Persoonlijk Werk

Zo ga je om met mensen die je geen reactie geven

lifehacking-reactie
Isabeau Engelaar
Geschreven door Isabeau Engelaar

Iedereen kent wel het gevoel alsof je tegen een muur staat te praten. De persoon tegenover je heeft geen aandacht voor je er is er niet bij met zijn of haar gedachte. Geen reactie! Ook online hebben we hier last van. We worden hier gewoon totaal genegeerd. Lees ook: TED-talk: hoe spreek je zo dat mensen luisteren?

In het tijdperk van de technologie en met de vele opties om iemand te bereiken is het soms lastig ook om daadwerkelijk in contact te komen met iemand. In dit artikel gaan we het hebben over hoe je iemand kunt bereiken in het zakelijke leven.

Zakelijk telfort-connectie

In een bedrijf gaat het contact met andere medewerkers vaak via mail of een bedrijfsapp/groep. Ook het contact met andere bedrijven en zakenrelaties gaat vaak via de mail of telefonisch. Bij een telefonisch gesprek hoor je al snel wanneer iemand niet reageert. Deze persoon neemt namelijk niet op. Spreek wat in na de *piep*. Het is dan altijd nog maar afwachten of je wordt terug gebeld.

Contact via de mail is vaak wat afstandelijker. Je hebt geen idee wanneer iemand je mail gelezen heeft, of je het mailtje naar het juiste adres hebt gestuurd of dat je gewoon geen reactie krijgt.

Connectie

Geef de persoon met wie je contact zoekt een reden om je te willen helpen. Het is als allereerst dus belangrijk dat je hem om haar geen reden geeft waardoor ze gaan twijfelen aan jouw ‘professionaliteit’.

  • Denk aan kleine dingen als de naam van het bedrijf of persoon van wie je een reactie wilt ten allertijden goed te spellen. Weet je de naam van de persoon in kwestie niet meer precies, zoek hem dan even op.
  • Let op de toon van het berichtje (ook in een mail). Zorg dat je oprecht overkomt en niet teveel klikt alsof je een verkooppraatje houdt.
  • Laat zien dat je de persoon van wie je een reactie wilt relevant is. Je hebt zijn of haar advies/ hulp nodig en niet die van iemand anders.
  • Speel in op iemand ‘zwakheden’. Weet je toevallig dat de persoon met wie je contact hebt gevoelig is voor een beetje erkenning en waardering, gebruik dit dan ook.

naamloos

Maak het ze gemakkelijk

De een heeft het drukker als de ander. Er is soms gewoonweg geen tijd op te reageren op iedereen. Zorg er dus voor dat jouw mailtje geen lange en  moeilijk reactie vereist.

Tijd is geld

  • Zorg dat je onderwerp meteen duidelijk is en wat je verwacht van de persoon in kwestie. Denk bij het mailen dus aan een duidelijke en overzichtelijke onderwerpsregel.
  • Blijf beleefd maar wind er geen doekjes om heen. ”Straight to the point!”
  • Blijf specifiek. Geef bijvoorbeeld een datum aan voor wanneer je een reactie terug verwacht. Zowel via de mail als over de telefoon.

Geen reactie

Heb je na het volgen van deze tips nog steeds geen reactie terug, dan wordt het tijd dat je een ‘reminder’ stuurt. Zorg er voor dat je niet ongeduldig en dwingerig overkomt.

Heb je na de tweede mail nog steeds geen reactie ontvangen, bel dan even. Doe dit wel na minimaal 24 uur. Herinner de persoon in kwestie ook altijd even aan het feit dat je eerder contact hebt gezocht en waar dit over ging.

Urgent! urgent-priority-dispatch-bhgppc-clipart

Gaat het om iets dringends, dan is het na het ondernemen van deze stappen tijd voor het grove geschut. Betrek andere mensen bij jullie communicatie. Stuur bijvoorbeeld je eerste mail nog een keer met een checkup: Heb je onderstaande mail al gelezen? cc hierin een persoon die eventueel boven de persoon met wie je contact hebt staat.

Heeft dit allemaal geen zin, zoek dan iemand anders die je eventueel te woord kan staan.

 

 Bron: The Muse

over de auteur

Isabeau Engelaar

Isabeau Engelaar

Reageer

3 Reacties

    • Hallo Sander,

      Dat is zeker iets wat je kunt benoemen. Als de persoon in kwestie weet wat de gevolgen zijn van het niet beantwoorden van je mail of welke stappen je gaat ondernemen als hij of zij geen reactie geeft, kan dit zeker zorgen voor een antwoord.

  • Jammer dat dit artikel zelf vol staat met taalfouten.

    ‘te allen tijde’
    ‘iemands zwakheden’
    We en je is spreektaal. Men schrijft ‘wij/jij’
    Tevens worden er na ‘bullet points’ geen hoofdletters gebruikt.