Persoonlijk Thuis Werk

Zo train je een sterke grip in je hand

lifehacking-grip
Redactie Lifehacking
Geschreven door Redactie Lifehacking

Als je iets niet begrijpt krijg je er volgens het spreekwoord geen grip op. Een spannend boek kun je bijna niet dichtslaan omdat het boek je helemaal in zijn greep heeft. Als je een presentatie houdt, is het belangrijk om de aandacht van je publiek vast te houden. Je handen en het belang van een sterke grip komen vaak terug in onze taal, en dat is niet voor niets! Lees ook: Zo train je strakkere benen en billen.

Kracht

Niet alleen gewichtheffers hebben baat bij een sterke grip in hun handen. Een stevige grip kan je goed van pas komen in allerlei situaties. Van het opendraaien van een pot appelmoes tot het aanpakken van een stoel tijdens een verhuizing. Veel van deze inspanningen vereisen meer kracht in je hand dan in de rest van je arm en vooral fysiek werk kan veel lichter aanvoelen. Een stevige grip kan ook het verschil maken als je bijvoorbeeld snel een ladder moet beklimmen of afdalen in noodgevallen.

Gelukkig zijn er enkele makkelijke oefeningen om de kracht in je hand te trainen. In dit artikel lichten we de 8 makkelijkste oefeningen uit voor het trainen van je hand en grip die je zowel op werk als thuis kan doen.

1. Rubber bal

1. Het knijpen in een rubberen bal is een prima oefening voor je hand en voorarm en zal de grijpkracht van je vingers enorm vergroten. Plaats de bal precies in het midden van je handpalm en gebruik je vingers om de bal te draaien. Probeer je duim niet te gebruiken.

ball

2. Hou de bal vast en druk deze tegen de onderkant van je duim. Vouw je duim over de bal en buig je pols iets naar binnen. Knijp zo hard je kan en ontspan daarna je hand weer. Blijf dit herhalen tot je last begint te krijgen van je pols en voorarm. Vervolgens herhaal je het met je andere hand.

2. Luciferstokjes

Deze oefening is moeilijker dan je zou denken. Plaats een luciferstokje of ander klein stokje tussen je wijs- en ringvinger op de nagels. De middelvinger plaats je bovenop het stokje. Probeer je duim en pink naar buiten te richten, zodat deze niet mee kunnen helpen.

hand

De truc is om de lucifer te breken door je middelvinger naar beneden te drukken terwijl je met je wijs- en ringvinger juist naar boven duwt. Als het niet lukt, kun je het stokje dichter naar je hand verplaatsen. Hoe dichter bij de hand, hoe makkelijker het is. Mensen met korte vingers zijn bij deze oefening in het voordeel.

3. Krant

Als je de krant hebt gelezen, moet je deze nog even bewaren. Met zo’n krant kun je een goede oefening doen voor je handen. Vouw ongeveer 6 pagina’s op elkaar en rol ze op in de vorm van een cilinder. Hou de cilinder met beide handen vast met enkele centimeters ruimte tussen je handen. Draai nu je rechterhand naar binnen en je linkerhand naar buiten tot de pagina scheuren. Als dit niet lukt, kun je de handen dichter naar elkaar plaatsen om zo druk uit te oefenen op een kleiner gebied.

paper

Als de pagina’s zijn gescheurd, kun je de oefening omwisselen. Draai dan je linkerhand naar binnen en je rechterhand naar buiten.

4. Deksel

Je hebt vast wel ergens een lege pot met een draaideksel liggen. Tijdens deze oefening draai je de deksel zo stevig mogelijk op de pot. Hou de bodem van de pot vast met je linkerhand met je rechterhand op de deksel. Draai nu de deksel los door je linkerhand naar links te draaien en je rechterhand naar rechts. Met deze oefening gebruik je alle spieren in beide handen. Naarmate je handen sterker worden, kun je de deksel steviger vastdraaien en blijft de oefening uitdagend.

jar

5. Stoel

Een goede oefening voor je handen is het optillen van een stoel aan de stoelpoot. Kniel op je rechterknie en pak de stoelpoot vast met je rechterhand (of andersom als je de stoel met links oppakt). De vingers moeten naar boven langs de stoelpoot geplaatst worden. Leun met je elleboog op de vloer en til de stoel op zodat alle vier poten tegelijk van de vloer komen.

chair

Als de stoel zwaar is, kun je beter beginnen bij de achterste poten, al zou je in dat geval meer je armen trainen dan je handen. Als dat ook niet lukt, kun je de stoelpoot op een hogere positie vasthouden, dichterbij de zitting.  Naarmate je hand sterker wordt, kun je de stoel vanuit een steeds lagere positie optillen. Uiteindelijk kun je zelfs een stoel aan de voorste poten optillen.

6. Deur

Met deze oefening heb je binnen de kortste keren een stevige grip in je hand. Ga voor een open deur staan met je voeten tegen de rand van de deur. Hou de deur met één hand vast ter hoogte van je middel en zak door je knieën tot je op je hakken zitten en naar achter kan leunen.

door2

Probeer de oefening met beide handen tot je moeiteloos aan de deur kan hangen. Begin door eerst je duim en drie vingers te gebruiken; dit bouw je af naar je duim en twee vingers tot je uiteindelijk met alleen je duim en wijsvinger aan de deur kan hangen. Als je dit geen moeite meer kost, kun je jezelf uitdagen door je vanuit de hurkende positie achterover te laten vallen. Voordat je valt, grijp je de deur vast met één hand. Hiermee train je niet alleen je hand, maar ook je snelheid en reflexen, vooral als je jezelf met meer kracht laat vallen.

7. Dumbbell

Niet alleen train je met deze oefening je vingers; je hele pols wordt er sterker van. Ga op een stoel zitten met je rechter elleboog op tafel. Grijp een dumbbell met een ronde onderkant vast met je rechterhand, met de vingers verspreid over het gewicht. Maak een draaibeweging met je pols en maak een zo groot mogelijke cirkel met het uiteinde van de dumbbell. Als je last krijgt van je pols, wissel je van hand.

bar-400x520

 

8. Papier

De volgende keer dat je een stuk hard karton of telefoonboek in de papiercontainer wil gooien, scheur het dan eerst in stukken. Plaats enkele lagen karton op elkaar of gebruik het volledige boek. Laat het gewicht van het papier of karton op je bovenbeen rusten en hou de stapel vast met twee handen. Door je rechterhand naar je toe te trekken en je linkerhand van je weg te duwen, scheur je de stapel doormidden. Niet alleen past er nu meer in je papiercontainer; je traint ook nog je handen en armen!

rip

Bron: The Art of Manliness

over de auteur

Redactie Lifehacking

Redactie Lifehacking

Lifehacking.nl gaat over slimmer werken en slimmer leven. Diverse auteurs schrijven over het snijvlak van kennismanagement, persoonlijke ontwikkeling, timemanagement en digitale innovaties. Lifehacking organiseert regelmatig activiteiten en we geven workshops, brainjams en lezingen over lifehacking-gerelateerde onderwerpen.

Reageer