DIY Persoonlijk Productiviteit

Waar bewaren?

Spullen dichtbij bewaren als je ze vaak gebruikt. Het klinkt als boerenlogica maar lang niet iedereen weet hoe hij met dit simpele principe uit de voeten kan, zowel zakelijke als privé.

Als je tien bureaus goed bekijkt, vind je op acht van de tien bureaus spullen die de eigenaar maar zelden gebruikt. Een perforator staat vaak prominent in beeld – terwijl die maar eens in de twee maanden wordt gebruikt. Een doosje vol eigen visitekaartjes staat te verstoffen onder de monitor – maar ik moet de eerste keer nog meemaken dat ik, zittend aan mijn eigen bureau, een langslopende onbekende mijn visitekaartje geef. In de la ermee!

Een vuistregel voor werkplekken is om dichtbij te bewaren wat je veel gebruikt, en vice versa. Dat rijtje woordenboeken en stijlboeken ziet er professioneel uit. Gebruik je ze ook regelmatig? Of is dat te verwaarlozen? Zet ze in de kast, dat levert meer ruimte op je werkblad op. Of nog beter: kies voor goede online alternatieven, zoals Onze Taal en Mijn Woordenboek. In veel gevallen is dat een prima oplossing voor je vraag of dilemma – en vaak nog actueler ook.

Thuis werkt het op dezelfde manier: dingen bewaren op de plek waar je ze gebruikt. Soms is het ook juist het slim kiezen van de plek die zorgt dat je iets vaker gaat gebruiken. Zo moest ik van de tandarts meer flossen en tandenstokers gebruiken. Na het tandenpoetsen ’s avonds vergat ik het maar liever; ik dook liever mijn bed in. Met als gevolg na een half jaar weer een standje van de tandarts. Gelukkig zag hij dit vaker en had hij een gouden tip: bewaar ze op een plek waar je er tijd voor hebt. Dat werd dus in mijn nachtkastje! Als ik nu ’s avonds in bed televisie kijk of een boek lees, is er alle tijd om even rustig te flossen. Hetzelfde geldt voor uitgebreid je gezicht schoonmaken en verzorgen. Sinds ik die spullen in een mandje naast mijn bed heb liggen in plaats van in de badkamer, neem ik meer tijd voor deze handelingen dan wanneer ik dat op de badmat voor de spiegel moet doen.

Denk dus na over waar je iets veel gebruikt (of veel zou gebruiken), en pas daar je omgeving op aan. Zo maak je het jezelf een stuk makkelijker! Inspiratie voor mooie werkplekken vind je op de Featured Workspaces pagina van Lifehacker.com!

over de auteur

Karen Visser

Karen Visser (1972) is professional organizer. Met haar bedrijf New Broom helpt Karen om overzicht te krijgen in je werk- of woonomgeving. En geeft daarmee structuur, op een manier die past bij ieders persoonlijke situatie.
Omdat ruimte rust geeft. En tijd oplevert om te besteden aan dingen die écht belangrijk zijn.
Naast professional organizer is Karen ook communicatieadviseur bij Winkelman en Van Hessen en fervent blogger over de dagelijkse beslommeringen van haar gezin.

Reageer

6 Reacties

/* ]]> */