Persoonlijk Productiviteit Thuis

Calorieën verbranden met huishoudklusjes

Isabeau Engelaar
Geschreven door Isabeau Engelaar

De ene dag staat het schoonmaken van de badkamer op de planning en de andere dag moeten de ramen worden gelapt. Het huishouden doen is iets wat niet iedereen even graag doet. Hoeveel calorieën je kan verbranden met bepaalde huishoudklusjes geven je misschien net die extra motivatie. Lees ook: Deze dingen moet je nooit in de vaatwasser doen!

Huishoudklusjes

Badkamer schoonmaken: 400 Calorieën per uur

Het is niet de meest leuke klus en waarschijnlijk ook gelijk één van de meest intensiefste klusjes. Alles moet van onder tot boven worden schoongemaakt. Je rekt en strekt hiermee je hele lichaam. Zet wat extra kracht bij het schrobben van je bad, wastafel, douche en eventueel toilet. Voor je het weet heb je zo 400 calorieën verbrand.

Tuinieren: 350 Calorieën per uur

Tuinieren doe je meestal voor je plezier. Je beslist zelf wanneer je dit klusje op je neemt en we doen dit dan ook het liefst met het zonnetje op ons gezicht. Met het resultaat in gedachten is dit klusje helemaal niet zo erg om te doen. Met het planten, zaaien en snoeien van bloemen, planten en bomen verbrand je aardig wat.

Dweilen: 312 Calorieën per uur

Bij dweilen gebruik je grote delen van je lichaam. Denk maar eens na: Door je knieën, met de dweil heen en weer, uitwringen en zo het hele huis door. Een hele work-out dus.

  • De vloer schrobben: 325 calorieën/uur

Ramen lappen: 300 Calorieën per uur

De ramen lappen stellen we het liefst zo lang mogelijk uit, maar als we niet meer zien wat er buiten gebeurt weet je dat het toch echt tijd wordt. Pak een trapje en zemen maar. Hiermee train je niet alleen je armen, maar ook je benen. Je benen train je doordat je het trapje steeds op en af gaat. Op om bij het hele raam te komen en af om de spons nat te maken. Met een kwartiertje traplopen verbrand je ongeveer 152 calorieën.

Lopend boodschappen doen: 275 Calorieën per uur

Ga in plaats van met de auto een keer op de fiets of lopend boodschappen doen. Je maakt niet alleen kilometers maar denk eens aan die zware tassen. Aan iedere arm een tas en je hoeft niet meer naar de sportschool om gewicht te heffen.

Stofzuigen: 250 Calorieën per uur

Stofzuigen is een goede armoefening. Van voor naar achter van links naar rechts en maar door. En dat is niet eens alles, zo nu en dan ga je even licht door je knieën en wring je je in bochten om echt overal bij te kunnen.

  • Afstoffen: 170 calorieën/uur

Auto wassen: 204 Calorieën per wasbeurt

Je auto wassen kan je natuurlijk door iemand anders laten doen. Hier verbrand je alleen geen calorieën mee. Ga zelf aan de slag, zo bespaar je niet alleen geld maar het is ook nog eens goed voor je lijn.

  • Afwassen: 160 calorieën/uur

De hond uitlaten: 169 Calorieën per uur

De hond uitlaten is natuurlijk het zelfde als een uurtje wandelen. Je zou misschien wel kunnen zeggen dat je hond uitlaten wandelen+ is. Geef je hond wat extra aandacht en ren een stukje met hem, gooi een balletje. Zo beweeg je zelf ook wat extra. Het hebben van een hond geeft je een stok achter de deur om ook daadwerkelijk naar buiten te gaan. Je moet hem wel uitlaten, zo ben je verplicht te bewegen.

hond-trekt-lijn1

Koken: 136 Calorieën per uur

Van eten kom je aan, maar van koken val je af. Je valt niet veel af maar wel een beetje. Je kunt zeggen dat het een goede compensatie is voor alles wat je tussen het koken door stiekem in je mond stopt onder het mom van “even proeven”. Hoe uitgebreider je kookt en hoe meer je roert, mixt, afgiet, snijdt en klopt hoe meer calorieën je zult verbranden.

Bed verschonen en weer opmaken: 136 Calorieën per uur

Persoonlijk vind ik het verschonen van mijn bed een zware klus. Vooral met warm weer raak je er uitgeput van. Het beddengoed eraf halen gaat prima maar het erop krijgen is een ander verhaal. Het hoeslaken past net om het zware matras en het is altijd weer stoeien om je deken perfect in de puntjes te krijgen. Zie je bed verschonen en weer opmaken voortaan niet meer als een huishoudklusje maar als een training voor je armen.

 

Bron: Vrouw

over de auteur

Isabeau Engelaar

Isabeau Engelaar

Reageer

7 Reacties

  • Zij dat écht calorieën en geen kilocalorieën, want als dat zo is zet het niet veel zoden aan de dijk?

    De energiebehoefte van mannen tussen de 30 en 50 jaar met een zittend beroep en weinig beweging in de vrije tijd ligt rond de 2.500 kilocalorieën per dag. Vrouwen van die leeftijd met dezelfde inactieve leefstijl hebben gemiddeld 2.000 kilocalorieën nodig. En 2.500 kilocalorieën zijn toch maar liefst 2.500.000 calorieën niewaar? Als ik geen denkfout maakt (wat niet valt uit te sluiten) dan vallen die 300 calorieën in het niet als je teveel geconsumeerde calorieën, bijvoorbeeld een boterham met stroop – minimaal 400 kilocalorieën – weg te werken door te poetsen????????

  • Leuke tips! Ik doe vaak het huishouden waaronder voornamelijk stofzuigen. Ik ben soms wel eens 2 uur per dag aan het stofzuigen. Nu weet ik ten minste waar alle calorieën aan besteed worden. Lachen!

    • Hallo Romano,

      Stofzuigen staat hoog in het lijstje, een prima huishoudklusje waar je aardig wat calorieën mee verbrand. Met die twee uur van jou, tikt het lekker aan!

  • Gelden de calorieën bij het stofzuigen ook voor mensen met een centraalsysteem? Die hoeven namelijk niet continu een stofzuiger mee te trekken. Ben wel benieuwd naar dit soort variabelen!

    • Hallo Leonoor,

      Dit zou zeker wat schelen, maar je kunt het natuurlijk zo intensief maken als je wilt. Doe wat squads tussendoor of span je bil/been en arm spieren wat extra aan. Deze aantallen zijn een gemiddelde en per apparaat of systeem wijkt het waarschijnlijk wat af, maar stofzuigen moeten we allemaal.