Werk

Microsoft Word tips [1]

In de afgelopen tien jaar heb ik een stuk of vijf boeken geschreven in Word. En als lifehacker leer je als vanzelf een aantal slimmigheidjes om dat snel te doen.

Eén daarvan is het toewijzen van een sneltoets aan een stijl. In Word kun je met een stijl aangeven dat een stuk tekst er op een bepaalde manier uit moet zien. Voor standaard tekst wordt de stijl “normaal” gebruikt, maar je kunt ook stijlen maken voor bijvoorbeeld paragraaftitels en hoofdstuktitels. Nu kun je die stijlen bedienen met je muis en allerlei knopjes, maar het werkt voor mij in de praktijk veel eenvoudiger om daar een sneltoets aan te hangen.

Ik typ bijvoorbeeld “Inleiding” en druk dan op Ctrl+1. En voila: m’n hoofdstuktitel is klaar. Bedenk ik me en moet het toch een paragraaftitel worden dan druk ik Ctrl+2 en is ook dat weer geregeld. Niks geen gehannes met de muis.

Hoe stel je dat nou in?

In Word 2007 gaat dat als volgt:

  1. Selecteer in de knoppenbalk met (jawel) je muis de stijl “Kop 1”.
  2. Klik met je rechtermuisknop en kies het menu-item “Wijzigen…”
  3. Klik helemaal linksonder in het dialoogje op de knop “Opmaak”
  4. Kies het menu-item “Sneltoets”
  5. Druk de sneltoets in die je wilt toewijzen aan de stijl “Kop 1”, in mijn geval Ctrl+1
  6. Klik op de knop “Toewijzen” links onderaan, daarmee overschrijf je wel de oude instelling voor Ctrl+1, maar dat vind ik zelf geen probleem – en anders kies je gewoon een andere combinatie
  7. Klik op de knop “Sluiten” rechts onderaan
  8. Klik op de knop “OK”

Vanaf nu kun je Ctrl+1 gebruiken om een stuk tekst te veranderen in een hoofdstuktitel. Je moet dus nog wel even wat sneltoetsen toewijzen voor de andere stijlen die je veel gebruikt.

Mijn toetsen

Ik gebruik zelf vooral de volgende toetsen:

  • Ctrl+1 = Kop 1
  • Ctrl+2 = Kop 2
  • Ctrl+3 = Kop 3
  • Ctrl+Spatie = Normaal
  • Ctrl+Q = Quote (een nieuwe, eigen stijl van mij)
  • Ctrl+N = Note (ook een nieuwe, eigen stijl)

In eerdere versies van Word zitten de knopjes soms net op een andere plaats, maar werkt het systeem in principe ook. Het is misschien handig om ervoor te zorgen dat je instellingen worden opgeslagen in het Normal.dot(x) sjabloon, dan zijn ze voortaan beschikbaar in alle nieuwe documenten die je maakt.

Update: Mike schreef in het commentaar dat Word zelf sneltoetsen heeft gedefiniëerd voor de stijlen Kop 1, 2, 3, namelijk: Ctrl+Alt+1 (2,3). en voor Normal kun je Ctrl+Shift+N gebruiken. Bedankt Mike.

over de auteur

Taco Oosterkamp

Taco Oosterkamp is één van de mede-oprichters van Lifehacking.nl en de Nederlandse expert in tijd vrijmaken.

Nadat hij jarenlang het gezicht van Getting Things Done in Nederland was, traint en coacht hij tegenwoordig vooral ondernemers en managers om heel veel tijd vrij te maken voor belangrijke dingen, zoals strategie, innovatie en groei. Dat doet hij samen met collega-expert Marleen Kruyswijk in hun bedrijf Fridays Off!®. Op zijn website kun je ook zijn gratis e-book downloaden.

Taco spreekt regelmatig op allerlei seminars, conferenties en teamdagen en schrijft artikelen, boeken en columns.

