Persoonlijk

Wat als Freud een vrouw was geweest …

Het standpunt van de ander innemen werkt vaak verhelderend.

sigmund-freudWij mensen hebben een belangrijke eigenschap die ons uniek maakt: wij kunnen ons inleven in de ander. Dat is de zogenoemde Theory of Mind.

Onze hersenen moeten continu zingeving maken van de wereld om ons heen. Dat betekenis geven moet ook van de gedachten van andere mensen, juist omdat wij heel sociale wezens zijn. Dan is het handig om te weten wat de ander weet. Je figuurlijk verplaatsen in de gedachten en het mogelijk handelen van de ander, geeft een unieke manier om iemands gedrag te duiden. Stootte die ander jouw per ongeluk aan of niet? Was dat een echte of gemaakte glimlach? Denkt zij echt dat je die informatie nodig hebt?

Het blijkt dat we tot vier niveaus diep kunnen gaan (ik weet dat jij weet dat ik weet dat jij dat weet)!

Eerder schreef ik al over spiegelneuronen, die voor een belangrijk deel dit empathisch vermogen ondersteunen. Dit verplaatsen in de ander kun je ook heel praktisch maken. Of een hoop ergernis voorkomen. Ben je aan het wachten voor een parkeerplaats, glipt iemand anders net eerder op die vrijgekomen plaats. Dat is balen natuurlijk. Maar wat zou jij doen als je de ander was? En zeg nou eerlijk, heb je dat zelf ook niet eens gedaan?

Met andere woorden, bekijk sommige situaties eens van de andere kant. Je hebt net als iedereen het vermogen om het standpunt van de ander, zeker in gedachten, in te nemen. Echte slimme mensen kunnen meerdere perspectieven innemen, de bij elk standpunt horende argumenten beredeneren en vervolgens hun eigen visie duidelijk verwoorden.

over de auteur

Guus Pijpers

Guus Pijpers is Managing Director van Acuerdis. Hij helpt mensen hoe ze informatie effectief moeten inzetten en gebruiken.

Guus is auteur van meer dan 7 boeken en tientallen artikelen over het informatiegedrag van mensen. Zijn interesses zijn informatiegedrag van (top)managers, slimmer werken en leven met informatie, onze hersenen en de zachte kant van informatie. Zijn nieuwste Nederlandstalige boek, Het informatieparadijs – Slimmer Werken met minder informatie , is in juni 2011 verschenen bij Haystack .
Zijn nieuwste Engelstalige boek, Information Overload: A System for Better Managing Everyday Data, is in augustus 2010 wereldwijd verschenen bij John Wiley & Sons, New York.

Reageer

3 Reacties

  • “Wij mensen hebben een belangrijke eigenschap die ons uniek maakt: wij kunnen ons inleven in de ander.”

    Dat is niet helemaal correct en misschien ook wel beetje arrogant om te denken vind ik. Uit allerlei andere onderzoeken blijkt dat andere diersoorten, waaronder onze verwanten als de chimpansee, hier ook in staat voor zijn. Het is absoluut niet waar om te denken dat alleen wij mensen dat kunnen. Dus zo uniek zijn we niet.

    Voor hogere diersoorten hebben deze eigenschap als middel om te overleven in groepen, precies zoals je aangeeft in je post. Ondanks het denkfoutje wel interessante materie

  • @Jeroen, weet je ZEKER dat een chimp denkt ‘als ik de kans gekregen had, had ik dat ook gedaan’ en dat een chimp of een andere (hogere) diersoort in staat is om zich in de situatie van een andere soortgenoot te verplaatsen?