Zo weinig mogelijk eten weggooien

Onlangs zag ik op themakanaal Holland Doc de documentaire Taste the Waste over de enorme hoeveelheden voedsel die consumenten weggooien of die al weggegooid worden voordat ze die consument überhaupt bereiken. Een verhaal dat me aan het denken zette. Wat gooi ik zelf eigenlijk allemaal weg en kan dat ook anders? Niet dat ik dagelijks een vuilniszak vol gooi met nog prima te gebruiken voedingswaren… maar toch.

Wat ik al doe?

  • Boodschappen probeer ik te doen met een globaal weekmenu in gedachten. Ik houd een mix aan van voedingswaren die snel gebruikt moeten worden voor de eerste dagen en langer houdbare producten voor de wat langere termijn. Uiteraard kijk ik naar houdbaarheidsdata.
  • Groenten haal ik bij een boerderijwinkel. De groenten zijn er verser en dus langer houdbaar. Bijkomende voordelen zijn dat de groenten beter smaken, goedkoper zijn en niet – en dus milieuvriendelijk – verpakt.
  • Het eten van een nagerecht laat ik afhangen van de omvang van het hoofdgerecht. Heb ik wat veel gemaakt, dan maak ik het hoofdgerecht op, is de pan snel leeg, dan kan er nog een nagerecht bij.
  • Ik kook de onderdelen van de maaltijd meestal apart. Restjes groenten, rijst of aardappelen kun je dan gemakkelijker weer hergebruiken in de maaltijd van morgen. Is er voldoende over van een eenpansgerecht, dan vries ik het in of eet het de volgende dag als lunch.
  • Brood haal ik in kleine porties uit de diepvries. Zo heb je niet snel te veel. Wat ouder brood is nog prima voor tosti’s of soldaatjes (reepjes in boter gebakken brood, lekker bij een kop soep!).
  • Rimpelige appeltjes of andere groenten of fruit die nog goed zijn, maar niet lekker meer zijn om zo op te eten gaan in de sapcentrifuge. Dat levert verrassende sapjes op.
  • Kleine restporties groenten doen het prima in eenpansgerechten, zoals nasi. Of verwerk ze in een soepje.

Zo weinig mogelijk eten weggooien, is niet alleen een kwestie van maatschappelijk verantwoord leven; het bespaart je ook geld. Meer tips vind je op onder andere de website Eten is om op te eten. Ik ben erg benieuwd naar tips van Lifehacking-lezers!

Tot slot: vandaag kwam ik een grappige boodschap op Twitter tegen, waarbij iemand haar teveel ingeslagen kipfilet probeerde te redden van de vuilnisbak.

Reacties

  1. zegt

    Wat een goed stuk Erno. En fijne tips. Dat van die sapcentrifuge had ik ook nog niet bedacht, ga ik zeker doen!
    Een kleine aanvulling: sla pas aanmaken met een dressing op je bord. Zo kan je restjes de volgende dag nog gebruiken voor de lunch of sla tussen een boterham met kaas. Als je het in de slakom aanmaakt kan je het niet meer bewaren.
    Eetsmakelijk ;-)

  2. Ergo zegt

    Wat bij minder mooie appeltjes, peertjes, perzikken en mango ook goed kan is: in kleine stukjes en dan hop, stukkoken in de pan. Instant warme appelcompote, lekker bij een stukje vlees.

  3. Lise zegt

    Van restjes groente maak ik regelmatig aan het einde van de week hartige taart of pizza. Van rimpelige appeltjes maak ik appelmoes. Verder doe ik veel aan combinatiekoken. Misschien niet zuiniger, wel sneller! Als ik kaassaus maak voor witlof, maak ik een dubbele portie en gebruik ik de rest van de kaassaus voor lasagne. En voor de groente die overblijft bij de lasagna, gebruik ik weer op de pizza (samen met de helft van de tomatensaus). Een dag gebakken of gekookte aardappelen? Dan meteen de rest van de aardappelen opkoken voor de stamppot voor de volgende dag. En terwijl de aardappelen staan te bakken, stamp ik er meteen puree van en dat hoeft de volgende dag alleen nog maar door de rode kool geroerd!

  4. Martijn zegt

    Heb je kids die potjes eten (6mnd – 18mnd), of buren met zulke jonge kinderen: hup in de blender (de restjes, niet de kids) en weer een hapje klaar. Scheelt een euro per dag per kind aan a-merkpotjes.

  5. Carla zegt

    Wij hebben al jaren een compostbak in de tuin. Werkt prima, al moet je wel goed weten wat je er wel en niet in kan gooien. Toch is het ongelooflijk hoeveel (uit keuken en tuin) er in gaat.
    Verder denk ik ook dat zo min mogelijk weggooien begint met de inkopen.