Reageer

53 Reacties

  • Goede tip! Niet alleen voor het schrijven van boeken overigens. Maareh…

    “@Wim – hoeveel boeken heb jij geschreven de afgelopen tien jaar?”

    Wat is dat nu voor argument? Begrijp ik goed dat een tip beter wordt naar mate iemand meer boeken heeft geschreven? In dat geval: ik ken iemand die 10+ boeken heeft gepubliceerd, en steeds handgeschreven manuscripten heeft ingeleverd bij de uitgever. Hij kan die werkwijze aan iedereen aanbevelen!

  • @Lars – dat was geen argument, het was een vraag.

    Wim poneert in één zin een stelling zonder die verder te onderbouwen. Als ik vervolgens ga kijken naar LaTeX zie ik een aantal dingen die het volgens mij eerder lastiger maken om een boek te schrijven. Vandaar dat ik vraag naar zijn eigen boekschrijfervaring. Ik heb zelf weinig aan tips of stellingen van mensen zonder praktijkervaring.

    Dus: als iemand (Wim?) uit eigen ervaring kan vertellen waarom LaTeX zoveel beter werkt: graag.

    En handgeschreven manuscripten werken voor mijzelf weer een stuk minder vlot dan welk computerprogramma ook, al is het maar omdat ik veel sneller typ dan schrijf.

    BTW: oorspronkelijk was ik een tip aan het geven over het werken met Word. Dat iemand dan in het commentaar een draai geeft naar betere/slechtere software moet hij zelf weten, maar daar ging het mij in elk geval niet om.

  • @Taco: minder dan jij, maar dat maakt Word niet beter. De reactie was bedoeld om te laten zien dat Word niet de enige tekstverwerker is, wat dat denken veel mensen. Terwijl Word meestal niet de beste keus is imho.

  • Ik wilde daar eigenlijk niet verder op ingaan en de commentaren over je tips laten gaan (want die zijn zeker handig). Zal morgen dan wel over LaTeX uitwijden, heb nu geen tijd.

  • Met Latex is het mogelijk een boek er professioneel uit te zien. Boeken die je in de winkel koopt zien er nou eenmaal niet uit als worddocumenten.
    Latex wordt voornamelijk gebruikt door “full-time schrijvers”, mensen die zich met exacte wetenschap bezighouden en Nerds, maar ook de gewone man kan er zijn voordelen uithalen.

    Voordelen van Latex zijn:
    – Het is gemakkelijk om een document een uiterlijk te geven alsof het door een drukker is gemaakt.
    – Het is gemakkelijk wiskundige formules in te voeren en ze er duidelijk uit te laten zien.
    – De commandos geven het document een logische structuur.
    – Als je gewend bent ermee te werken zul je gemakkelijk sneller kunnen werken dan iemand die bovengemiddelde ervaring heeft met Microsoft Word.

    Nadelen zijn
    – Je moet in het begin de tijd nemen om het te leren.
    – Je moet het een beetje leuk vinden om het te kunnen leren.
    – Als je met meerdere mensen aan een document werkt, zullen de mensen waarmee je werkt ook allemaal Latex moeten kunnen, want het heeft geen nut om ermee in word te werken. Je kunt het wel naar word exporteren, maar als je eenmaal in Word aan het werk bent, vallen de voordelen van Latex weg.

  • @Paco – dank je wel voor je uitleg. Toch nog een paar vragen van mijn kant.

    Ik snap niet goed waarom een in Word gemaakt document er niet professioneel uit zou kunnen zien. Waar zie jij de beperkingen?

    Ik zie heel goed dat er nog een hoop verbeteringen mogelijk zijn aan Word, maar als ik LaTeX Google zie ik vooral een taal voor de beschrijving van de structuur van een document. En wel allemaal in ASCII. Tijdens het schrijven lijkt mij dat vooral lastig.

