Persoonlijk

Waarom zou je banaan moeten eten?

Isabeau Engelaar
Geschreven door Isabeau Engelaar

In totaal worden er gemiddeld 720 miljoen bananen per jaar gegeten. Dat komt doordat deze fruitsoort een lekkere smaak, een hoge voedingswaarde heeft. Bananen worden niet alleen over de hele wereld gegeten, maar het is zelfs mogelijk dat de banaan de eerste vrucht ter wereld is geweest. De banaan staat bekend als een vrucht met een hoog suiker en koolhydraat gehalte maar zitten er ook voordelen aan het eten van een banaan? Lees ook: Hoe houd je je fruit langer vers?

Voordelen aan het eten van bananen

  • Bloeddrukverlagende werking
  • Bevordert de hartfunctie
  • Verbetert de geestelijke gezondheid
  • Helpt diabetes te voorkomen
  • Verbetert het gezichtsvermogen
  • Versterkt de botten
  • Vermindert de kans op nierkanker
  • Bevordert het zenuwstelsel

Vezels

Bananen bevatten veel vezels, die je een vol gevoel geven maar niet dikmakend zijn. Ze verlagen het cholesterolgehalte in het bloed een beetje en ze zijn vooral goed voor darmflora en stoelgang, in combinatie met voldoende vocht houden ze de ontlasting zacht.

In sommige tropische streken dienen onrijpe bananen als medicijn voor darmklachten. Een lokaal voorkomende onrijpe groene kookbanaan helpt jonge kinderen met hardnekkige diarree. Veel rauwe bananen bevatten ook leucocyanidine, dat slijmvliescellen doet groeien en beschermt zo maag en darmen tegen onder meer maagzweren en letsels die het gevolg zijn van geneesmiddelen zoals aspirine.

Sporten

Een banaan bevat veel, maar meerdere soorten koolhydraten. De aanvoer van suikers is hierdoor gelijkmatig en energie wordt langzaam verdeeld over het lichaam. Zodoende kun je langdurig blijven presteren. Ook de B-vitaminen, kalium en magnesium van bananen zijn belangrijk bij het sporten.

Wratten 

Het klinkt misschien iets was onwerkelijk, maar als je last hebt van een wratje op je voet kan een bananenschil je helpen. Plak de schil van een licht overrijpe banaan over de wrat en na een tijd zal de wrat verdwijnen. Aan de binnenkant van een bananenschil zit namelijk een antivirale substantie, die ervoor zorgt dat de banaan niet rot. Hoe rijper de banaan wordt, hoe sterker deze substantie wordt. Die antivirale substantie kan de virale structuur van een wrat aanpakken, waardoor de wrat kleiner wordt en zelfs kan verdwijnen. Bij erg volhardende wratten zal de methode niet werken, omdat hun virale structuur te ingewikkeld is.

Kater

Het hoge gehalte aan magnesium in bananen zorgt er voor dat de bloedvaten zich kunnen ontspannen. Dat neemt de kloppende hoofdpijn die vaak bij  zo een kater voorkomt weg. Bovendien geeft de combinatie van de drie natuurlijke suikers in bananen (fructose, sucrose en glucose) het lichaam een energieboost, wat altijd handig is al je niet helemaal “fit” bent.

Feitjes over de banaan

Door een banaan te eten krijg je veel van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamines en mineralen binnen, waardoor het eten van een banaan een gezonde keus is.

Een banaan weegt gemiddeld 136 gram en heeft de volgende voedingswaarde:

  • 110 calorieën
  • 30 gram koolhydraten, waarvan: 19 gram suikers en 3 gram vezels
  • 1 gram eiwit
  • 0 gram vet

 

over de auteur

Isabeau Engelaar

Isabeau Engelaar

Reageer

5 Reacties

  • Je doet nogal wat uitspraken, en ik ben dan ook erg benieuwd naar de bronnen waarop je dit artikel hebt gebaseerd. Zou je die ook willen delen?

    • Hallo Annie,

      Dat is zeker nog al niet wat, het komt vooral door de vitamine die in een banaan zitten. Deze verminderen de kans op in het artikel genoemde aandoeningen. Werkt het bij iedereen? Is er hard bewijs voor? Maar ik ga de motivatie er voor je bij zoeken. Geeft misschien wat verduidelijking.

      • Verbetert het gezichtsvermogen: Door het eten van bananen zal je zicht verbeteren, omdat bananen vitamine A bevatten. De vitamine A-verbindingen zorgen voor het behoud van de membranen rond je ogen. Daarnaast is vitamine A een element in de eiwitten die licht door de hoornvliezen laten

        Bloeddrukverlagende werking: Uit een studie, gepubliceerd in Amerika, is gebleken dat bananen je kunnen beschermen tegen een hoge bloeddruk. Het eten van bananen werkt namelijk bloeddrukverlagend dankzij het hoge kaliumgehalte en het lage natriumgehalte.

        Versterkt de botten: Volgens een artikel in het Journal of Physiology and Biochemistry bevatten bananen een overvloed aan fructo-oligosacchariden. Deze bevorderen de mogelijkheid van het lichaam om meer calcium te absorberen, wat de botten sterker kan maken.

        Vermindert de kans op nierkanker: In 2005 is uit een Zweeds onderzoek gebleken dat vrouwen die vier tot zes bananen per week eten een kleinere kans hebben op het ontwikkelen van nierkanker. Dat heeft te maken met het hoge antioxidantgehalte van deze fruitsoort.

        • Dank voor je reactie. Je onderbouwt niet alle punten en geeft ook geen directe verwijzingen naar de bron (‘een studie…’). Ik ben huiverig voor het plaatsen van een dergelijk artikel. Er wordt in het algemeen op internet veel geciteerd en verwezen waardoor als het ware nieuwe ‘waarheden’ ontstaan.