Persoonlijk

Twee technieken om meer dromen te onthouden

Dromen onthouden
Geschreven door Gastauteur

Als mensen horen dat ik me heb gespecialiseerd in dromen vertellen ze me vaak dat ze nooit dromen onthouden (ik heb speciaal voor deze mensen overigens 10 tips). Hoe zit dat nou precies met dromen? Wat kun je doen om je dromen beter te kunnen onthouden?

Dit gebeurt er als je je lakens niet vaak genoeg wast

Iedere avond heb je -als je geen medische complicaties hebt- ongeveer 15 minuten nodig om in slaap te vallen. Soms duurt in slaap vallen wat langer, als je bijvoorbeeld een emotionele dag hebt gehad. Je kunt dat de emoties als het ware van je afspoelen door je voor te stellen dat je onder een douche staat waar denkbeeldig warm licht uit komt stromen. Dit licht spoelt alle emotionele rommel die je door de dag heen hebt opgepakt denkbeeldig van je af. Zeg dag tegen de storende gedachte en laat de gedachte gewoon weg spoelen.

De fasen van slaap

De activiteit van je hersenen gaat daarna langzaam aan veranderen. Je komt in de sluimerfase: je begint dingen te “zien”. Met een moeilijk woord heet dit de hypnagogische fase van de slaap.

De volgende fase is de lichte slaap. Je bent nu dieper in slaap en kunt niet meer zo makkelijk gewekt worden. Een powernap overdag moet zo’n 12 tot 15 minuten duren.

Na de lichte slaap wordt dalen zowel de ademhaling als het hartritme. Je bent nu in de diepe slaap. Als je nu wakker wordt gemaakt, weet je even niet waar je bent.

Nu volgt de fase van de droomslaap, de Rapid Eye Movement (REM). Recent onderzoek heeft uitgewezen dat ook in andere fasen dromen voorkomen. Maar als je tijdens de REM slaap wordt wakker gemaakt, herinner je je een droom. Daarom is het -in overleg met je partner- makkelijk om je dromen te herinneren als je een wekker zet na 90 minuten slaap.

Dutje

Professor Matthew Walker van de Universiteit van Berkely heeft onderzocht dat mensen die regelmatig een middagslaapje van een uur doen beter dingen kunnen onthouden. In een onderzoek moesten 39 jonge mensen die ieder een moeilijke taak leren. De helft van die groep kreeg de gelegenheid om 90 minuten te slapen. Een slaapcyclus duurt 90 minuten. Ze slapen van 2 uur tot half vier. Om zes uur moesten ze de taak herhalen. De groep die geslapen had, presteerde aanmerkelijk beter. Waarschijnlijk heeft het korte termijn geheugen baat bij slaap.

Andere methodes

Zijn er nog andere methodes om meer dromen te onthouden dan de wekker zetten?

De meeste partners zullen namelijk niet zo heel erg dankbaar zijn als ze in hun slaap worden gewekt.  Er is een hele oude methode, die al in het oude Griekenland werd toegepast: droom incubatie. De Griekse arts Asclepius had tempels waar mensen die ziek waren naar toe kwamen. Deze mensen werden op een speciaal dieet gezet. Ze moesten specifieke dingen eten en waren de hele dag bezig om zich voor te bereiden op het ontvangen van een droom over hun gezondheid. Enkel indien ze een droom hadden gehad met een boodschap van Asclepius werd hen toegang verleend tot de tempel. Daar gingen ze een nacht dromen, en de volgende ochtend vertelden ze hun droom aan een priester. Die vertelde hen wat de droom betekende en wat ze moesten doen om beter te worden.

