Persoonlijk Productiviteit

Wat doe je tegen een middagdip?

lifehacking-middagdip
Isabeau Engelaar
Geschreven door Isabeau Engelaar

Iedereen heeft weleens een dip in zijn energie zo net na de middag. Je begint te gapen en het voelt alsof je geen graantje energie meer in je lijf hebt. Een ding staat in ieder geval vast: het duffe gevoel van een middagdip is behoorlijk irritant als je ’s middags nog een heleboel op het programma hebt staan en dus niet lekker in je bed kunt kruipen. Hier wat tips om met deze middagdip om te gaan. Lees ook: 10 oefeningen vanuit je bureaustoel

Het beste is natuurlijk om deze middagdip te voorkomen, dan hebben we er namelijk ook geen last van.

Eten

Tip 1: Begin de dag met een stevig ontbijt. Er gaat niets boven een goed begin van de dag vol koolhydraten, proteïnen en energie.

Tip 2: Bescheiden lunch

Tip 3: Voel je jezelf inkakken? Neem dan een (gezonde) snack.

Houd bij deze drie tips rekening met:

Suiker, wit brood, witte pasta en rijst leveren snelle koolhydraten. Ze  geven heel kort energie, want ze worden razendsnel door je lichaam omgezet in glucose waardoor je bloedsuikerspiegel piekt. Je lichaam reageert op zo’n suikerpiek door de bloedsuikerspiegel weer te verlagen waardoor je een suikerdip krijgt. Zo’n dip in je bloedsuikerspiegel zorgt er voor dat je je voelt alsof je geen energie meer over hebt. Je gaat gapen en krijgt weer trek in iets zoets.

Eet minder brood en andere producten met snelle koolhydraten. Eet meer eieren, noten, groenten en fruit. Door fruit stijgt je bloedsuikerspiegel ook, maar door de vezels worden de suikers minder snel omgezet. Dat geldt niet voor vruchtensap waarin de vezels ontbreken. Voeding met gezonde vetten en proteïnen zorgen langzamer maar langer voor energie.

Sla geen maaltijden over. Als je het ontbijt overslaat dan  zal je dat later op de één of andere manier gaan compenseren. Of je gaat halverwege de ochtend snacken, of je kiest misschien voor een zware lunch waardoor je alleen maar extra moe wordt later die middag. Ook door het overslaan van de lunch, kan je in een middagdip komen.  Het beste is, goed ontbijten b.v. yoghurt met fruit of een roerei. Halverwege de ochtend wat een gezond tussendoortje of wat fruit te nemen en tussen de middag een lichte lunch.

Gezonde lifestyle

Tip 4: Slaap voldoende

De vermoeidheid slaat extra hard in als je niet genoeg geslapen hebt. Dat middagdipje voelt extra heftig! Probeer de volgende dag zeker een uurtje eerder naar bed te gaan mocht je hier de mogelijkheid voor hebben. Slaap is niet alleen goed voor je middagdip maar ook voor je energielevel.

Tip 5: Beweeg

  • Deskercise: Een mooie naam voor simpele lichamelijke oefeningen die  je achter je bureau kunt uitvoeren.
  • Wandel: Rondwandelen en dan het liefst buiten. Wandelen is de bewezen manier om je energie, productiviteit en creativiteit te hervinden.

Tip 6: Hydrateer

Te weinig drinken, kan er ook voor zorgen dat je je sloom en moe voelt. Je kunt er ook hoofdpijn door krijgen en je humeurig en gestrest voelen. Drink je pas als je dorst krijgt? Dan is het meestal te laat. Probeer de hele dag door regelmatig te drinken. Water is het beste. Door suikerrijke frisdrank en vruchtensappen krijg je weer pieken en dalen in je bloedsuiker. Wanneer je brein 2% te weinig water binnenkrijgt, verliest het zijn energie en focus al.

Tip 7: Concentreer je op je ademhaling

Ademhalen gaat vanzelf, we denken er niet bij na maar toch vergeten we het niet te doen. Het is dan ook heel belangrijk voor je lichaam dat je goed adem haalt. Adem halen en frisse lucht geeft je nieuwe energie. Doe zo nu en dan eens een ademhalingsoefening voor wat extra energie. Het zal je goed doen.
Tip 8: Zorg voor genoeg licht
Een donkere ruimte is niet echt bevorderlijk als je vermoeid bent. Zet wat extra lampen aan en creëer wat licht. Fel licht activeert je hersenen en zorgt ervoor dat je er weer even tegenaan kunt. Het is nog beter als je voor de dip al wat extra licht aan zet. Een goede verlichte omgeving zorgt ervoor dat je actiever blijft.
Tip 9: Rozemarijn- of een muntplant
De geur van deze plantjes werkt energie verhogend. Nog een optie: brand wat rozemarijn of munt Chi-olie in een oliebrander.
Nu hopen dat deze tips ook daadwerkelijk werken!

over de auteur

Isabeau Engelaar

Isabeau Engelaar

Reageer

1 reactie

  • Goede tips, ik heb zelf ook weleens last van een dipje in de namiddag (heb ik nu net gegapen 🙂 ), ik zou iets vaker een korte wandeling moeten maken, maar het voelt vaak aan alsof je zo tijd ‘verliest’. Wat ik wel soms probeer is een korte powernap (als ik van thuis uit werk tenminste), onderzoek toonde aan dat je na zo een korte pauze weer extra productief bent!