Thuis

Een net huis in 10 stappen

Geschreven door Janine Sterenborg

Een huis netjes houden: wie neemt het zich nooit voor om zichzelf vervolgens twee weken later in één grote bende te vinden? Met een paar stappen kom je al een heel eind. De basis: overbodige spullen weg doen en de overgebleven items geordend houden.

Een mens verzamelt nogal wat spullen in zijn leven. Veel huishoudens hebben spullen opgeslagen en van de helft weet niemand nog dat het bestaat en de dozen op zolder brengen bij het openen altijd weer verrassingen met zich mee. Voor wie het tijd vindt om orde in de chaos te scheppen, volgen hier tien stappen om tot een opgeruimd huis te komen, onderverdeeld in ordenen, wegdoen en opgeruimd houden.

Ordenen

1. Een plek voor alles
Alle spullen die een plekje in je huis verdienen, moeten ook hun eigen plek hebben. Weet je niet waar je iets moet plaatsen? Dan verdient het wellicht geen plek in je huis.
Orden je kasten, leg soort bij soort: boeken geclusterd, eventueel onderverdeeld in zakelijk en literatuur; kantoorartikelen in één lade; thee en kopjes bij de waterkoker, etc.
Gebruik je iets niet veel? Berg het dan makkelijk bereikbaar, maar buiten je gezichtsveld op, terwijl je dingen die je wel vaak gebruikt binnen handbereik bewaart. Een router gebruik je vaak, maar hoef je zelden aan te raken. Wanneer dit wel moet, is het handig wanneer hij binnen handbereik is. Bevestig dit bijvoorbeeld onder je bureau.

2. Géén plek voor alles!
Streef naar eenvoud: tijdens een verhuizing kom je erachter dat er aardig wat spullen zijn die je iedere keer weer meesleept, terwijl je niets anders ermee doet dan ze in- en uitpakken voor de verhuizing. Is een voorwerp een jaar niet gebruikt en/of wordt je er niet blij van? Weg ermee! Van items waar je aan bent gehecht, kun je eventueel een foto maken als herinnering. Zorg wel dat je computer op die manier geen verzamelbak wordt van foto’s van spullen die je weggooit..
Verder kun je spullen weggeven en verkopen, als weggooien een stap te ver is (zie punt 5).

3. Digitaal in plaats van papier
De grootste troep ontstaat wanneer overal stapels papier liggen die geordend moeten worden. Het grootste deel kan echter in de oud papierbak. Het is tijd om de papieren METEEN op te ruimen op de plek waar ze bewaard moeten worden. Over het algemeen zijn er twee opties: in de administratie-map of – eventueel na digitaliseren – in de oud papierbak. De digitale versies van de papieren gaan dan naar bijvoorbeeld Evernote.

4. Stel beperkte ruimte beschikbaar voor een bepaalde categorie spullen
Hoe meer ruimte je hebt, hoe meer ruimte je je verzamelwoede kunt geven. Houd deze woede onder controle door jezelf een beperkte ruimte te geven voor de opslag van magazines, gadgets, boeken, DVD’s, etc. Voor je het weet heb je kastenvol met items die je niet gebruikt. Op deze manier ga je selectiever om met de ruimte die je hebt en zorg je dat items die in principe leuk zijn, geen ‘clutter’ worden.


Stap 2: Wegdoen

5. Weggooien, -geven of verkopen
De spullen waarvan je in stap 2 en 4 afscheid neemt, kun je verkopen, weggeven of weggooien/recyclen. Heeft iets nog financiële waarde? Zet het dan op marktplaats. Bol.com heeft een handig verkoopsysteem voor boeken, cd’s en dvd’s. Heb je niche-producten? Dan zijn er wellicht sites of fora waar je het kunt verkopen of waar je de links naar je verkoopkanalen kunt posten. Garage sales, kofferbakverkopen en rommelmarkten zijn ook opties, maar dat kost meer tijd en moeite.
Natuurlijk kun je ook iemand blij maken door diegene een van je items te geven waar de persoon in kwestie interesse in toont. Geef niet zonder het te vragen allerlei afdankertjes aan anderen, omdat je denkt dat ze dat kunnen waarderen: hoe lief het ook is bedoeld, het staat ook bij hen alleen maar in de weg.
Op gratisaftehalen.nl kun je spullen gratis aanbieden. Wil dan nog niemand het hebben, breng het dan naar de kringloop, een weggeefwinkel of een ander goed doel. Willen ook die het niet aannemen? Dan is het echt de hoogste tijd om het item weg te gooien!

6. Optimaliseren
Met het verkopen van artikelen maak je budget vrij om te optimaliseren.
Als alles eenmaal is opgeruimd, is het tijd om je vraagtekens te zetten bij je meubels. Ben je echt zo gehecht aan die tafel, of kun je er beter een kopen die qua hoogte bij je stoelen past? Of andersom? Ligt dat matras eigenlijk nog wel goed? Is de kast niet veel te groot nu je zo hebt opgeruimd? Is die bijna uit elkaar vallende kledingkast niet eens aan vervanging toe? Deze spullen kun je ook verkopen, weggeven of -indien daarvoor geschikt- opbranden in je vuurkorf!

Stap 3: Opgeruimd houden

7. Nieuwe item? Ander weg.
Nu je beperkte ruimte hebt voor een bepaalde categorie spullen, kun je je spullen (op den duur) niet meer aanvullen. Verbeteren kan wel: koop je een nieuw item, doe dan een item dat je al hebt, weg. Een handige website om snel van je spullen af te komen is de website Gratis Afhalen Online. Als je krap bij kas zit kan het natuurlijk ook een handige site zijn om juist toevoegingen voor je huis te zoeken!

8. Ruim iedere avond 10 minuten op
Vlak voordat je naar bed gaat, heb je alleen nog je tandenborstel en aanverwante producten nodig. Dat is het perfecte moment om in tien minuten de rommel die je die dag hebt gemaakt, op te ruimen. Je hebt de spullen immers niet meer nodig vandaag. Zet of leg alvast dingen klaar voor de volgende dag, zoals je tas, de uitgaande post en je kledingset. Dan hoef je je daar niet meer druk om te maken als je slaapdronken je bed uit stapt.

9. Doe meteen wat binnen 5 minuten kan.
Een echte GTD-tip: laat taken niet liggen tot zich één grote berg aan taken heeft gevormd, maar handel kleine taakjes meteen af. Ideaal voor als je op die vriend(in) wacht die vijf minuutjes later komt, als je wacht tot de oven is voorverwarmd of als je even je gedachten moet verzetten van gepieker of werk. In vijf minuten kun je meer doen dan je denkt!

10. Wekelijkse schoonmaakbeurt
Met een opgeruimd huis ben je er nog niet: stof blijft verschijnen, hoe weinig spullen je ook hebt. Met een opgeruimd huis is schoonmaken echter een stuk makkelijker. Je hoeft niet allerlei spullen aan de kant te schuiven, wat het opruimen minder vervelend maakt, en je het resultaat beter ziet. En dat geeft weer voldoening!

 

Met dank aan Organizing Junkie, Zen Habits en Fly Lady.

 

 

5 simple ways:

5 Simple Ways to Organize Your Home

over de auteur

Janine Sterenborg

Janine is freelance journalist, (web)redacteur en (SEO)tekstschrijver. Ze heeft de website Nordic Vibes opgericht omdat ze nergens al het moois uit Scandinavië op één plek kon vinden. Op haar eigen website JanineSchrijft vind je artikelen en persoonlijke blogs. Momenteel reist ze plaatsonafhankelijk door, inderdaad, Scandinavië.

Reageer

10 Reacties