    Ter vergelijking: in mijn eigen Content Management Systeem heb ik code geschreven om Textile te kunnen gebruiken bij het maken van webpagina’s. Daar vind ik dat handig, omdat de meeste online html editors niet lekker snel werken.

    Maar wanneer ik een boek schrijf wil ik graag tijdens het schrijven al plezier hebben van de visuele structuur die gebaseerd is op de structuur van het document. In Word geef ik bijvoorbeeld aan dat iets een titel is (Ctrl+1), maar dat zie ik dan ook meteen als titel. Wil ik later de layout van de titel aanpassen, dan is dat ook geen probleem.

    In LaTeX (als ik het goed snap) werk ik met platte (ASCII) tekst, die pas door een ‘compiler’ vertaald wordt naar een visuele structuur. Daar heb ik tijdens het schrijven dan dus weinig aan. Of mis ik iets?

    Verder is LaTeX zo te zien geen tekstverwerker. Die zal ik dus ook nog moeten zoeken, want het werken in een boek van 200 pagina’s in Notepad trekt mij niet echt 🙂 Heb je daar dan suggesties voor? Het voelt nu een beetje als command-line werken, wat leuk is voor commando’s, maar voor tientallen bladzijden tekst zie ik dat nog niet zo.

    > Als je gewend bent ermee te werken zul je gemakkelijk sneller kunnen werken dan iemand die bovengemiddelde ervaring heeft met Microsoft Word.

    Waar zit dat ‘m dan in? Wat gaat er precies sneller in LaTeX dan in Word of Wordperfect?

    En kan iemand mij uitleggen hoe eenvoudig ik een plaatje in een LaTeX document kan integreren. Dat kan ongetwijfeld beter dan in Word, bijvoorbeeld met goede stijlregels over de hoogte/breedte en plaats op de pagina. Klopt dat? En zie ik die plaatjes dan tijdens het schrijven?

    Interessant dit… bedankt voor het meedenken.

  • Plaatjes invoegen in LaTex gaat bijv. met een commando \includegraphics en dan tussen accolades geef je de naam en eventueel lengte en hoogte in mm. Ook positie kun je dan meegeven.

    Het voordeel van LaTeX is (voor mij althans ook een nadeel) dat je precies typt wat je wilt hebben qua opmaak. Met \chapter maak je een nieuw hoofdstuk. Pas bij het compileren zie inderdaad pas hoe dat er uit komt te zien. Je maakt dus puur een structuur in ascii geschreven die dan uit een documentstijl die je opgeeft bepaalt welke lettertypen, marges, inspringgrootte etc. gebruikt moeten worden. Om een ander iets makkelijker te maken zijn er omgevingen zoals LyX die het werken met LaTex makkelijker maken en je al een indruk kunnen geven hoe je document eruit komt te zien, maar vanwege die direct zichtbare layout vind ik Word 2007 fijner om mee te werken. Wat betreft het gebruik van wiskundige formules hebben ze bij word volgens mij een beetje afgekeken bij LaTeX, want in de formule-editor kun je met zelfde commando’s in Word symbolen invullen. Bijv \epsilon genereert deze Griekse letter in zowel Word 2007 als in LaTeX.

    Voor documenten met een heel complexe opmaak blijft LaTeX wel efficiënter, puur omdat je echt helemaal precies kunt definiëren wat je wil.
    Een ingewikkeld voorbeeld wat weinig mensen nodig hebben, maar toch duidelijk maakt wat ik bedoel is dit.

    Stel ik wil een zin schrijven met daaronder de letterlijke vertaling, zo dat de woorden hierin zo uitgelijnd zijn dat elk woord precies onder het equivalent in de andere taal staat. Met LaTeX heb je hier gewoon commando’s voor zodat ik dit gewoon in twee regels tekst kan doen.
    In Word moet ik een onzichtbare tabel maken waar ik voor elke woordgroep een kolom maak. Eigenlijk omslachtig dus.