  6. zegt

    Er zijn altijd nog relaties die straks met de feestdagen kerst (voedsel) pakketten geven. Mijn tip alle zaken die je niet direct aanspreken niet in de keukenkast pakken maar direct afgeven bij de lokale voedselbank. Hier wordt het eten eerlijk verdeeld.

  7. zegt

    Vertrouw niet op THT data van frisdrank en blikvoedsel… Vroeger was dit jaren houdbaar, maar tegenwoordig zit er maar een houdbaarheidsdatum van enkele maanden op (omdat de fabrieken graag meer frisdrank willen verkopen). Het zelfde geldt voor blikvoedsel… Vroeger werden deze pas weggegooid als ze bol gingen staan, tegenwoordig zijn ze al “niet meer te gebruiken” naar een jaar ofzo!

  8. Marion zegt

    Prima tips, ik voeg die van mij er graag aan toe: gebruik de keukenweegschaal voor pasta, rijst, bulgur, couscous etc.. Vooral bij allerlei pastavormen is het gewicht vaak lastig in te schatten, en is het al snel teveel.

  9. Judith zegt

    De documentaire was inderdaad indrukwekkend. Ik doe hetzelfde als Marion: wegen van pasta en rijst. 75 gram ongekookte pasta p.p. gaat bij ons schoon op. Voor groenten houd ik ook een vaste hoeveelheid aan voor twee pers. Hierdoor houd ik eigenlijk nooit iets over. Verder neem ik het niet zo nauw met de THT-datum, maar vertrouw ik op mijn smaak en neus. Ik ga ervan uit dat de voedselindustrie een ruime marge in acht neemt en dat ik over het algemeen best iets kan eten dat ‘over de datum is’.

  10. zegt

    En natuurlijk: boodschappen met een volle maag! Niet geheel onbelangrijk voor de inhoud van je winkelwagentje.

    Wat ook erg lekker is is de AH Applicatie gebruiken op je mobiel (voor de iPhone in ieder geval). Scannen, aantallen opgeven en de looproute van de winkel bepalen. Snel, efficiënt, handig en makkelijk te gebruiken. Ook ideaal als je regelmatig dezelfde boodschappen koopt met je bonuskaart.

  11. Maria zegt

    Schaf een kip in je tuin(tje) aan; grappige dieren en je kunt je niet voorstellen wat die aan groente- en tafelafval kunnen wegwerken!

  12. zegt

    Wij gooien eigenlijk zelden voedselresten weg. Koken met een weegschaal helpt en als het toch teveel blijkt kunnen – zeker rijst en pasta maaltijden – even in de koelkast en ‘savonds even opwarmen/opbakken als je snacktrek hebt. Dat scheelt ook weer (voorverpakte) snacks. Was er te weinig? Eet later op de avond lekker een broodje oid. Tot slot loopt mijn vriendin regelmatig de voorraad even door en dan volgt er een kort lijstje met “spullen die snel op moeten”. Dit vergt iets meer discipline, maar levert je eigenlijk een besparing op.

  13. zegt

    waar komt toch die overtuiging vandaan dat aangemaakte sla niet bewaard kan worden? Mijn oudste dochter is er werkelijk dol op! sla van gisteren, jammie.

  14. Corné zegt

    Goed verhaal. Wij gooien ook vrijwel nooit eten weg. Hebben we teveel van iets gemaakt dan vriezen we het in en gaat het altijd nog als 1-persoonsmaaltijd of tussendoortje op. Zijn er ingrediënten over dan zoeken we een recept met die ingrediënten of verzinnen zelf wat. Vaak levert dat leuke en verrassend lekkere gerechten op.

  15. Jan zegt

    Ik gooi het teveel aan eten altijd gewoon weg, ik verdien toch genoeg om dit te kunnen betalen. Dit levert mij veel vrijheid op en dus geen geklooi met weegschalen, dubbelkoken en voedsel dat oud en over datum is. Mijn hack: tijdswinst door meer geld. Simpel toch?

  16. peter zegt

    1 keer per week boodschappen doen, weegschaal gebruiken. En de meeste dingen (rijst, aardappelen, Pasta) hoeven slechts de helft of minder van de kooktijd te gebruiken als je de pan in een oude trui of zo iets wikkelt. Soort hooikist effect krijg je dan. Zelfs stoofperen krijg je zo gaar in 20 minuten koken ( eerst 10 minuten en dan na anderhalf uur nog 5 minuten) .

  17. zegt

    De beste tip is om geen boodschappen te doen als je honger hebt. Dan koop je namelijk altijd veel meer!