Thuis

Helpling – Een goede hulp voor de schoonmaak (adv.)

Geschreven door Frank Meeuwsen

Schoonmaken is van alle tijden. Het is een terugkerend ritueel waar we allemaal mee te maken hebben. Of het nu als kind op je eigen slaapkamer is of als volwassene in je huis of appartement. Er komt een moment dat je de boel moet schoonmaken. Het is niet altijd de meest eervolle taak en je weet dat je er met één keer goed schoonmaken nog niet klaar bent. Een schoonmaker (m/v) is een oplossing, maar waar vind je die en hoe weet je of het te vertrouwen is? Helpling is een webdienst die je hiermee kan helpen.

We hebben op Lifehacking al vaker aandacht over schoonmaken geschreven. We gaven tips gegeven zoals

Voor de duidelijkheid: Ik ben door Helpling benaderd om eenmalig kosteloos een schoonmaakster in te huren via hun dienst om te kijken hoe het bevalt. In ruil schrijf ik deze review en geef ik mijn eerlijke mening over Helpling. Vlak voor hun aanbod overwoog ik al om Helpling een keer in te schakelen voor een goede schoonmaak bij ons thuis.

Hoe werkt Helpling?

Uiteraard werkt Helpling via hun eigen website. Je begint met je postcode op basis waarvan een schoonmaakhulp wordt gezocht. Daarna kun je aangeven hoeveel kamers moeten worden schoongemaakt. Hierbij gaat Helpling uit van een basisschoonmaak per kamer en extra taken als het schoonmaken van de binnenkant van de oven of de ramen. Uiteindelijk betaal je €14,90 per uur voor de schoonmaak. Je kiest een beschikbare datum en tijd, betaalt online met creditcard of via automatische incasso en je bent klaar. Ik kon op deze manier in nog geen 10 minuten een schoonmaak regelen. De boeking moet wel minimaal 48 uur voor de datum van de schoonmaak worden geplaatst. Een boeking voor de zelfde of volgende dag is helaas niet mogelijk.

Hoe bevalt het?

Omdat het de eerste keer was dat een schoonmaakster inschakelde wilde ik wel thuis zijn. Ik had een vrije dag die precies in hun schema pastte dus dat was geen probleem. Ik had er eerlijk gezegd wel wat moeite mee om iemand anders schoon te laten maken. Je laat een vreemde binnen die door de kamers gaat, kasten met inhoud ziet en in de badkamer en toilet komt. Dat is een mentale sprong die ik nog moest maken.
Op de afgesproken tijd stond een Utrechtse vrouw voor de deur, ze was nog niet zolang voor Helpling aan de slag vertelde ze. Ik werd even ongerust, zou dit wel goed komen dan? Ik ben de deur uitgegaan met mijn zoon en na een uur of drie liep ik een schoon huis binnen. Ik ben erg tevreden over het resultaat. Het was niet alleen schoongemaakt maar ze had eveneens behoorlijk opgeruimd. We hebben twee kinderen die graag speelgoed laten rondslingeren en dat was die ochtend niet anders. Ze had alles netjes opgeruimd en schoongemaakt. Het was geen “VT Wonen fotosessie”-schoon maar in de tijd die ze had gekregen heeft ze echt enorm goed haar best gedaan en ben ik gewoon tevreden. Ik zou het zelf niet beter kunnen in die tijd.
Nu is helaas niet alles helemaal volgens wens, zo waren een aantal spullen in de badkamer en toilet anders geplaatst en opgeruimd. We zijn niet compleet autistisch over dat soort zaken, maar toch hebben we het weer op de vertrouwde wijze teruggezet. Verder had ik het idee dat één slaapkamer niet helemaal is gedaan. Maar wát is schoongemaakt, is wel goed gedaan en daar ben ik erg tevreden over.

Zoals gezegd, deze hulp kregen we aangeboden van Helpling in ruil voor een recensie. Ze kwamen op een goed moment want ik zat er al aan te denken om ze in te schakelen en te proberen. Ik verwacht wel vaker van Helpling gebruik te maken maar zal ze niet op vaste tijden inzetten. Ik denk dat we met ons eigen schoonmaakrooster en bovenstaande tips al een heel eind komen!

over de auteur

Frank Meeuwsen

Frank Meeuwsen is een onafhankelijk digitaal strateeg in zijn bedrijf The Incredible Adventure starts here... en oprichter van de website Lifehacking.nl. Tevens is hij voor Evernote de Nederlandse ambassadeur Zakelijk Gebruik.

Frank gelooft sterk in Getting Things Done. Nu nog het in de praktijk zien te houden. Je vindt hem vooral op Twitter en Google+.

Reageer

9 Reacties

  • Interessante review, zeker omdat ook mijn punt zou zijn dat een ‘vreemde’ zo maar door je huis loopt.
    Wat ik me wel afvroeg (heb de website van Helpling nog niet bekeken) is hoe de ‘screening’ van Helpling medewerkers is. En zie je bijv. van te voren wie er langskomt?

  • Ik ken Helpling omdat ik ooit bij de gesolliciteerd heb. Daarop heb ik nooit respons ontvangen. Als zij op die manier omgaan met sollicitanten zullen ze ook met klanten wel niet zo goed omgaan. Ik zal dus geen klant bij ze worden.

    • Zie mijn verhaal hieronder. Bij mij is er iets misgegaan bij een kortingsactie. Ik heb daardoor €60,- teveel betaald. Die weigeren ze mij terug te geven. Ook mag ik die 60 euro niet gebruiken voor een schoonmaakbeurt. Kortom: als er iets mis gaat, laten ze je in de steek. En ze hebben gewoon mijn €60,- nog! Ik vertrouw er dus niet op dat als er iets anders misgaat, zij het goed zullen regelen.

  • Het idee is leuk, maar ze laten je in de steek als er iets mis gaat.

    Ik zou hier toch enige nuance willen plaatsen. Het concept van Helpling is erg aantrekkelijk. Na 2 schoonmaken was ik erg enthousiast over het gemak van Helpling. Echter in de praktijk als er iets mis gaat dan helpen ze je nergens meer mee.

    Zo had ik tijdens een promotieactie van Helpling in de Bijenkorf vouchers gekocht voor 3 schoonmaken voor €90,-. Na 1 schoonmaak van €30,- kom ik er achter dat ze je maar 1 voucher per klant mag hebben. (Waarom heeft de medewerker van Helpling mij er dan meerdere verkocht in de Bijenkorf?). Die andere €60,- willen ze mij NIET teruggeven.

    Reactie van hun klantenservice is letterlijk:
    “Ik begrijp dat u ervan baalt dat u de tweede voucher niet op het zelfde adres kunt gebruiken. Ons systeem laat het niet toe een tweede boeking met deze voucher op uw adres te maken.”

    “U kunt de voucher eventueel verkopen of cadeau geven aan iemand op een ander adres.”

    Een medewerker van henzelf heeft mij dus te veel vouchers verkocht, ze houden mijn €60,- en zijn niet bereid om maar iets te doen.

  • Helpling is een nieuwe generatie schoonmaakbedrijf. Ik vraag mij af of het goed loopt. Nieuwe frisse wind in een sector is nooit verkeerd.