Waar zit de oorzaak van je fysieke klachten?

Jaarlijks gaan 340.000 tot 675.000 werknemers naar de dokter met werkgerelateerde klachten aan arm, nek of schouder (TNO 2006). Bij een deel daarvan zijn de klachten zo ernstig dat het ze beperkt tijdens de werkzaamheden. Soms gaat dit gepaard met tintelingen, een doof gevoel of krachtverlies.

Vaak wordt de pc als schuldige aangewezen of de werkdruk en stress. Ondanks behandelingen zoals massages, kraken, allerlei ergonomische hulpmiddelen en manieren om de werkstress te verminderen, gaan de klachten niet over.
Dat komt doordat de oorzaak van de klachten niet wordt aangepakt.

Hier zijn drie mogelijke oorzaken waardoor de klachten toch blijven opspelen.

  • Een niet goed ingerichte werkplek
    De werkplek staat zo ingesteld dat je gedwongen bent om deze op een verkeerde manier te gebruiken. Bijvoorbeeld: een te hoog ingesteld bureau. Dit kan ervoor zorgen dat je je schouders moet optrekken om goed te kunnen werken. Door te zorgen dat je bureau, stoel en beeldscherm goed staan ingesteld, kun je de klachten oplossen.
  • Het verkeerd gebruiken van de werkplek
    De werkplek staat goed ingesteld maar de manier waarop je je lichaam gebruikt is zodanig dat er klachten ontstaan. Bijvoorbeeld: het bureau staat goed ingesteld, maar je leunt met je armen op het bureau. Hierdoor moeten de polsen overmatig scharnieren tijdens het typen en muizen. Door goed te gaan zitten en je armen op de juiste manier te gebruiken, kun je de klachten oplossen.
  • Een onnatuurlijke manier van bewegen die is geautomatiseerd
    Het maakt dan niet uit of je achter je bureau zit en hoe dit ingesteld staat. De onnatuurlijke manier van bewegen is zodanig geautomatiseerd dat tijdens bijvoorbeeld het afwassen dezelfde fouten worden gemaakt als bij het tuinieren of computeren.  Het maakt dan ook niet zo heel veel meer uit of je vrij bent of werkt, of je ergonomische hulpmiddelen gebruikt of veel sport; de klachten blijven aanwezig. De kans is groot dat er een moment komt waarop je niet meer kan werken. Het lijkt hopeloos.

Maar je kunt deze geautomatiseerde manier van bewegen weer afleren, door onnatuurlijk bewegingsgedrag te herkennen bij jezelf en weer natuurlijk bewegingsgedrag aan te leren. Door je lichaam op de juiste manier te gebruiken kan je lichaam gaan herstellen. Hierdoor zullen de klachten verdwijnen. Veel mensen kunnen zich niet voorstellen dat je zulke hardnekkige klachten kunt oplossen door alleen maar beter te gaan bewegen. Maar het kan echt.

Reacties

  1. zegt

    Ga in een ontspannende houding zitten die voor jou goed voelt. Dat is mijn tip. Als een arbo-persoon binnenstapt en mij af en toe achter mijn bureau zien zitten krijgen ze spontaan een hartverzakking. Toch heb ik mijn schouders en polsen wel in een goede houding…

    Het belangrijkste is (volgens mij) een ontspannen waar jijzelf je het lekkerst bij voelt…

  2. Bas zegt

    De oorzaak van werkgerelateerde fysieke klachten toeschrijven aan een verkeerde houding of beweging lijkt me niet verwonderlijk voor een oefentherapeut Cesar. Al eens bedacht dat die onbewust verkeerde houding veroorzaakt kan worden doordat die mens (onbewust) niet tevreden is met zijn of haar werk, m.n. qua zingeving? In dat (veelvoorkomende?) geval pak je als oefentherapeut dus evenmin de oorzaak van de klachten aan.