  • Klopt het als ik het bovenstaande dan samenvat als:
    In Word kun je makkelijker visueel werken, maar omdat je met LaTeX als het ware bij de bron van de opmaak kunt je meer controle hebt?
    Wat dat betreft snap ik wel dat sommigen LaTeX prefereren, want we kennen allemaal de layout problemen in Word, vooral als je ook images gebruikt. Al moet ik zeggen dat het in Word 2007 allemaal vrij aardig werkt.

  • Leren omgaan met LaTeX is niet zo heel veel werk, als je The Not So Short Intro To LaTeX (te vinden op ctan.org) leest kan je al erg veel. En kan je in principe de helft (het wiskunde gedeelte) overslaan van die intro. Op ctan.org vind je trouwens ook veel packages om LaTeX naar je eigen smaak aan te passen. LaTeX is trouwens gratis, voor de Windows versie moet je naar miktex.org gaan.

    In LaTeX schrijf je inderdaad in een soort code, wat in Notepad kan (zelf gebruik ik TeXniCenter (Windows), die heeft namelijk highlights en andere handigheidjes, of Kile voor Linux). Je schrijft een soort html code, zodat het dus duidelijk is waar een opmaak begint en eindigt (erg prettig imo). Je houdt dus strict de opmaak en inhoud gescheiden (zoals (x)html en css waarmee je dus makkelijk met het aanpassen van 1 bestand de layout van je hele homepage kan aanpassen).

    Om te zien hoe een document er uit komt te zien moet je het inderdaad compilen. Maar tijdens het schrijven heb je het niet nodig om een kopje tekst ook echt groter te zien (TeXniCenter geeft de tekst al een ander kleurtje). Als je een boek schrijft met meerdere hoofdstukken dan vind ik het makkelijk om elk hoofdstuk in een apart bestand (en zelfs in een aparte directorie) te zetten. En dan heb je een hoofdbestand waar je alles samenvoegt, met \include{bestand1.tex}. In dat hoofdbestand definieer ik ook allerlei handigheidjes; vind je \chapter{…} teveel lang dan kan je het afkorten tot \ch, maar je kan ook nieuwe commandos maken (met meerdere argumenten).
    Persoonlijk vind ik het refereren in LaTeX veel makkelijk, je geeft namelijk elke sectie, tabel, plaatje et cetera een label waarna je refereert, LaTeX zorgt er voor dat elke dingetje het juiste nummer krijgt. LaTeX houdt er rekening mee dat een document ook leesbaar moet zijn en zorgt er dus voor dat er niet teveel letters op een regel staan waardoor het lezen makkelijker wordt.

    Bart geeft een goede (korte) samenvatting dat Word inderdaad visueel is en LaTeX je alle controle geeft over het document. En dat vind ik erg prettig, de opmaak van het document is makkelijker en logischer. En je kan er nieuwe commando’en definities mee maken wat erg handig is, zoals je aangeeft in je tip.

  • Wellicht toch nog even een nieuwe blog met Word handigheidjes.
    En deze dan wijzigen in Word vs LaTeX of zo….

    PS ik ben groot voorstander van Word trucjes (ook andere software trucjes) de snelkoppelingen naar mijn stijlen heb ik ondertussen ingevoegd!

  • LaTeX is cool, maar ik denk persoonlijk dat je ’t alleen moet gebruiken als je je echt ernstig verveelt. Heb er diverse verslagen mee gemaakt, en ‘k vind het nog steeds tijdverspillend.

  • erg fijn Taco! ik hou absoluut van sneltoetsen… en word is nou precies zo’n programma waar ik nog weinig sneltoetsen en trucjes voor weet!
    Hartelijk dank!

