Werk

Information overload in cijfers

Hoe ga ik efficiënt met mijn tijd om? Hoe maak ik een relevante selectie uit het enorme aanbod aan feeds, blogs en andere informatiebronnen? Maar ook: hartstikke leuk dat MSN, LinkedIn en Hyves voor mijn werknemers, maar wat levert dat op? Information overload en ook de waarde van het volgen van verschillende informatiebronnen is een terugkerend thema.

Rescuetime, een gratis online tool die meet hoeveel tijd je aan verschillende applicaties besteed, deelde haar cijfers over information overload:

Resultaten Rescuetime Information Overload onderzoek

  1. De gemiddelde werkdag heeft 6,71 uur achter de computer;
  2. De gemiddelde Instant Messaging (Chat applicaties als MSN, Skype, Google Talk e.d.) gebruiker switch 77 maal per dag naar het Instant Messaging venster (gemiddeld 11,5 keer per uur of een maal elke 5,2 minuten);
  3. De gemiddelde gebruiker bezoekt 40 unieke internetdomeinen per dag (domeinen, geen pagina’s; dus Hyves telt als 1 domein, ongeacht hoeveel pagina’s je binnen Hyves bekijkt);
  4. Het gemiddelde aantal gebruikte programma’s is 17;
  5. 26% van de tijd wordt door gebruikers binnen een webbrowser besteed;
  6. 61% van de tijd worden applicaties gebruikt die gebruik maken van internet (dus op een of andere manier informatie halen of verzenden naar internet);

Gebruik van applicaties

Communicatie (Instant Messaging (6%), Email (18%), Chatten binnen Sociale Netwerken (2%)) maakt 38% uit, “Output” Apps (MS-Office style apps, design apps, database apps, etc) 34%, Media, Nieuws en Blogs 14%, Social Networking (Facebook, MySpace, Twitter) 5%, Games, Entertainment en Shopping 4% en dan houden we nog 5% over.

De cijfers zeggen weinig over het gemiddelde van de totale internet populatie. Rescuetime gebruikers zijn over het algemeen early adopters die belang hechten aan effectieve tijdsbesteding (zie ook de post op hun weblog voor verdere uitleg over de onderzoeksmethodiek en de steekproef). Desalniettemin levert het wel een aardig beeld op en kunnen we een aantal interessante learnings er uit halen:

Learnings

  1. Ondanks het feit dat Instant Messaging waarde heeft binnen communicatie en het vergaren van kennis lijkt het de grootste disruptor te zijn. Een stelregel is dat elke onderbreking van een taak je weer 5-10 minuten kost om de taak opnieuw op te starten. Wanneer je dus elke 5,2 minuten onderbroken wordt door een bericht ben je vrijwel de hele dag minder productief;
  2. Internet is definitief niet meer weg te denken uit een werkomgeving: 61% van de applicaties maakt gebruik van het internet en 26% van de activiteiten wordt binnen een browser uitgevoerd;
  3. Gezien het aandeel van communicatie en media/nieuws (samen 52% van de tijd) lijkt het meer en meer belangrijker te maken keuzes te maken wanneer je toegang zoekt tot welke informatie; een goede en verantwoorde keus lijkt te lonen 🙂

Ik ben zelf met name benieuwd of het aantal programma’s (17) over de komende periode wordt teruggebracht, of het aantal unieke domeinen (40) wordt teruggebracht, hoe snel het percentage van in-browser activiteiten (nu nog 26%) toeneemt en hoe we gaan leren omgaan met het grote aantal instant messaging interrupties per uur (77). Hopelijk blijft Rescuetime die informatie met ons delen in de toekomst en kunnen we binnenkort ook genieten van de data van Wakoopa, onze Nederlandse equivalent van Rescuetime.

over de auteur

Redactie Lifehacking

Redactie Lifehacking

Lifehacking.nl gaat over slimmer werken en slimmer leven. Diverse auteurs schrijven over het snijvlak van kennismanagement, persoonlijke ontwikkeling, timemanagement en digitale innovaties. Lifehacking organiseert regelmatig activiteiten en we geven workshops, brainjams en lezingen over lifehacking-gerelateerde onderwerpen.

Reageer

7 Reacties

  • Interessant onderzoek, vooral over het grote aantal MSN-interrupties tijdens werktijd (klein foutje in de laatste alinea; 77 is per dag en niet per uur). Daar zullen werkgevers niet zo blij mee zijn…

    Ik sprak laatst een onderzoeker die bezig was software te ontwikkelen die d.m.v. het keyboard- en muisgedrag kon voorspellen wanneer iemand hard aan het werken was. Als dat het geval was, zorgde de software dat er geen pop-ups (van bv. nieuwe e-mail of MSN-gesprekken) binnen kwamen. Zodra de productiviteit weer afnam, werden de pop-ups alsnog getoond. Ben benieuwd wanneer de tool beschikbaar wordt, want ik heb zelf ook wel eens last van die onderbrekingen 🙂

  • “klein foutje in de laatste alinea; 77 is per dag en niet per uur” Scherp, dankjewel!

    Als die tool beschikbaar komt houd ik me zeer aanbevolen 🙂
    Vond het ook opvallend, dus heb mijn MSN lijst maar eens ingekort en de twitter interrupties uitgezet.

  • Grappig is dat er een groot verschil is tussen de werkende generatie en de generatie die nu school gaat verlaten.
    Leerlingen hebben de vaardigheid ontwikkeld waarmee ze na een kleine aanwijzing razendsnel hun aandachtniveau kunnen verhogen naar één bron, zonder de aandacht te verliezen over andere bronnen.
    Multitasken is een vaardigheid die wij (studerende/werkende generatie) nooit zo goed zullen beheersen als de toekomstige werknemers die met computers zijn opgegroeid. Voor hen is het geen grote disruptor, omdat ze hebben aangeleerd dat ze de waarde van signalen (IM, e-mail) razendsnel en onbewust kunnen inschatten.

  • […] Open en efficiëntere communicatie is noodzakelijk om onderlinge relaties te versterken en samen taken effectief uit te voeren en te coördineren. Dit vraagt van teamleden de bereidheid om open te zijn en open te staan. Het delen van de eigen bedoelingen en meningen helpt teams bij het afstemmen van activiteiten en het verkorten van de feedbackcyclus. Naast een goede informatiebeheersing is het voor kennisintensieve organisaties dan ook van levensbelang om de beschikbare communicatiekanalen te evalueren op effectiviteit en efficiëntie. […]