Onderweg Persoonlijk

Zo overleef je een Quarter Life Crisis

quarter-life-crisis
Isabeau Engelaar
Geschreven door Isabeau Engelaar

“Is dit het nu? Is dit alles? Er moet toch meer zijn in het leven?” In meerdere gradaties grijpt de paniek je bij de keel, spontane huilbuien of woedeaanvallen zijn je niet onbekend. Hele nachten draaien waarna je uiteindelijk uitgeput in slaap valt en dat terwijl je de hele dag niks hebt gedaan. Je staat op en het riedeltje begint weer opnieuw. Dit zijn symptomen van een Quarter Life Crisis. Je hebt twee keuzes: Je kop in het zand steken of er iets aan doen! Lees ook: 10 heerlijke tips om meer uit een dag te halen.

Nu is iedereen vast wel bekend met de Midlife Crisis, maar sinds een aantal jaar is er ook de Quarter Life Crisis. In Nederland ook wel bekend als de “dertigersdip” of het “dertigersdilemma”. Deze crisis ontstaat, zoals het woord als zegt, op een kwart van een lang leven. Tussen je 22e en 35e levensjaar kom je wellicht in aanraking met deze Quarter Life Crisis. De definities variëren van een identiteitscrisis die voortkomt uit onduidelijkheid over wie je bent en wat je wilt in je leven tot een fenomeen dat wordt gekarakteriseerd door onzekerheid, teleurstelling, eenzaamheid, keuzestress en depressies. Dat is dus niet niks! Wat doe je hieraan?

Keuzestress

Wie ben je en wie wil je zijn, wat wil je nu doen maar ook later, waar wil je wonen, met wie wil je geassocieerd worden en aan wie heb je wat? Wat wil je vanavond eten gezond of ongezond, sporten of niet sporten, wel of geen kinderen, op wie ga je stemmen ga je überhaupt stemmen?

Barry Schwartz, een Amerikaanse psycholoog, heeft het in dit filmpje zelfs over “the paralysis of choice.” Dat je zoveel keus hebt dat je uiteindelijk maar niets kiest uit angst om de verkeerde keuze te maken.

Generatie Ygeny

Generatie Y staat voor de generatie die is geboren na 1980. Deze generatie is opgegroeid in een meerkeuzmaatschappij met toenemende welvaart, globalisering en technologische ontwikkelingen. Doordat deze generatie eindeloze mogelijkheden heeft kan het een paralyserende angst ontwikkelen om de verkeerde keuze te maken en willen we, of kunnen we, ons niet vastleggen. We zitten met allerlei vragen en allerlei mogelijkheden waarop we geen antwoord weten. Wat we wel weten is dit: door te kiezen bepaal ik mijn identiteit. Geen druk!

Hoe overleef je jouw Quarter Life Crisis

Zelfinzicht

Zelfinzicht lijkt het sleutelwoord te zijn in deze Quarter Life Crisis. Helaas ligt het wat gecompliceerder en is het probleem niet voor iedereen op dezelfde manier op te lossen. Een Quarter Life Crisis kan vaak maanden, gemiddeld een half jaar tot anderhalf jaar duren. Soms kan het simpelweg signaleren van het probleem al een groot deel van de oplossing zijn. Weten dat er iets aan de hand is en beseffen dat je hier niet alleen in bent kan al een hele opluchting zijn. Neem de tijd om te ontdekken waar en van wie je energie krijgt, wat je drijfveren zijn, wat je belangrijk vindt. Dat schept een kader en met name op het gebied van werk kan het helpen bij het beantwoorden op de vraag wat wil ik?”

Signalen moet je serieus nemen en aanpakken. Wie denkt dat het vanzelf wel weer overgaat komt vaak bedrogen uit. Voor sommigen kan het  helpen om hier hulp bij te zoeken in de vorm van zelfhulpboeken of een coach. Het kan net dat duwtje in de rug zijn om niet je  kop in het zand te steken. Een andere manier om de keuzestress onder controle te krijgen is om te bedenken wat je belemmert bij het maken van een keuze. Relativeren doet ook vaak goed, want laten we eerlijk zijn; Kan je een verkeerde keuze maken?

Tips

  • Tijd voor jezelf: Plan een avond alleen, het gaat er hierom dat je alleen durft te zijn en iets doet waar jij rustig van wordt. Neem de tijd om stil te staan bij de vragen die je hebt en bewust te worden van wat er bij jou speelt. Pas wanneer je je bewust wordt van gedachten en patronen kun je daadwerkelijk iets gaan veranderen.
  • Praat erover: Zijn er mensen in je omgeving die je vertrouwd? Is dit niet het geval en kom je er zelf niet uit zijn er ook altijd mensen die er gespecialiseerd in zijn om jou te helpen. Denk hieraan een psycholoog of coach. Het is belangrijk dat je eerlijk durft te zijn bij deze persoon en vooral jezelf.
  • Yoga: Yoga is niet alleen een goeie work-out, het is ook een actieve manier om je te helpen uit je hoofd en in je lijf te komen, los te laten en dichter bij je gevoel te komen. Een andere vorm van sporten kan voor jou ook de oplossing zijn.
  • Realisatie: Realiseer je dat de perfecte keus niet bestaat. Alleen de keuze die op dat moment het beste voelt. Heb geduld en wees ook tevreden met kleine stappen en vooruitgang. Alle stappen dragen bij aan het uiteindelijke doel. Het hoeft niet in een keer 180 graden anders. Focus je vooral niet teveel op wat je bij anderen ziet gebeuren maar focus je op jezelf en wat voor jou goed voelt.
  • Waardering en dankbaarheid: Kijk eens naar wat je al hebt. Wat je al hebt bereikt. Waar je nu staat. Vrienden en familie om je heen. Spreek je waardering uit. Vergeet niet dat ook de kleine dingen in het leven mee tellen.

Note

Er is geen goed of fout, wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken. Kijk wat voor jou werkt en waar jij je goed bij voelt.

Geluk is een keuze, maar misschien is geluk wel een heleboel kleine keuzes bij elkaar. Elk moment dat je kunt kiezen, kun je kiezen voor dat wat jou het meest gelukkig maakt. Elke dag is een nieuwe kans om opnieuw te kiezen. Misschien wordt de keuzestress wat minder, de toekomst wat minder wazig, de Quarter Life Crisis wat minder heftig.

 

Heb jij nog tips die je wilt delen of herken je deze symptomen? Laat dan een reactie achter.

 

over de auteur

Isabeau Engelaar

Isabeau Engelaar

Reageer