Persoonlijk

Hoe houd je de goede voornemens vol?

Een nieuwe jaar met nieuwe voornemens. We geven een aantal tips hoe je deze het beste vol kunt houden in 2009.

Een begin van het nieuwe jaar is voor velen ook het achterlaten van oude gewoontes en starten met een schone lei. Elk jaar worden er weer duizenden goede voornemens gemaakt (gaat er nog iemand afvallen?), om een paar weken (dagen? uren?) later al weer te worden verbroken. Hoe kun je je goede voornemens voor dit jaar goed volhouden? We geven een paar tips…

voornemens2.jpg

Hou het praktisch

Maak geen onmogelijke of onlogische voornemens. Het halen van je persoonlijke doel(en) is geen competitie en hoeft ook niet eind januari al te zijn behaald. Hou je eigen doelen praktisch en werkbaar

Probeer niet alles tegelijk

Als je 10 ballen in de lucht gooit, is de kans kleiner dat je ze allemaal vangt dan er één in de lucht gooien. Denk niet dat je vanaf 1 januari “even” een gedragsverandering kunt bewerkstelligen die je de afgelopen tientallen jaren hebt opgebouwd. Begin met één doel. Hou de rest op een lijst om later in het jaar (of volgend jaar) aan te pakken.

Doe wat werkt

“If you do what you always did, you’ll get what you always got”. Mensen houden van gewoontes en herhaling. Maar als je hetzelfde gedrag blijft vertonen terwijl je een gedragsverandering wilt bewerkstelligen…tja..dan wordt het lastig. Dus doe wat werkt, niet wat comfortabel of makkelijk aanvoelt.

Werk per week

Kijk niet te ver vooruit. Een tijdspad van vier weken is voldoende om eerste resultaten te boeken. Het laten inslijten van nieuw gedrag kost gemiddeld zo’n 21 dagen. Hou op je kalender je voortgang bij en stel je doelen bij als het nodig is!

Hou het SMART

Een bekende term uit de managementwereld die ook op je persoonlijke doelen van toepassing kan zijn. Hou je voornemens Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Dit geeft meer richting aan je doelen en zorgt dat je beter tussentijds kan bijsturen.

Heb jij goede voornemens of goede tips om je voornemens vol te houden? Laat ze achter in de reacties!

over de auteur

Frank Meeuwsen

Frank Meeuwsen is een onafhankelijk digitaal strateeg in zijn bedrijf The Incredible Adventure starts here... en oprichter van de website Lifehacking.nl. Tevens is hij voor Evernote de Nederlandse ambassadeur Zakelijk Gebruik.

Frank gelooft sterk in Getting Things Done. Nu nog het in de praktijk zien te houden. Je vindt hem vooral op Twitter en Google+.

Reageer

13 Reacties

  • Mooi lijstje Frank!

    Ik heb nog een goede tip om voornemens te laten slagen. Wanneer je zo ergens in januari merkt dat het niet lukt, dat je voornemens niet van de grond willen komen, zoek er dan iemand bij die je kan helpen.
    Wij hebben in Nederland nogal eens het idee dat je alles alleen moet doen, dat is bij goede voornemens vaak ook zo. Dus als het niet lukt: trek een buurman aan zijn mouw die het gelukt is te stoppen met roken, bel een goede vriend op die meer is gaan verdienen, zoek een vriendin op die 10 kg kwijt is geraakt, of zoek een coach op die kaas heeft gegeten van wat er op jouw lijstje staat. Je kans van slagen wordt aanzienlijk groter! Je moet het wel zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.

  • Hoi,

    Heb op mijn site ook nog een aantal tips staan om voornemens vol te houden.