  3. Avatar van Hein Halfschepel zegt

    Beste Bas,

    Mentale factoren kunnen zeker van invloed zijn op fysieke klachten. In dit artikel heb ik er bewust voor gekozen om de fysieke en omgevingsfactoren te beschrijven. Het is namelijk erg moeilijk om aan te tonen dat fysieke klachten veroorzaakt worden door iets mentaals. Verklaar bijvoorbeeld maar eens waarom iemand die niet tevreden is met zijn werk specifiek pijn krijgt aan zijn de buitenzijde van zijn linker elleboog. Dat kun je niet verklaren. En omdat het niet te verklaren is vind ik niet dat ik voor iemand anders kan bepalen dat zijn klachten door stress veroorzaakt worden.

    Je kunt het vaak wel verklaren door te kijken naar de manier iemand zijn lichaam gebruikt. Met kennis van anatomie, neurologie en fysiologie kun je dan verklaren waarom het op een bepaalde plek pijn gaat doen.
    Als iemand met klachten zelf merkt dat hij niet op een andere manier kan leren bewegen omdat hij te veel stress heeft dan kan hij er voor zorgen dat hij de stress verminderd. Om vervolgens beter te leren bewegen. Iemand die merkt dat alleen stress de klachten veroorzaakt kan hij natuurlijk beter meteen de stress aanpakken.

  4. zegt

    Een ander aspect wat steeds vaker klachten zoals vermoeidheid, hoofdpijn , concentratieproblemen en stress veroorzaakt zijn de diverse soorten elektromagnetische velden.
    Deze zijn te verdelen in meerdere categoriën waaronder laagfrequent (eigenlijk alles wat aan het stroomnet hangt) en hoogfrequent (draadloze technieken: WiFi (draadloos internet), DECT (draadloze huistelefoon), Bluetooth etc) en zo zijn er nog een paar.
    Tips zijn om elk apparaat wat een 3 polige aansluiting heeft (dikke ronde stekker met stalen lipjes boven en onder) ook op een stopcontact met randaarde aan te sluiten. Dat scheelt al 90% van de emissie!
    Internet via een kabel ipv Wifi (schakel niet alleen de wifi op de router uit maar ook op je PC/laptop). Het zit hem niet zozeer de draaggolven van deze technieken maar de gepulste modulatie die ons biologisch systeem niet fijn vinden.
    Voor velen een onbekende materie, maar kan de moeite lonen om e.e.a. aan te passen.
    Daarnaast moet je binnenklimaat in orde zijn: goede ventilatie om het CO2 gehalte laag te houden en alle stoffen die we produceren af te voeren want het binnenmilieu is helaas slechter dan het buitenmilieu.
    Dus er is veel meer te doen dan alleen de juiste zithouding….

  5. zegt

    Vergeet daarnaast verlichting niet. Veel kantoortuinen worden verlicht onder TL-verlichting. Dat is vrijwel de meest beroerde verlichting die je kan hebben. Ten eerste hebben deze lampen een onnatuurlijke kleurtemperatuur en ten tweede knipperen ze op hoge frequentie. Dat knipperen kan veel stress en klachten als hoofdpijn veroorzaken. Je ziet het niet, maar je lichaam neemt wel deze prikkelingen waar die de hersenen weer onbewust moeten verwerken.
    Daarnaast is gebrek aan zonlicht ook erg ongezond. Veel kantoortuinen zijn zo geïsoleerd van zonlicht dat men meestal veel te weinig zonlicht (en daarmee vitamine D) krijgt, vooral in de winter maanden.

    Sinds enkele maanden gebruik ik daglicht-UV-verlichting op mijn werkplek en dat ervaar ik zeer aangenaam. Ik heb het vaak niet eens door dat het alweer tegen de avond aan loopt en het donker vrijwel donker is. Het is ook erg fijn om je dag bij te beginnen.

    Dus… denk ook aan goede verlichting op je werkplek. Gebruik lampen met een natuurlijk kleurtemperatuur (daglicht) en continue licht en zorg voor genoeg uv licht voor je vitamine D gehalte.

  6. zegt

    Bijna alle hulpmiddelen zijn alleen symptoombestrijdend. Het gaat om spanningen verwijderen, oude structuren doorbreken en nieuwe juiste houdingen aanleren. Dit vergt tijd, concentratie en moeite, maar het resultaat is een betere fysieke en mentale gezondheid.
    Critical Alignment Yoga (www.bharatayoga.nl).