wakker moet worden. Als je dan weer begint te eten wordt je interne klok opnieuw opgestart alsof het een nieuwe dag is. Stel je reist van Amsterdam naar Los Angeles. Zoek dan uit hoe laat het ontbijt daar in Nederlandse tijd begint. Een ontbijt om 8 uur in de ochtend is in Nederlandse tijd 5 uur ’s middags. Probeer dan de 12 uur daarvoor niets te eten, met een vlucht van 11 uur moet dat makkelijk lukken.

over de auteur

David Kers

David Kers

Reageer