Persoonlijk Productiviteit

Zo doe je een perfect dutje!

Maak je bed op
Isabeau Engelaar
Geschreven door Isabeau Engelaar

Iedereen is er weleens schuldig aan, het doen van een dutje. Zo nu en dan een dutje doen is dan ook helemaal niet erg. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat een dutje doen goed voor je is. Even slapen doe je echter niet zomaar. Er zijn nog heel wat regels en tips om het meeste uit je dutje te halen. Lees ook: De beste dagindeling volgens een slaapexpert. 

Nap time dutje-17-een-bed-dat-echt-uitnodigd-voor-een-dutje

Een middagdutje doen onder de juiste omstandigheden kan enkele voordelen opleveren. Zo is het wetenschappelijk bewezen dat een dutje doen positieve invloed heeft op je stemming, het gaat vermoeide gevoelens tegen. Buiten dat verbeteren dutjes je leervermogen, probleemoplossend vermogen en het geheugen. Je kunt een middagdutje ook doen om je slaaptekort te compenseren.

Tijd

De meest gemaakte fout bij het doen van een middagdutje is het doen van een te lang of kort dutje. De duur van een dutje is namelijk erg belangrijk. Door ons natuurlijke slaapcyclus is de kans groot dat we bij het doen van een middagdutje tussen de 20 en 90 minuten chagrijnig en geïrriteerd wakker worden. Dit is alles behalve wat we uit een dutje willen halen. Een middagdutje tussen de 20 en 90 minuten geeft je namelijk genoeg tijd om in een diepe slaapstand te komen, maar te kort om een volledige slaapcyclus te voltooien.

  • Doe een dutje tussen 13:00 en 16:00 uur. Als je later op de dag even gaat liggen, kan dit zorgen voor problemen met het in slaap komen in de avond.
  • Doe een Powernap van tussen de 10 tot 20 minuten. Zet een alarm om op tijd weer wakker te worden. 20mins
  • Heb je echt langer nodig dan dat, probeer dan een volle 90 minuten te slapen. Zo krijgt je lichaam de tijd om een volle slaapcyclus te voldoen.

Korte dutjes

Als je een kort dutje doet voor even wat meer energie voordat je weer aan de slag gaat denk dat aan het nemen van een kopje koffie voordat je gaat liggen. De klinkt misschien wat tegenstrijdig, want koffie neem je meestal om wakker te blijven. Het werkt echter zo: Je neemt een kopje koffie en doet vervolgens kort je ogen dicht, hierbij wacht je eigenlijk op het moment dat de koffie begint te werken. Je wordt dus wakker met extra energie!

Note

Een middagdutje doen is gezond, vergeet dit niet! Je hoeft je dan ook totaal niet schuldig te voelen mocht je hier behoeften aan hebben.

Tip

Zorg ervoor dat je in een donkere ruimte bent waar je even kan liggen. Het is ook belangrijk dat je een dutje in kamertemperatuur doet. Te koud of te warm gaat ten koste van je rust.

dut_iets

over de auteur

Isabeau Engelaar

Isabeau Engelaar

Reageer