  • @Gert-Jan
    Het gebruik van LaTeX kan juist veel tijd besparen door de stijl van het document van tevoren vast te leggen. Tijdens het schrijven ben je veel minder bezig met de opmaak van je document, omdat dat wordt gedaan door LaTeX. Het wijzigen van totale stijl van je document is makkelijker aan te passen in LaTeX, omdat je dit doet in het begin van het document en daarna heel het document in de nieuwe stijl is gewijzigd.

  • @Nelis
    Je kunt met Word 2007 volgens mij via ook op die manier werken door bijvoorbeeld een paragraaf titel als dusdanig aan te duiden (style). Als je dan voor je document alle paragraaf titels in 1 keer wilt aanpassen, dan hoef je dat ook maar op 1 plek te doen.
    Bij OpenOffice heb ik dit ook regelmatig gebruikt.

  • Offtopic : Jij had , zo maakte je gister bekend, ergens een adresje van een bedrijf waar je in half-dagje de basics kon leren van blind typen…
    Nog onder de indruk van het tempo wat gisteren ten toon werd gesteld : Kan je dat adresje nog met ons delen ? 🙂

    Marijn

  • Heerlijk zo’n “ouderwetse” latex vs. word discussie. Als mac-user ben ik nog wel benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met “Pages”.
    Mijn vrouw is overigens theoloog die veel onderzoek doet en daarvoor gebruik maakt van de referencemanager “Endnote”. Doordat dit programma moeiteloos samenwerkt met Word is dat voor haar de beste oplossing. Ik ben wel benieuwd of er word-alternatieven zijn die kunnen samenwerken met endnote.

    Voor de mensen die tips leuk vinden: als je gebruik gaat maken van headers is het doodeenvoudig om een inhoudsopgave te maken van je werk. Via het menu “insert – header and tables” kan je een inhoudsopgave maken, layout kiezen en zeggen welke headers je daarin wilt opnemen.

  • LaTeX wordt vooral gebruikt in de beta-wetenschappen. Niet geheel ontoevallig is het met name geschikt voor documenten met ingewikkelde wiskundige formules, veel voetnoten, kruisverwijzingen, en een door de uitgever opgelegde huisstijl.

    In LaTeX moet je eenvoudigweg alles met een stijl aangeven, even inspringen met tabjes en een stukje tekst italic maken om een quootje op te nemen, dat gaat niet. Voor de uitgever is dus het grote voordeel dat iedereen dezelfde stijlen gebruikt.

    Word is onhandig omdat structuur en opmaak door elkaar gegooid worden. Let maar eens op; het pure tekstverwerken wordt een stuk fijner in “Beeld – Normaal”. Je wordt niet de hele tijd afgeleid door verspringende marges en tabellen etc.

    Nu is LaTeX wel heel puur in z’n scheiding, maar heeft niet de mooie tekstverwerkers opties zoals een Word die heeft. In notepad je LaTeX bestand typen, prima, maar dan heb je geen spellingscontrole e.d.

    De opties die ik binnen Word het meest gebruik zijn toch vooral de pure tekstverwerk opties. Spellingscontrole, revisies, versies van documenten vergelijken, etc. Het mooi maken van een document moet je gewoon als laatste doen, anders blijf je bezig om het mooi te laten ogen, terwijl alle tekstblokken nog verspringen.

    Op zich weet Microsoft wel hoe het moet; microsoft publisher (dan praat ik nog wel over de aftandse 97 versie!) is geschikt om de meest mooie opmaak in elkaar te DTPen, waarbij de lopende tekst min of meer behandeld wordt als een gegeven.

    Zoals mensen al aangeven liggen de zwaktes van Word met name in dingen zoals voetnoten en kruisverwijzingen (vandaar dat je wel EndNote moet gebruiken – eigenlijk de Word versie van wat in LaTeX BibTeX heet), maar ook inhoudsopgaves, paginanummering, plaatjes invoegen, tabellen op de juiste plek houden, uitlijnen (met tabjes, brr) dat gaat allemaal maar net.