Hoe kun je zo’n techniek toepassen zonder naar een tempel te gaan? Het is een kwestie van jezelf focussen. Schrijf een uitgebreide brief over de droom die je zou willen ontvangen. Eindig met een  duidelijke zin: “ik droom vannacht over … en ik ga mijn droom onthouden en begrijpen”. Voor je gaat slapen herhaal je dat zachtjes tegen jezelf totdat je in slaap valt. Wordt je wakker zonder droom herinnering, dan doe je de volgende avond precies hetzelfde. Zodra je jezelf vertelt dat dromen voor jou belangrijk zijn, zal je ze veel beter gaan onthouden.

Verklaren

Als je een droom hebt onthouden wat doe je er dan mee? Een droom is vaak een puzzel. Ik vind het ontzettend leuk om daarmee bezig te zijn. Ik verklaar geen dromen, dat kan in mijn opinie namelijk niet. Dat kun je namelijk alleen zelf. Maar het wordt makkelijker mits je de juiste inzichten aangereikt krijgt. Een objectief persoon kan je daarbij helpen. Ik heb een Engelstalige website mindfunda.com vol met voorbeelden en informatie over dromen.

En jij, onthoud jij je dromen? Gebruik je dezelfde twee technieken of hele andere? Ik zou het graag van je horen.

over de auteur

Gastauteur

Lifehacking.nl verwelkomt alle interessante artikelen die bij ons platform passen. Wil je ook een gastartikel schrijven? Neem dan contact met ons op!

Reageer

2 Reacties

  • Interessant stuk om te lezen. Ik heb vooral vaak rare of enge dromen. Schrik ook regelmatig wakker ’s nachts en denk dan vaak dat er iets of iemand in m’n slaapkamer staat, soms zelfs gillend (ik denk dat dat overigens door m’n medicatie komt). Maar ook heel vaak kan ik me niet herinneren wat ik gedroomd heb en dan heb ik of heel diep geslapen naar mijn idee of ik heb dan ontzettend onrustig geslapen en ben waarschijnlijk niet eens aan de REM slaap toegekomen. Zijn soms ook echt periodes dat ik totaal niet in slaap kan komen, zelfs als ik geen tv gekeken heb of aldoor voor het slapen met m’n telefoon in de hand heb gezeten.

    Soms als ik een heel lang gesprek gehad heb neem ik dat mee in m’n slaap of als ik een enge/
    spannende serie gekeken heb is het ’s nachts soms haast of ik alles meebeleef.

    Laatst stond ik zomaar bij de lichtknop, wat een paar stappen naast m’n bed is, en kon me er totaal niks van herinneren dat ik er heen was gelopen. En dat ook terwijl ik eigenlijk het licht uit doe door het touwtje boven m’n bed te gebruiken.

    Volgens m’n zusje kon ze vroeger ook hele gesprekken voeren met me in m’n slaap, waar ik me de dag erna niks van herinnerde. Dus slaap is echt een bizar iets zo af en toe, haha.

    Staat trouwens nog een klein foutje in de tekst zag ik: ‘..volgende ochtend vertelde ze hun droom aan een priester..’, vertelde moet vertelden zijn (ze is in deze zin meervoud).

    • Hoi Nathalie,

      Vervelend dat er nog een foutje in de tekst staat. Misschien dat de mensen van Lifehacking dat aan kunnen passen? Ik zal beter opletten in het vervolg 😉

      Als je je geen dromen herinnert, dan heb je een hele goede en gezonde slaap cyclus gehad. Als je je een tijd lang geen dromen herinnert hoef je je daar ook geen zorgen over te maken, het komt vanzelf terug, de droom herinnering. In de regel herinneren mensen die vaker ’s nachts wakker worden zich meer dromen.

      En natuurlijk zijn niet alle dromen even belangrijk. Je hebt ook wat ik de “HTK’s” noem: de Huis Tuin en Keuken dromen gevuld met dagresten.

      Gillend wakker worden en nachtmerries zijn wel dingen waar je op moet letten. Als je bv met een zekere regelmaat nachtmerries hebt, zou je kunnen onderzoeken of je wellicht last hebt van zuurstof gebrek ’s nachts.