    Mijn persoonlijke tip is om een voornemen niet te noemen als voornemen…een voornemen klinkt vaag en te vrijblijvend…aktief en SMART beschrijven: ik ga in het eerste half jaar van 2009 10 kilo afvallen ipv ik neem mij voor om 10 kilo af te vallen. Zo zeg je het meestal niet (hardop) maar bedoel je het vaak wel zo (tussen je oren)… 🙂

  • Ik geef binnenkort een workshop over goede voornemens waaruit ik nog wel een paar tips wil delen:
    Formuleer je voornemen vooral positief. Je hersenen kunnen het woord ‘niet’ namelijk maar moeilijk verwerken. Probeer maar eens heel hard om niet aan een roze olifant te denken. Waar denk je dan aan? Precies!
    Verder negeren veel mensen DE succesfactoren voor het slagen van een goed voornemen: een goede voorbereiding en het voorbereid zijn op moeilijke momenten. Als je vantevoren een ‘coping response’ klaar hebt voor de moeilijke momenten die onvermijdelijk komen dan vergroot je je kans van slagen aanzienlijk.Tot slot is het nog altijd een kwestie van 10% inspiratie en 90% transpiratie: hard werken dus!
    Iedereen die goede voornemens gemaakt heeft wens ik veel succes!

  • Wat mij erg heeft geholpen is een financiele stok achter de deur. Op StickK.com kun je beloftes vastleggen. Als je je niet aan je belofte houdt, geven ze je geld aan een goed of slecht doel (eigen keuze).

  • Ik ken deze site pas sinds kort en vind het erg inspirerend. Mijn voornemen is dan ook om het dagelijkse leven wat beter te organiseren en te stroomlijnen, ik ben teveel bezig met te weinig resultaat 😉 Niet smart, maar wel praktisch, ik maak een lijstje met dingen die ik ga verbeteren in januari 🙂

  • Interessant onderwerp.

    Als ik zie dat mensen zeggen “ik ga me voornemen om” of “ik ga proberen te stoppen met” dan weet ik bij voorbaat al in 99% van de gevallen wat het resultaat zal zijn.

    Voorzover ik weet zijn mensen die succesvol zijn in hun gedragsverandering niet de mensen die zeggen “ik ga proberen om”. Probeer maar eens een stoel op te pakken. Voor de slimme onder ons “dit betekent niet oppakken”. De stoel blijft dus staan waar hij stond omdat je het ‘probeerde’ in plaats van dat je de stoel écht oppakte. “Ik ga de stoel oppakken”.

    Voor mijzelf persoonlijk werkt dit als goud. Het simpele verschil tussen GA IK of WIL IK.

    Succes

  • Tips die mij goed werken: (doordrenkt van lifehacking overigens)
    * een papieren lijstje met kleine taakjes
    * focussen op beginnen aan de taak
    * doorstrepen als afgerond

    Hoe het werkt?
    * kleine taken zijn overzichtelijker dan grote taken
    * het geeft rust in mijn hoofd als de taak op papier staat, het is geadresseerd
    * beginnen aan iets is makkelijker dan afmaken
    * als de taak overzichtelijk is, dan is afmaken als je eenmaal begonnen bent ook vaak erg eenvoudig
    * overzichtelijke taken kan ik makkelijk structureren en groeperen voor verdere efficiency.
    * vaak doorstrepen geeft veel positieve energie, en ik word (in een positieve gevoelstoestand) meteen weer herinnerd aan simpele maar nuttige taken

    Voorbeeld:
    Het voornemen om m’n huis voortaan altijd opgeruimd te hebben, splits ik op in keuken opruimen, eetkamer opruimen, woonkamer opruimen, e.d.
    Na afloop van een opruimsessie zie ik wat ik wel gedaan heb, en niet dat het niet helemaal gelukt is.

    Voorbeeld2: het afvallen
    [Begin eerst maar eens af te vragen waarom je het wil, en wat dan je doel is, bijvoorbeeld niet meer uitgeput zijn na 2 trappen lopen]
    Deel maar eens op in taken als:
    * sport/wandelschoenen aantrekken
    * trap 5x op en neer
    * 3 kilometer wandelen
    Na afloop lekker doorstrepen, en voor morgen 5 kilometer wandelen opschrijven