    Laten dat nou juist allerlei functies zijn waarvan je bij een boek doorgaans de meest simpele versie gebruikt. Juist bij gortdroge documentatie, waar je verschillende reeksen volumes en paginanummers hebt, verschillende soorten hoofdstukken, kopjes, plaatjes en diagrammen, waar allemaal naar verwezen moet worden; dan wordt het spannend.

  • Weet je toevallig ook hoe je ‘plakken speciaal’ aan een sneltoets hangt? Het is niet écht on topic, maar dat vraag ik me al een tijdje af ;).

  • @ChingChuan
    Sneltoetsen voor ‘plakken speciaal’ kun je op de volgende manier aanpassen (NB ik heb hier alleen de Engelse versie van Word bij de hand, ik zal proberen uit mijn hoofd de correcte NLse vertaling van de menu-opties te geven):

    – Ga naar Tools | Customize | Keyboard (Extra | Aanpassen | Toetsenbord)
    – Kies ‘Edit’ bij Categories en ‘EditPasteSpecial’ bij Commands (Bewerken, BewerkenPlakkenSpeciaal)
    – Selecteer ‘Press new shortcut key’
    – Type de gewenste sneltoets in
    – Kies ‘Assign’ (Toewijzen)
    – Sluit alle openstaande vensters

  • @ChingChuan – Daan heeft je al een mooie uitleg gegeven.

    Wat ik nog dacht: als het je toevallig gaat om plakken als ongeformatteerde tekst, dan kun je ook eens kijken naar Fingertips (http://www.getfingertips.com). Zolang Fingertips draait kun je door heel windows met een sneltoets plakken als ongeformatteerde tekst (standaard Ctrl+W, maar dat kun je instellen).

    Frank schreef hier al eens een artikel over PureText, die doet hetzelfde: http://lifehacking.nl/2007/09/10/copy-paste-zonder-opmaak/

  • Word heeft standaard al voor de kop1,2,3 stijl de sneltoetsen:

    CTRL-ALT-1 (2,3)

    en voor de Normal de sneltoets

    CTRL-SHIFT-N.

    Ik heb hiermee leren werken en nooit de behoefte gehad om deze te wijzigen. Wel heb ik voor de door mijzelf geintroduceerde “code” opmaak een sneltoets in het leven geroepen, CTRL-SHIFT-C.

  • OMG je kent sneltoetsen!! Hou toch eens op met die flauwekul van life hacking. Elke keer liggen we weer in een deuk om de lamme ‘hacks’ die jullie gasten op nu.nl zetten.

    Volgende week in lifehacking het gebruik van ctrl-c en ctrl-v en voor de echte geavanceerde lutsers ook nog de ctrl-x.

    Here’s a dime, go buy yourself a clue.

  • @E.S. – hij heeft pas een paar maanden geleden de digitale agenda ontdekt, dus wat verwacht je nou helemaal…

    Verder volslagen met je eens – ik zit ook elke keer helemaal verbijsterd te lezen wat die mensen allemaal uitvreten om het allemaal ‘gemakkelijker’ te maken.

  • Wat fijn om zo’n inhoudelijke discussie te lezen!

    Voor de criticasters in de laatste reacties: Ik begrijp dat jullie kennisniveau goed ontwikkeld is, en dat is fijn en deel die kennis met ons, maar maak niet de vergissing dat elke computergebruiker dat niveau heeft. Voor jullie is het startpunt al een tijd geleden maar er zijn, verrassing, mensen van alle leeftijden die profijt hebben aan het delen van kennis, hoe basic dat in jullie ogen ook kan zijn. Onder andere zijn wij er, met lifehacking.nl, ook voor die mensen.

  • Daan – is het dan niet beter om die mensen te leren hoe ze er mee om moeten gaan, in plaats van allerlei ‘hacks’ te gebruiken waardoor ze weer helemaal overnieuw moeten beginnen als ze een nieuwe computer kopen?

