Persoonlijk

We hoeven niet elke dag te sporten

Lub Snoek
Geschreven door Lub Snoek

We kennen allemaal het riedeltje van ‘minimaal een half uur beweging per dag’. De wekelijkse norm voor genoeg bewegen is dan ook 75 minuten intensief sporten of 150 minuten matig intensief bewegen. Bewegen is natuurlijk gezond, maar niet iedereen heeft tijd voor dit halfuurtje sport per dag. Lees ook: Voorkom pijn in de knie tijdens het hardlopen.

Goed nieuws

Uit een Brits onderzoek is goed nieuws naar voren gekomen voor iedereen die doordeweeks geen tijd heeft om extra te bewegen. Een groep van ruim 63.000 volwassenen werd opgedeeld op hun hoeveelheid beweging. De eerste groep spreidde de 75 minuten intensieve of 150 minuten matig intensieve beweging over de week, de tweede groep behaalde deze norm in het weekend, en de derde groep deed niets om de gezonde norm te behalen.

Bij de drie groepen werd de kans van vroegtijdig overlijden gemeten. Kort samengevat kwam naar voren dat de groep die bewoog, of het nou gespreid was of alleen in het weekend, tot wel 30% minder kans hadden om vroegtijdig te overlijden dan de groep die er niets aan deed.

Verschil

Er was wel verschil tussen de twee actieve groepen. Zo was de kans op vroegtijdig overlijden bij de groep die hun beweging spreidde verminderd met maar liefst 35%, waar de ‘weekend sporters’ bleven steken op 30%. Het spreiden van de beweging is dus iets gezonder, al is de kans klein dat je hier als individu iets van merkt; bij het experiment waren tienduizenden proefpersonen betrokken.

Intensief en matig intensief

Bij bewegen denken we vaak aan sporten, wandelen, allerlei dingen waar je tijd voor vrij moet maken. Toch zit je sneller in de ‘matig intensief’-categorie dan je denkt. In deze infographic van het boek Medicine in Science & Sport zijn verschillende bezigheden opgedeeld in de categorieën rustig zitten, matige inspanning, matig intensief en intensief bewegen.

100117wet_inspanning-2

Via NRC

Als we de norm van 75 minuten intensief sporten of 150 minuten intensief sporten in onze gedachten houden, zul je zien dat je eerder aan voldoende beweging komt dan je denkt.

Stel dat je wekelijks een half uur de ramen wast en de tuin onderhoudt en elke dag een kwartiertje naar je werk fietst of wandelt. Dan heb je al ruim 100 minuten aan matig intensieve beweging te pakken in je week. Als je in het weekend dan nog een uurtje gaat wandelen of een half uurtje gaat joggen, beweeg je genoeg en is de kans om vroegtijdig te overlijden al geslonken met 30%!

over de auteur

Lub Snoek

Lub Snoek

Dat kan makkelijker.

Reageer