    Waarom niet gewoon standaard Ctl-Alt-1 aanleren? Op deze manier krijgen deze mensen het idee dat ze het onder de knie hebben, maar zodra ze op een andere computer werken kunnen ze daar domweg niet mee omgaan, op deze manier.

    Gezien het inhoudelijke niveau van de ‘tips’ hier is het een beetje de dove die de blinde leidt, en dat zet die blinde helemaal op het verkeerde been…

  • @Mike – dank voor de aanvulling. Ik kende Ctrl+Alt+1 inderdaad niet, anders had ik die ook wel genoemd. Weet je toevallig hoelang die sneltoets al in Word zit? Ik vind het zo vreemd dat ik ‘m gemist heb al die jaren.

    Wat niet wegneemt dat je nog steeds handig is om je eigen stijlen van sneltoetsen te voorzien, als je ze veel gebruikt.

  • Mijn god, ik vind de persoon die lifehacking schrijft een grote mongool.
    Nutteloze tips waar je niks aan hebt.
    Pfff, je telefoon als zaklamp gebruiken…je kinderen een pauze knop leren. Wat een gelul, ik hoop dat deze persoon snel zelfmoord pleegt.

  • Ook ik heb interesse in andere sneltoetsen voor Word, dus van mij mag deel twee en drie er ook zeker komen.

    @ Jan, jammer dat je een ander niet in zijn/ haar waarde kan laten, enkel omdat jij niets met de informatie kan.

  • Ook al bleken er al sneltoetsen voor de koppen (1,2,enz) te bestaan, vind ik CTRL+1, enz erg handig. Deze lifehack bracht mij op het idee om een sneltoets te maken voor Plakken speciaal: CTRL+SHIFT+V
    Misschien dat hiervoor er ook al 1 bestaat, maar dit vond ik handig. Ik gebruik Plakken speciaal nogal veel om opmaak kwijt te raken, als ik kopieer uit HTML-tabellen en uit Excel. Dan kies ik de optie Niet-opgemaakte tekst, waarna ik mijn eigen opmaak erover heen kan gooien.

  • Standaard is dit reeds in Word geprogrammeerd: stijl kopieëren CTRL+SHIFT+C en stijl plakken CTRL+SHIFT+V. Werkt ook in Outlook. Gebruik ik al jaren. Wij gaan toch niet het wiel opnieuw uitvinden.

  • Jan, als het jou niet boeit, kijk dan niet. Niemand dwingt je om deze tips te lezen, sommige mensen hebben er baat bij, anderen niet. Is dat zo’n probleem?

  • @Daan: je bent mijn held van vandaag voor het uitleggen hoe je Paste Special aan een sneltoets koppelt. Ik heb nooit kunnen begrijpen waarom gewoon Paste sommige opmaak wel en andere niet toont. Nou alleen nog een knopje voor “Paste Very Special: alleen de platte tekst en verder NIETS”.

    Wat voor mij nog prettig werkt, is alle toolbars uitzetten behalve eentje die ik zelf gemaakt heb, met alleen de knopjes die ik nodig heb.

  • Taco, wat mij betreft zeker meer van dit soort tips.
    En voor de cynici inderdaad: interesseert het je niet – sla het dan over.

  • Een kort advies: probeer de Help eens.
    Ik typ (in mijn ENtalige W2003) als zoekterm “shortcut keys”, en ik krijg een hele lijst met helptopics die over sneltoetsen gaan.
    Zo zie ik:
    – Print een lijst met alle shortcuts
    – Keyboard shortcuts
    – Function keys
    Ondanks dat ik nooit een fan van Word ben geweest (waar is mijn onderwaterscherm bijvoorbeeld), kan ik er intussen wel zodanig mee uit de voeten dat ik kan maken wat ik wil (zelfs gedrukt lijkende boeken).

    Een ietwat late reactie op dit topic, maar ik verdwaalde hier en bleef geïnteresseerd hangen.
    -t-